המלחמה על המדרכה: אלפי דו"חות חולקו לרוכבים תוך כשבועיים

איפה הפקחים? מבצע אכיפה נגד קורקינטים ואופניים חשמליים, יוני 2022 (צילום: גיא יחיאלי)
איפה הפקחים? מבצע אכיפה נגד קורקינטים ואופניים חשמליים, יוני 2022 (צילום: גיא יחיאלי)

3,500 דו"חות כבר ניתנו לרוכבי כלים חשמליים על מדרכות, פחות מחודש אחרי שוועדת הכלכלה הרחיבה את סמכויות האכיפה של פקחי העירייה. בשבועות הקרובים תצא עיריית ת"א-יפו במבצע אכיפה מסיבי ותתגבר את הפקחים עם סיירי סל"ע ורחפנים. לא חבשתם קסדה? 1,000 שקל

 

פחות מחודש חלף מאז נכנסו לתוקפו האישור שנתנה ועדת הכלכלה להרחבת סמכויות הפקחים העירוניים לפעול נגד רכבים דו-גלגליים חשמליים, והופ, יותר מ-3,500 דו"חות כבר חולקו בידי פקחי עיריית תל אביב-יפו לנהגים שביצעו עבירות תנועה ויותר מ-250 כלים חשמליים הוחרמו.

>> נמאס כבר לכתוב את זה: המשטרה הפקירה את הולכי הרגל בתל אביב

מבצע האכיפה נגד הדו-גלגליים מתקיים בכל רחבי העיר, עם דגש מיוחד על דרום העיר ויפו. אל פקחי העירייה מצטרפת גם הסיירת לביטחון עירוני (סל"ע) לתגבור האכיפה עם עשרות סיירים נוספים. אמצעי נוסף שנכנס למערך הם הרחפנים, שמסייעים לפקחים באיתור מבצעי העבירות ובלכידתם. בשנה האחרונה, עם התרבותם של מפעילי הקורקינטים השיתופיים, הפכו הקורקינטים לאחד המטרדים העירוניים המשמעותיים בתל אביב גם כשהם לא דוהרים על המדרככות אלא סתם חוסמים אותן, והרשתות החברתיות מלאות בפוסטים כמו זה שכאן מתחת:

כאמור, בחודש שעבר אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים העירוניים, לאחר לחץ מתמשך מצד עיריית תל אביב-יפו בדרישה לרגולציה של האכיפה נגד כלים חשמליים. ומאז התקיימה פעילות הסברה של פקחי העירייה לאורך שבילי האופניים, במסגרתה לא ניתנו דו"חות כנגד עבירות המתבצעות בשבילי אופניים אלא רק אזהרות, עלוני הסברה ופנס אופניים מתנה. בשבועות הקרובים יתוגברו מאמצי הפיקוח והאכיפה בשבילי האופניים ועל המדרכות, ואולי נראה סוף סוף איזה שינוי.

קנס עד אלף שקלים. רוכבות על קורקינט חשמלי בתל אביב (צילום: Shutterstock)
קנס עד אלף שקלים. רוכבות על קורקינט חשמלי בתל אביב (צילום: Shutterstock)

תקנות התעבורה שייאכפו ע"י פקחי העירייה בשבילי האופניים ובמדרכות וסכום הקנס שיינתן:
• אי חבישת קסדה – קנס בגובה 1,000 ₪
• רכיבה מתחת לגיל 16 – קנס בגובה 1,000 ₪
• רכיבה ללא מבחן תיאוריה או אישור הכשרה – קנס בגובה 750 ₪
• איסור הרכבה – קנסות בדרגות משתנות בתווך של 100-250 ₪
• שימוש בשתי אוזניות בתחום שבילי האופניים – קנס בגובה 250 ₪
• שימוש בטלפון נייד בתחום שבילי האופניים – קנס בגובה 1,000 ₪
• רכיבה בניגוד לכיוון תמרור וחץ

בעירייה מבהירים כי הם מבקשים לעודד שימוש בכלי רכב דו-גלגליים חשמליים במקום מכוניות, אך לא על חשבון בטיחותם של הולכי הרגל על המדרכות. "אנחנו שמחים שהאופניים והקורקינטים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ולכלי תחבורה שמישים וזמינים, ושהשימוש בהם רק הולך וגדל", אמר ראש העיר רון חולדאי. עם זאת, מדרכות העיר נועדו בראש ובראשונה להולכי הרגל והן אינן הפקר. לא ניתן להשלים עם תופעות של נסיעה פרועה ולא חוקית שמסכנת את הולכי הרגל ואת הרוכבים עצמם. המלאכה עדיין לא הושלמה ויש להמשיך ולדרוש מהממשלה גם חובת ציות לפקחים וחובת התקנת לוחיות רישוי על הכלים".