המבטיחים

בנימין יום טוב יצר מופע בסלון ביתו שהפך לקאלט

"טווס" קצרה שבחים מפה לפה ובנויה ממגוון דמויות צבעוני שאת כולן מגלם יום טוב בעצמו. המבטיחים

בנימין יום טוב (צילום: איליה מלניקוב)
בנימין יום טוב (צילום: איליה מלניקוב)
4 בנובמבר 2019

בנימין יום טוב (34) מעולם לא הרגיש בבית בתיאטרון. ההצגות המעטות שפקד לא מצאו חן בעיניו ומשחק תמיד נתפס בעיניו כטריטוריה זרה. הוא למד בבית הספר תיאטרון הגוף על פי שיטת ז'אק לקוק ובבית הספר למשחק של סמינר הקיבוצים, אך עד מהרה מצא עצמו מייחל שצלצול הטלפון לא יבשר על תפקיד שקיבל או על קריאה לאודישן. הוא חילטר בהצגות ילדים ומופעי פרינג' בינוניים ולבסוף אמר נואש. יום טוב ערק לירושלים, התחיל לעבוד בחומוסייה וסירב להצעות בתחום המשחק.

אחרי זמן לא רב הציעה לו חברה מימי הילדות בנתניה להצטרף לאירועים שערכה בחלל ששכן בשכונת תלפיות עם חברותיה מהתיאטרון החזותי. בעזרתו של יום טוב יצרה החבורה ליין אירועים של מסיבות פיג'מות למבוגרים שאפשרו לנוכחים לחוות רגרסיה לימי הילדות. "הקהל היה מגיע בפיג'מות עם כריות, שמים את התיקים בצד, יושבים על השטיח, משחקים משחקי קופסה", הוא נזכר. "שם התנסיתי לראשונה בתיאטרון חזותי והתאהבתי מחדש בפרפורמנס ועמידה מול קהל – כל הדברים שכבר הטלתי בהם ספק".

הוא חזר לתל אביב, הגיש מועמדות לחממת היוצרים של תיאטרון הבית והחליט להעניק לעצמו מתנה לרגל יום הולדתו ה־31 בדמות מופע סולו שערך בסלון ביתו לכ־20 חברים קרובים. "במשך השנים יצא לי להתנסות במופעי סלון בבית. הייתי משתמש בפורמט הזה כי לא היה לי חלל, תליתי פנס בסלון והכל. לכבוד יום ההולדת עבדתי המון כדי לרכז את כל ארסנל הדמויות, הקולות והטקסטים שהצטברו עם השנים. התאבדתי על זה, ניסיתי מעבר בין דמויות, החלפת תלבושות, כניסה, יציאה, סאונד, מוזיקה אלקטרונית לייב. הרבה שנים לא באמת יצרתי במסגרות בחוץ וראיתי שהשנים עוברות וכלום לא קורה, זה תסכל אותי וזו הסיבה שנתתי לעצמי את המתנה הזאת".

אנו מבטיחים בזאת: היוצרים שיעשו לנו את 2020

זה השתלם לחלוטין. יום טוב התקבל לחממת הביכורים של תיאטרון הבית, והופעת הסלון הקטנה שלו התגלגלה לכדי היצירה "טווס" שמציגה שם וקצרה שבחים מפה לפה ובנויה ממגוון דמויות צבעוני שאת כולן הוא מגלם בעצמו. "היצירה שלי היא בין סטנדאפ לפרפורמנס. מהסטנדאפ – אחת האמנויות הגדולות בעיני – לקחתי את המהלך הקומי הישיר והבלתי אמצעי. אני ניגש ומדבר אל הקהל כאן ועכשיו. כשעוברים לסצנה פנטסטית יותר, אני מביא את כל הכוח שהתיאטרון יכול להציע, שזה תאורה וסאונד ואימג'ים ויזואליים", הוא מספר.

יום טוב עדיין מתרגש לראות את הקהל שיוצא מהופעותיו. "נורא משמח לראות אנשים בגילים שונים שמגיעים, מרקעים שונים, ממקומות אחרים, לא מתל אביב. ראיתי סטרייטים שמגיעים ועפים על זה. כל בנאדם בוחר לדבר על סצנה אחרת שנגעה בו. זה פותח שיח. לטווח הרחוק הוא מתכנן הצגת ילדים וגם פריצות במסיבות מועדונים, בסט פרפורמטיבי שאפשר לרקוד יחד איתו. כמו כן מתבשל פרויקט המשך ל"טווס", העוסק בדמותו של נרקיס.