המכשף המתחלף: למה הנרי קאוויל עוזב את "המכשף"?

"המכשף" בנטפליקס
"המכשף" בנטפליקס

זה די חסר תקדים להחליף שחקן ראשי בסדרה בין עונה שלישית לרביעית, בטח בלי שום איתחול או קפיצת זמן שתצדיק את זה - אפילו באופרות סבון כבר לא עושים את זה, שלא לדבר על הפקה גדולה כמו "המכשף" של נטפליקס. אבל הגודל של ההפקה הוא בדיוק לב העניין

31 באוקטובר 2022

מבין כל הדברים המשונים שנטפליקס הייתה יכולה להודיע עליהם השבוע, ההכרזה על החלפת הנרי קאוויל בתפקיד הראשי בסדרה "המכשף" ("The Witcher", וזו הפעם האחרונה שנשתמש בתרגום העברי) בליאם המסוורת', מכל האנשים – היא אחת מהתמוהות ביותר. 

זה לא שלא התרגלנו לחילופי מחזיקים בדמויות בפרנצ'ייזים גדולים, מג'יימס בונד ועד באטמן, אבל אלו מתרחשים בדרך כלל בקולנוע, לא בטלוויזיה, ומלווים בדרך כלל באיזשהו מהלך רחב יותר לעולם: איתחול של ממש, המשכיות חדשה (ע"ע הטייק הארטיסטי יותר על הג'וקר של חואקין פיניקס, הנפרד ממי שזה לא יהיה שמשחק כרגע את הג'וקר ביקום הרגיל של DC) או שלל טריקים משונים כאלו שהתוודענו אליהם ב-20 השנים האחרונות ומנהלות כרגע את עולם הבידור.  אבל פשוט להחליף את גראלט מריוויה, הגיבור של "הוויצ'ר", ככה בין עונה 3 ל-4? אבל זה בדיוק מה שיקרה: הנרי קאוויל נדרש לשוב לבגד הגוף של סופרמן אי-שם ב-DC, אבל סדרת הפנטזיה החמודה-פלוס-פלוס של נטפליקס, המבוססת על סדרת ספרי פנטזיה פולניים (אבל בתודעה הציבורית, מזוהה בעיקר עם סדרת משחקי המחשב הסופר-מצליחה שנוצרה בעקבותיהם) רוצה להמשיך ולהישאר בחיים.

למעשה, קשה להעלות על הדעת סדרת טלוויזיה, בטח מהעת המודרנית, שפשוט החליפה שחקן ראשי והמשיכה לרוץ כאילו אנחנו בנורמות הקאסטינג המופרעות של אופרות סבון מהאייטיז. הדוגמא הכי קרובה שאפשר לגרד זו "באטוומן" ב-CW, שם הגיבורה הוחלפה כעבור עונה, אבל כך גם הדמות – פשוט התואר "באטוומן" עבר לדמות אחרת, כמקובל בז'אנר. אז למה זה קורה דווקא כאן, ועוד בסדרה שנהנתה מקבלה יחסית חמימה (גם אם לא הפכה, אולי, ללהיט שנטפליקס ייחלה לקבל כאן), כשבאופן גורף הדבר האהוד ביותר בסדרה הוא המשחק של קאוויל?

קשה לענות על זה בלי להיסחף לספקולציות, כי נטפליקס שומרים בקנאות על המתרחש מאחורי הקלעים שלהם (מכל בחינה – עסקית, הפקתית, אלגוריתמית). מן הנהוג בהפקות מהסוג הזה, שמתוכננות לרוץ במשך הרבה זמן, שהשחקנים הראשיים חותמים על חוזים לא קצרים, בשביל למנוע מהם להפוך את ההצלחה הפוטנציאלית של הסדרה בהמשך למנוף לחץ על ההפקה. אז למה קאוויל בכל זאת יוצא? קודם כל, כי הוא חוזר ל-DC בתור סופרמן, שם מחכה לו, עם כל הכבוד לנטפליקס (ולדמות של גראלט, שאין סיבה להטיל ספק באמינות ההכרזות שלו על האהדה שלו אליה – קאוויל ידוע כגיימר רציני, כמעריץ של הסדרה, וברור שהוא עשה עבודת הכנה מעמיקה לדמות, בעיקר בכל הנוגע לאיך שהוא זז ונלחם), צ'ק הרבה יותר מרשים.

אבל זו כנראה לא התמונה כולה. קאוויל דיבר לא אחת על הרצון שלו לשמור על נאמנות לספרים ולמשחקים, ואמר בראיון ל-ScreenRant שהוא דחף לעשות את גראלט "יותר אינטלקטואל, יותר פילוסוף, עם צד אמוציונלי, לא סתם טיפוס זועף". לעומת זאת, בימים האחרונים תסריטאי בשם בו דמיו (Beau DeMayo), שעבד בסדרה בעבר, סיפר באינסטגרם שלו ש"הכותבים לא הכירו או לא אהבו את הספרים והמשחקים (ואפילו לעגו להם)", מה שיצר אווירה שלילית בחדר הכותבים. האם זה אומר שהייתה דרמה מאחורי הקלעים? קשה לדעת בוודאות, אבל זו אפשרות. מה שבטוח, הליהוק של ליאם המסוורת', הצעיר מקאוויל – אבל לא במספיק שנים בשביל להעיד על קפיצת זמן בעלילה (גראלט, מכל מיני סיבות פנטסטיות, מזדקן לאט מאוד, כך שאפשר היה בקלות לקפוץ קדימה ואחורה בזמן גם עם אותו שחקן, אם היה בכך צורך) – שעיקר ההישגים שלו הם שם משפחה מוכר ואחד מהתפקידים הראשיים בסדרת "משחקי הרעב", מעיד שהכיוון העתידי של "הוויצ'ר" הוא אקשן ושרירים. זה לא בדיוק ליהוק החלומות של רבים ממעריצי המשחקים, מאדס מיקלסן, שהיה יכול לתת לדמות נופך דרמטי. מצד שני, אם הם היו מעוניינים בנופך דרמטי, מסתמן שקאוויל היה בכלל נשאר בתמונה.

ובכל זאת, יש עוד מרכיב לא מבוטל בתמונה, והיא השותפות של נטפליקס עם CDPR, חברת הגיימינג הפולנית שמחזיקה בזכויות ל"וויצ'ר" והייתה שותפה ליצירה של הסדרה. ממש בשבוע שעבר, בצעד חסר תקדים, היא הודיעה על לא פחות מחמישה (!) משחקים חדשים בפרצ'ייז שהיא מתכוונת לשחרר בשנים הקרובות, ומהלך שאפתני כזה בוודאי חייב להגיע גם עם תוכנית ארוכת טווח לגבי טלוויזיה (זה גם לא שיתוף הפעולה היחיד שלהם: CDPR גם הפכה משחק אחר שלהם, "סייברפאנק 2077", לסדרת אנימה מוצלחת בנטפליקס שאף השתחלה לרשימת 20 הסדרות הטובות ביותר על המסך כיום). גם "הוויצ'ר" זכתה כבר לסרט אנימה באורך מלא בנטפליקס, מיני-סדרת פריקוול לעלילת הסדרה (המתרחש למעלה מ-1000 שנה לפני אירועי הסדרה המרכזית) אמורה להגיע לשירות בדצמבר, ולפי נטפליקס, יש תוכניות גם לסדרה לכל המשפחה באותו המותג (אולי מצוירת גם היא). כשכל כך הרבה כסף, תוכניות ומקומות עבודה תלויים על הכף, מה זה כבר שחקן אחד, גם אם הוא בתפקיד הראשי? כפי שנטפליקס עלולה בהחלט לגלות לאחר העונה הקרובה של "המכשף" (השלישית, האחרונה בכיכובו של קאוויל, אמורה לצאת באמצע 2023) – לא מעט. לא מעט בכלל.