הכל מטומטם בכוונה: כך ניצחו תיאוריות הקונספירציה את התבונה

הנה ההוכחה: הדיפ סטייט מסתיר חייזרים על הירח כדי להפליל את טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
הנה ההוכחה: הדיפ סטייט מסתיר חייזרים על הירח כדי להפליל את טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

מרבית המחקרים מראים שאין עליה במספר האנשים המאמינים בתיאוריות קונספירציה, ובכל זאת התחושה היא שהן דומיננטיות יותר מאי פעם בשיח התקשורתי-ציבורי. מה שהיה פעם תופעת שוליים משעשעת של ראשית ימי האינטרנט - הפך לכלי נשק פוליטי שיכול להפיל מנהיגים ולהניע צבאות

16 בספטמבר 2022

1. התחושה המצטברת היא שהכל מטומטם. לא משנה אם אתם ימין או שמאל, דתיים או חילונים, אשכנזים או מזרחים – בוודאי כבר הבחנתם שהכל מאוד מטומטם. אנחנו חיים במדינה שהולכת לבחירות בפעם החמישית תוך שלוש שנים, ומסיבוב לסיבוב זה נהיה מטומטם יותר. אנחנו טובעים בפייק ניוז, דיסאינפורמציה, תעמולה וסתם עיתונות גרועה. זאת בעיקר מלחמת התשה של איש אחד.

2. המרוויח העיקרי מכך שהכל מטומטם הוא בנימין נתניהו, חבר כנסת עם שלושה כתבי אישום חמורים שעתידו תלוי בטמטומנו. לכן הוא מטפח את הטמטום כאידיאולוגיה, חותם ויתור על לימודי ליבה לחרדים ודן את מדינת ישראל לעתיד של עוני ומצוקה, 1+1=4 בפרצוף שלכם. תומכיו הששים אלי קרב נטשו זה מכבר את מחוזות ההיגיון ומסוגלים לטעון בלי להתפוצץ מצחוק שמנגנון דיפ סטייט חשאי תפר לנתניהו את התיקים, תיאוריית קונספירציה מיובאת מארה"ב על מלא. חסרים רק כובעי אלומיניום נגד האזנה של הדיפ סטייט למחשבות.

3. הפוליטיקה הישראלית מסתייעת כיום במידה רבה בהפצת תיאוריות קונספירציה שקונות לעצמן קהל רחב של מאמינים. זקני הקוראים זוכרים ודאי להיטים כמו "האיראנים פרצו לגנץ לסלולר ומצאו בו תמונות מביכות ועכשיו הוא סחיט" ואת "קרן וקסנר מנסה להשתלט על המדינה". אין עלילה שהבייס לא יקנה בשמחה, וזה נכון במידה מסוימת אך פחותה גם לגבי חלקים בשמאל שמוכנים להאמין לכל תיאוריית קשר שמוכרים להם על נתניהו. צריך לומר: חלק ניכר מהשיח הפוליטי בארץ מתנהל מתוך הזיה.

מה שקונספירציה טובה יכולה לעשות. תומכי טראמפ בגבעת הקפיטול, נובמבר 2020 (צילום: שאטרסטוק)
מה שקונספירציה טובה יכולה לעשות. תומכי טראמפ בגבעת הקפיטול, נובמבר 2020 (צילום: שאטרסטוק)

4. צריך גם לעשות רגע זום אאוט ולראות: כיצד שירתו תיאוריות קונספירציה את פוטין כדי להכין את רוסיה למתקפה על אוקראינה? כיצד שירתה תיאוריית הקונספירציה הפופולרית Qanon את דונלד טראמפ עד לכדי ניסיון הפיכה אנטי דמוקרטי? כיצד הפך עצם הרעיון של תיאוריית קונספירציה לכלי נשק שיכול להפיל משטרים ולהניע צבאות? יש כאן מכונה בפעולה. עכשיו הכל מטומטם בכל מקום כל הזמן.

5. הצפת המידע של האינטרנט באמצע שנות ה-90' הייתה כר מרעה פורה ומשגשג לתיאוריות קונספירציה, והן נחשבו לתופעת שוליים בלתי מזיקה ברובה. האמריקאים ביימו באולפן את הנחיתה על הירח, ממשלות מסתירות מפגשים עם חייזרים מהציבור, פול מקרטני מת, אלביס חי, אגודות סודיות של אליטות שולטות בעולם. הן היו תיאוריות מושקעות, מתוחקרות ולפרקים על סף הפארודיה העצמית. יש עדיין שאריות של העולם הזה כמו תיאוריית "ציפורים אינן אמיתיות" הגורסת שרוב הציפורים בעולם הוחלפו בידי מכשירי מעקב מתוחכמים. פעם זה נחשב שעשוע. זה היה בידור. האינטרנט הייתה מקום מוזר ומטורלל.

6. המדיה גילתה את התופעה והתאהבה. אלפי כתבות נכתבו, הודפסו, צולמו ושודרו, סדרות שלמות וסרטים הוליוודיים הוקדשו לנושא ואווירת הפרנויה הציבורית הלכה וגאתה. ואז הגיע 9/11 של שנת 2001 לספירתם והכל התפוצץ. קונספירציות שטפו את הרשת במספרים חסרי תקדים. העולם כולו רעד ודבר לא היה ודאי, אנשים דרשו הסברים והרשת שמחה להציע אותם. בעיתות משבר אנשים מוכנים להיאחז בכל דבר שיבטיח להחזיר מעט סדר והיגיון לחייהם, ותיאוריות קשר עושות בדיוק את זה בדרכן המעוותת. העולם מצא בטרלול נחמה.

אין תיאוריית קשר מגוחכת מכדי לרכוש את אהדת הקהל. ציפורים אינן אמיתיות (איור: שאטרסטוק)
אין תיאוריית קשר מגוחכת מכדי לרכוש את אהדת הקהל. ציפורים אינן אמיתיות (איור: שאטרסטוק)

7. עכשיו זה נראה לפעמים כאילו העולם עשוי מארג של קונספירציות אפלות. עידן הקורונה ועידן טראמפ והאופן שבו הם התנגשו זה בזה הביאו את הפרנויה אל הכותרות הראשיות. האם הדיפ סטייט זייף את הבחירות בג'ורג'יה? האם הביג פארמה משקרת ומסתירה את האמת על חיסוני הקורונה? האם ביל גייטס מנסה להשתלט על העולם? האם יואב גלנט הוא איש לטאה? אנחנו רק שואלים שאלות. כולם שואלים שאלות ואין תשובות נכונות כי האמת מתה, העיתונות גוססת ושורפי הספרים חוגגים סביב האש את מסיבת הפרידה הסופית מהעובדות.

8. אז הנה הפתעה: למרות התחושה שהכל מטומטם וכולנו מטומטמים, מרבית המחקרים שנעשו בעשורים האחרונים מראים שאין כל עלייה באחוז מתוך האוכלוסיה שמאמין בתיאוריות קשר, והוא נותר יציב למדי מאז הפרנויה של המלחמה הקרה בשנות השישים. יותר מכך, הן אולי מתרבות בקצב של אמבות, אבל הן גם דועכות במהירות: נראה כי מרבית תיאוריות הקונספירציה מאבדות את מאמיניהן לאורך זמן ונותרות בתודעה רק כקוריוז טריוויה נלעג. אבל משהו בכל זאת השתנה. משהו פה בכל זאת מטומטם יותר מאי פעם.

9. העובדה היא שלמרות שמספר המאמינים בתיאוריות קונספירציה לא גדל, ההשפעה המטמטמת שלהן על המציאות גדלה באופן דרמטי ברגע שהחלו להתייצב מאחוריהן מנהיגים פשיסטים ו/או פופוליסטים. זה השינוי המהותי של העשור האחרון: תיאוריות הקונספירציה עברו פוליטיזציה והתחילו לגרוף נצחונות משמעותיים בזירת המאבק השלטונית. וזה יכול לעבוד רק אם הכל מטומטם.

זה יכול לקרות רק אם הכל מטומטם. תומכי Qanon, תיאוריית הקשר הטראמפיסטית (צילום: שאטרסטוק)
זה יכול לקרות רק אם הכל מטומטם. תומכי Qanon, תיאוריית הקשר הטראמפיסטית (צילום: שאטרסטוק)

10. ובינתיים, בחזרה כאן בישראל, הכל מטומטם על סטרואידים. אצלנו תיאוריות קונספירציה אפילו לא צריכות להיות עמידות ומנומקות, מספיק כמה ציוצים בטוויטר, כמה הדהודי שופרות בתקשורת, סערה של כמה ימים ואפשר לעבור לסיפור המונפץ הבא. זה נובע בין היתר מחולשתה הבלתי נתפסת של העיתונות ודעיכתה לעיסוק בהבלים, ושם גם הסכנה הגדולה שמציב העיסוק הקונספירטיבי מול המציאות.

11. הבעיה היא לא רק שהתקשורת נותנת במה למפיצי קונספירציות מכל הסוגים, בעיקר מהסוג הפוליטי. הבעיה היא שזה נעשה על חשבון העיסוק בסוגיות החשובות באמת. יותר קל לעסוק במתנגדי חיסונים מאשר במצבה של מערכת הבריאות. יותר קל לצהול ולצווח באולפן עם מקהלת התיקים הקורסים מאשר לפעול כעיתונאי נגד השחיתות השלטונית העמוקה באשר היא. יותר קל ומשתלם לפרסם מאמרים מקושקשים ועתירי טראפיק על כלה פרועה בשמלה נועזת מאשר לעסוק באותה אינטנסיביות במשבר האקלים.

12. הטמטום ניצח את התבונה בכל הסיבובים האחרונים של ההתגוששות ביניהם. אין מצב שזאת לא קונספירציה.