המכתב הפתוח של רני רהב לאמני ישראל: קריאה מודרכת באמצעות גיפים

על רקע הסערה סביב כניסתה של מירי רגב לתפקיד שרת התרבות, רני רהב קורא לאמנים לקבל את עצתה של הגננת של הבן שלו ולכבוש את היצר. היצר הוא, כמובן, לפתוח את הפה. המכתב המלא ופרשנות באנימציות גיף

15 ביוני 2015

הנידון: "כבשו את היצר"

מכובדי,

אני כותב מכתב זה בשל היותי חבר באגודת הידידים של מרבית התיאטראות והמוזיאונים מזה כ-30 שנים: הבימה, הקאמרי, בית לסין, תאטרון גשר, האופרה הישראלית, הפילהרמונית הישראלית, להקת בת שבע, מוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל, מוזיאון רמת גן, מרכז יצחק רבין, המוזיאון הישראלי במרכז יצחק רבין ועוד.

כשהבן שלנו היה בגן, הגננת לימדה את הילדים משפט מנצח: "כבשו את היצר". אני קורא היום לאחיותיי ואחיי האמנים, תושבי מדינת ישראל אהובים: כבשו את היצר שלכם. בואו נחזור לחיות בהרמוניה, בואו נחזור לחיות באהבה. תנו לציבור להמשיך לאהוב אתכם, לראות בכם מושא להערצה וליהנות מיצירתכם. אל תיכנסו לבורות מיותרים ולא נחוצים. כאלה שפוגעים.

מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, היא תישאר דמוקרטית ואף אחד לא יעז לגעת בדמוקרטיה של כולנו. מחובתנו כולנו לעמוד על המשמר ולדאוג שאיש לא יפר את הדמוקרטיה. על כולנו לזכור כי שרי הממשלה נבחרו כדין. הם אמורים לייצג את כולנו, כפי שכולנו צריכים לתת שירות לכל תושבי מדינת ישראל באשר הם.

כמו שלא יעלה על הדעת שחיילים יסרבו לשרת בצה"ל מכל סיבה שהיא, גם מצפונית וגם ערכית, לא יעלה על הדעת שאמן יחליט איפה הוא מופיע ואיפה הוא לא מופיע.

רוג'ר ווטרס מנסה למנוע מכל האמנים הגדולים בעולם להגיע ולהופיע בישראל. אנו בני האור דואגים שכל העולם יצא נגדו. הודות לכך, האמנים המובילים בעולם – ארט גרפונקל, ליידי גאגא, ריהאנה, רובי ויליאמס ועוד כן הגיעו לישראל ולא נשמעו לקריאות החרם של ווטרס וחבריו. לכן לא יעלה על הדעת שאמן ישראלי יחליט כי הוא לא מופיע בבקעת הירדן או באריאל ביפו או בירושלים בעכו או בחיפה. כל אמן צריך להופיע בכל מקום בו יש קהל ישראלי המבקש לראות את הופעתו. זהו חלק מהשליחות הציבורית שלכם. המשיכו להשמיע את קולכם, השמיעו את יצירתכם.

קחו דוגמה מהגברות הראשונות – ליא קניג, גילה אלמגור ומרים זוהר – שמופיעות בכל הארץ ללא תנאי. אני קורא לכולם להפסיק את הדו קרב המיותר הזה. לא יעלה על הדעת שבשל חופש הביטוי, שהוא נר לרגליי,  נאפשר מחר לסרט, המתעד את הרוצח הנתעב של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, יגאל עמיר, יימח שמו וזכרו, לככב בפסטיבל בישראל, בדיוק כפי שלא יעלה על הדעת לראות הצגה על מחבל שרצח את אחיינה של אורטל תמם, החייל משה תמם ז"ל.

צריך להתחשב ברגשות המשפחות וברגשות הציבור ולהפסיק לצעוק כל הזמן "חופש הביטוי".

אני מתחנן בפניכם, אחיי ואחיותיי היקרים: עצרו כאן. אני קורא לשרי הממשלה לקרוא לליכוד העם ולחזרה למערכת יחסים נכונה בין השלטון לתרבות, ובין התרבות לשלטון.

בואו נשלב ידיים. בואו נתעלם מהמחלוקות. יש לנו אויבים אמיתיים: חמאס בעזה, דאעש על גבול סוריה. לא חסר לנו בלי עין הרע…

המשיכו להשמיע את קולכם, השמיעו את יצירתכם ואת דעתכם, ללא מורא ופחד,  אבל אנא – בכל הארץ.

בואו נתלכד.

שלכם באהבה,

רני רהב

[tmwdfpad]