המועמדים לראשות העיר כותבים לסטודנטים

ב-30.10 יתקיימו הבחירות לראשות העיר תל אביב, ואנחנו מבולבלים מתמיד. פנינו למועמדים המובילים וביקשנו מהם לכתוב לנו מה הם מתכוונים לעשות עבורנו, ציבור הסטודנטים בעיר, ומדוע כדאי לנו לבחור דווקא בהם

28 באוקטובר 2018

בתור סטודנטים יש לנו צרכים ייחודיים, אנחנו קבוצת כוח שמהווה אחוז נכבד מתושבי העיר וחשוב שנדע לבחור במועמד שיקדם את האינטרסים שלנו באופן הטוב ביותר. מערכת הבחירות הזו ותוצאותיה יכולות להשפיע על תחומים שנוגעים לכולנו: סוגיית התחבורה הציבורית והנגישות לקמפוס, למשל, נוגעת גם למי שלא חי בעיר. זה נכון גם בנוגע לשינויים שמובטחים על ידי המועמדים בעלויות השכירות בעיר.

על מנת להבין טוב יותר מה מציע לנו כל מועמד פנינו לכל אחד מהם וביקשנו מהם לכתוב לנו, ציבור הסטודנטים בעיר, מכתב אישי שירכז את עיקרי החזון והמצע שלהם הרלוונטיים לחייהם של סטודנטים. השלושה נענו לאתגר, ומכתביהם מובאים לכם כלשונם, בתקווה שיעזרו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם ועבור כלל הסטודנטים בעיר.

רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)
רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)

חולדאי (74) הוא ראש העיר המכהן של תל אביב בשני העשורים האחרונים, ראש רשימת "תל אביב אחת" במועצת העירייה ומשויך פוליטית למפלגת העבודה.

סיעה: "תל אביב אחת"

מצע: צמצום פערים בחינוך, חיזוק חיי הקהילה בעיר, פתרון בעיות כמו יוקר הדיור והמחייה, בדידות בקרב קשישים, קידום בטיחות הולכי הרגל במדרכות ופיתוח אמצעי תחבורה אלטרנטיביים, תגבור לשכונות אליהן הגיעו רבבות זרים, העצמת הקהילה הגאה, פיתוח מודל לחיים משותפים של ערבים ויהודים, פיתוח התרבות והספורט, עידוד כלכלה שיתופית.

״תל אביב-יפו מורכבת מאוכלוסיות מכל הסוגים, הגילאים והמינים. על אף הגיוון העצום, אנו עושים מאמצים כדי שכל אחד יוכל למצוא כאן את מקומו.

גם לכם, ציבור הסטודנטים והסטודנטיות, יש צרכים ייחודיים, ואנו מודעים לכך. סוגיות כמו יוקר המחייה והדיור, תחבורה (ובפרט תחבורה ציבורית), חנייה, חיי לילה וקהילה – הן סוגיות שמשפיעות על חייכם בעיר באופן ישיר.

בפרספקטיבה ארוכת שנים אני יכול לומר לכם שהמגמות בנושאים הללו הן דבר דינמי ומשתנה, אבל עיריית תל אביב-יפו תמיד נשארת "עם אצבע על הדופק" כדי גם לספק מענים מתאימים לצרכים הקיימים וגם לנווט את העיר לעבר שיפור בעתיד.

נשמע אמורפי? הנה כמה דוגמאות: כשהחלה עליית המחירים הגדולה בדיור בישראל, פעלנו לפיתוח נושא הדיור בהישג יד. זה היה בזמנו מושג שרבים מדי לא הכירו ו/או הבינו. מאז הקמנו מספר הולך וגדל של פרויקטים חלוציים שמשמשים מודל ארצי. את הטיפול בתחום אנו מעמיקים באמצעות "מוצרים משלימים" כמו מעונות סטודנטים, מלגות דיור, יוזמה של דיור משותף ועוד.

יחד עם שוק הדיור, התחיל "להשתולל" גם שוק השכירות. יזמנו הסדרה בחקיקה ראשית שהסתיימה בחקיקת "חוק שכירות הוגנת" (שאינו מספק בעינינו, אבל נותן מענה מסוים). בנוסף, הקמנו את מרכז הדיור במרכז הצעירים מזא"ה 9 ושירותים רלוונטיים נוספים.

באשר ליוקר המחייה, עשינו כל מה שניתן כדי להקטין את העלויות בעיר: מיזמי כלכלה שיתופית (אוטותל, תל-אופן, תל וקח, המחרשות, האבים, מרחבי עבודה/למידה משותפים ועוד), הוזלנו שירותים עירוניים רבים (בריכות ומרכזי ספורט עירוניים, פעילויות פתוחות לציבור, חנייה חופשית בכל העיר ומוזלת בחניוני אחוזות החוף ועוד) שמרנו על ארנונה מהנמוכות במרכז, השקנו את דיגיתל (שמספק לכל תושב/ת הטבות והנחות באירועים, מופעי תרבות, סדנאות, מוצרי חוף וכיו"ב – והכל לפי תחומי העניין שלו/ה) – בקיצור, שברנו את הראש כדי לספק לכם כמה שיותר, בכמה שפחות.

גם בתחום התחבורה – שאמנם נמצא בסמכותו הבלעדית של משרד התחבורה – עשינו כל מאמץ כדי ליישם מהלכים שיקלו על העומס ההולך וגובר. כך, למשל, ראינו כיצד פרויקט תל-אופן שינה את פני התחבורה בעיר והחזיר את האופניים לרחובות, ובגדול. סללנו 160 ק"מ של שבילי אופניים; דאגנו לנתיבי תחבורה ציבורית ולאכיפתם; בנינו חניונים ציבוריים ופעלנו לקידום הרכבת הקלה.

קשה לתמצת כל כך הרבה פעילות בכמה פסקאות. יותר פשוט להסתכל סביב, על העיר שכולנו אוהבים – ולזכור שתל אביב-יפו לא תמיד הייתה כפי שהיא. לאחר ארבע קדנציות – שכל אחת מהן הסתיימה בנקודה טובה בהרבה מקודמתה – הצלחנו להפוך את תל אביב-יפו מעיר פושטת רגל ומוזנחת שתושביה עוזבים אותה, לעיר מאוזנת כלכלית ופורחת שהמונים רוצים לחיות בה. רק לשם ההמחשה – אנו מקימים 50 גני ילדים מדי שנה כדי לעמוד בקצב ההגירה החיובית של צעירים לעיר!

אנו רואים בכם אוכלוסייה חשובה מאוד במרקם העירוני ונמשיך לשרת אתכם גם בקדנציה הקרובה. יש הרבה מה לעשות ותמיד יש איך להשתפר".

אסף זמיר (צילום: דין אהרוני רולנד)
אסף זמיר (צילום: דין אהרוני רולנד)

אסף זמיר, מ"מ וסגן ראש עיריית ת"א-יפו ומועמד לראשות העיר.

זמיר (38) הוא סגנו של ראש העיר המכהן רון חולדאי וממלא מקומו, מחזיק בתיק החינוך, והוא ממייסדי וראש רשימת "רוב העיר" – רשימת הצעירים של תל אביב-יפו.

סיעה: "רוב העיר"

מצע: קידום התחבורה הציבורית, קידום החינוך לגיל הרך, קידום בטיחות הולכי הרגל על המדרכות והוספת שבילי אופניים.

תל-אביב-יפו היא עיר מיוחדת במינה לא בזכות הבניינים, אלא בזכות האנשים שחיים בה. הסטודנטים שלומדים בעיר בשבעה קמפוסים שונים הם חלק משמעותי וחשוב לעיר. הם מביאים לעיר רוח של חדשנות, של עשייה קהילתית ושל רצון חזק להוביל שינויים בעיר.

נולדתי בתל אביב, למדתי בה ובחרתי לעשות את התואר שלי במשפטים באוניברסיטת תל אביב. אני נושם את תל-אביב-יפו, חי בה ומכיר בה כל אבן. אני זוכר שכשהייתי סטודנט בתל אביב, מה שהכי היה חסר לי זה התחושה שהעיר שלי מחפשת להקל עליי את החיים. ההרגשה אז הייתה הפוכה, של עיר שרואה בי דייר זמני שמתישהו יקים משפחה ויעזוב, ולכן היא לא ממש צריכה לשרת אותי.

זה אולי יישמע לחלקכם מוזר, אבל לפני עשור לא היה ייצוג לצעירים במועצת העיר. כל פעם שחבריי ואני רצינו לבוא עם רעיון חדשני, דרך שונה לנהל תקציבים ואירועים, לא היה מי שיקשיב לנו, אז החלטנו פשוט לעשות בעצמנו, להשפיע מבפנים. ככה הקמנו ב-2008 את "רוב העיר" – סיעת הצעירים של תל אביב-יפו. בבחירות הראשונות קיבלנו שלושה מנדטים וחמש שנים אחר כך גדלנו לארבעה. נכנסנו למועצת העיר והפכנו להיות הפה והאוזן של תושבים רבים. קידמנו פרויקטים של דיור בר השגה לצעירים בעיר והקמנו קרן למלגות סבסוד שכר דירה לסטודנטים, כדי שסטודנטים יוכלו לגור בשכירות הוגנת. הקמנו 4 מרכזי צעירים בעיר שהפכו למודל לחיקוי לערים אחרות בכל הארץ, הרחבנו והתאמנו את אירועי התרבות והקהילה בעיר גם לציבור הסטודנטים, הכפלנו את תקציבי התמיכה בקהילה הגאה והעברנו שורה של הקלות לעסקים קטנים, ברים ומסעדות שהובילו לפריחה של חיי הלילה בעיר. יזמנו אפילו את תכנית המתמחים לחדשנות אורבנית, שמאפשרת לסטודנטים להתמחות בעירייה במגוון תחומים, מתוך הכרת הקושי ביכולת של סטודנטים רבים למצוא מקומות עבודה ולצבור ניסיון מקצועי.

מאז גדלנו. גם בגיל וגם בניסיון. אחרי 10 שנים כסגן ראש העיר אני חושב שהגיע הזמן לקחת את המושכות ולהוביל את העיר לשלב הבא שלה. אני רוצה שתל-אביב-יפו תמשיך להיות העיר שהכי טוב לגור בה אבל גם שכל אחד יוכל לגור בה ולהצליח לשלם שכר דירה בלי לשבור חסכונות. אני רוצה שמי שגר בדרום העיר ייהנה מאותם התשתיות והשירותים שמי שגר במרכז ובצפון נהנה מהם, ולהפך. יש הרבה מה לעשות כאן ואני נחוש לצאת לדרך.

תל-אביב-יפו זקוקה לתחבורה ציבורית יעילה ומהירה שתפחית את השימוש ברכב, צריך להרחיב ולהוריד את נתיבי האופניים מהמדרכות כדי שהולכי הרגל יוכלו ללכת בבטחה. אני חושב שהגיע הזמן שתהיה בעיר תחבורה ציבורית בשבת. זה אפשרי. צריך להגדיל את היצע הדירות הקטנות. אני רוצה להקים חברה עירונית שתרכוש דירות ותשכיר אותם במחירים שפויים כדי לשמור על גיוון האוכלוסייה בעיר. אני רוצה שחלק מתקציב העירייה יהיה תקציב משותף. שאתם, תושבי השכונות השונות בעיר, תוכלו להגיד לנו במה הכי צריך להשקיע. אתם אלה שמכירים את הבעיות והיתרונות מקרוב ויודעים הכי טוב. אני רוצה עירייה נגישה וחומלת שיודעת לא רק לתת קנסות ולאכוף חוקים אלא כזאת שקשובה לתושבים ולצרכים שלהם.
אני רוצה לבקש מכם משהו. צאו להצביע. לפני עשור הובלתי מהלך שקרה לצעירים להתפקד למפלגות –

קראו לו "מתפקדים". הוא הגיע כי הבנתי שאנחנו חייבים להיות אקטיביים כדי להוביל שינויים. זו הרוח שאני רוצה להביא לעירייה. בואו נהיה אקטיביים. בואו פשוט נעשה ונוביל שינוי.

 

אסף הראל (צילום: שירז גרינבאום)
אסף הראל (צילום: שירז גרינבאום)

הראל (46) הוא יזם, תסריטאי, במאי, קומיקאי, מנחה טלוויזיה, מוזיקאי, שחקן ופובליציסט אשר הודיע באוגוסט האחרון על החלטתו לרוץ לראשות העיר תל אביב.

סיעה: "אנחנו העיר"

מצע: לקדם חתונות אזרחיות, שימור המבנים והמראה בקו החוף, בניית דיור בר השגה לאוכלוסייה הערבית ביפו, הרחבת אפשרויות התעסוקה למבקשי מקלט.

מי אני? אסף הראל, 46, סטודנט לשעבר לאדריכלות באוניברסיטת ת״א. מועמד לראשות עיריית תל אביב-יפו.

מה החזון שלי עבור הסטודנטים בעיר תל אביב? דבר ראשון, שיהיו גאים בעיר שלהם ובערכים שהיא מייצגת. שהצירוף סטודנט בת״א-יפו יגיד עליך הרבה דברים, כמו השקפת עולם ליברלית, פלורליסטית וסובלנית. הסטודנטים בעיר הם העתיד ולכן הם צריכים לייצג את המציאות שאנחנו שואפים לחיות בה, מציאות ללא כפייה, הדרה, אפליה או פגיעה בקבוצות אוכלוסייה בעיר. מציאות שיש בה חופש תנועה (גם בשבת), חופש עיסוק (גם בשבת!) ובעיקר שוויון, שוויון, שוויון. ללא הדרה של נשים, מיעוטים או קבוצות אוכלוסיות אחרות. זה החזון שלי לעיר ואני מאמין שאין כמו הסטודנטים כדי להוביל אותו.

ישנן מספר סוגיות מרכזיות שחשוב לי להתייחס אליהן לגבי הסטודנטים בתל אביב:

תחבורה: נדרשים יותר קווים של תחבורה ציבורית ישירה לאוניברסיטה. אני מתכוון להוסיף מוניות שירות שיגיעו ישירות לאוניברסיטה מדרום העיר, יפו, מזרח העיר, מרכז העיר והצפון הישן. ואני לא מדבר על קווים מאספים אלא קווים ישירים! בנוסף, כמעט בלתי אפשרי להגיע היום לאוניברסיטה עם אופניים. כחלק מהמהפך הכללי שאני מתכנן בתחבורה, שייתן עדיפות לרוכבי אופניים ותחבורה ציבורית, נדאג שיהיה אפשר להגיע לאוניברסיטה בבטחה בשבילים ייעודים לאופניים מכל רחבי העיר.

דיור: אם עיריית ת״א תחייב את הקבלנים להקצות 20% מהדירות שהם בונים לדיור בר-השגה, ייתווספו לעיר מדי שנה מאות דירות, שחלקן יהיו מיועדות לסטודנטים, שיוכלו סוף סוף להרשות לעצמם לשכור דירה בעיר במחיר שפוי. הכל מתחיל במדיניות שמעודדת בניית מגורים ולא רק משרדים, כנהוג היום. בנוסף, העירייה יכולה וצריכה לעודד את בעלי הדירות להשכיר את הנכסים בשכירות ארוכת טווח במחירים קבועים. שלפחות במהלך התואר שכר הדירה לא יטפס.

ספורט: המחירים כיום למנויים במרכזי הספורט עדיין גבוהים מדי, כרטיס לבריכה בשבת דורש הלוואה מהבנק ואין סיבה שזה יהיה ככה. צריך לבנות יותר בריכות, לדאוג להנחות גדולות יותר לסטודנטים, ולאפשר להם לרכוש כרטיסים מוזלים לאירועי ספורט של הקבוצות שהם אוהדים. העירייה צריכה לעודד סטונדטים לעשות ספורט ולא להסתכל על זה כעוד מקור הכנסה.

אי הפללה: עוד אין לי את הפתרון איך עושים את זה, אבל זאת תהיה המשימה הראשונה של היועצים המשפטיים של העירייה – תמצאו דרך לאפשר לצעירים בעיר הזאת לעשן מה שהם רוצים! (ואולי גם לעובדי העירייה, על הדרך)

יש עוד המון נושאים שרלוונטים לסטונדטים בעיר: חתונות אזרחיות, העתיד של דרום ת״א, התכנית לשדה דב – הכי טוב שפשוט תיכנסו לאתר שלי – www.AssafHarel.co.il – תוכלו למצוא שם את כל הפירוט.

אני יודע שאתם קוראים עכשיו את כל מה שכל המועמדים כתבו ומתלבטים מה הכי מדבר אליכם, אז תזכרו דבר אחד: זה הטקסט היחיד שמועמד כתב בעצמו. בניגוד לכל שאר המועמדים אין לי כותבים בשכר שמקבלים כסף כדי לקלוע לטעם שלכם. כל מילה פה אני כתבתי. בדיוק כמו שכתבתי כל מילה באתר שלי וכל מילה במונולוגים שלי בשלוש שנים האחרונות. אתם יודעים מה אני חושב. מה השאר באמת חושבים? אני חושש שלעולם לא נדע.

אם יש לכם רעיונות נוספים – מוזמנים לכתוב לי. תמיד כיף  לשלב רעיונות טובים ורלוונטיים לתכנית העבודה שלי, יכולים לשלוח  לי מייל ל: AssafHarelTLV@gmail.com או הודעה פרטית בפייסבוק ל:https://www.facebook.com/AssafHarelTLV/ יאללה ביי.