"הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון" הוא סרט מפוספס על סיפור מרתק

אליזבת הולמס התעשרה מהמצאה מהפכנית בעולם הרפואה, אך זו התגלתה כהונאת ענק. הסיפור המופרע שלה הצטמק לתוך "דם והונאה בעמק הסיליקון", שיכול היה להפוך בקלות לדוקו המדובר של השעה, אלא שהוא מעין מחט ארוכה מדי שמפספסת את הווריד

"הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון" (באדיבות yes)
"הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון" (באדיבות yes)

"ספרי לנו סוד", נשמע קולו של המראיין מאחורי המצלמה המתעדת את אליזבת הולמס, היזמית העשירה, הצעירה והרמאית בעולם, כשעוד סומנה כסטיב ג'ובס הבאה. "אין לי סודות", עונה הולמס, ועיניה הבלתי ממצמצות מזוגגות מאמביציה שזועקת "יום אחד אברח מאישפוז בכפייה".

הולמס, מקימת ומנהלת חברת הסטארטאפ-ביוטק תראנוס (שילוב המילים "תרפיה" ו"דיאגנוזה") היא גיבורת הדוקו "הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון" של HBO, שבא בדיוק בזמן לספק את האובססיה הקולקטיבית שלנו לסיפורי מתחזים. היזמית הצעירה, שהקימה את החברה כשהייתה בת 19 ועזבה לשם כך את לימודיה בסטנפורד, בנתה במו חזונה וידיה את החברה המדוברת ואפופת המסתורין בעמק הסיליקון, ששוויה הוערך כעבור שנים ספורות בכ-9 מיליארד דולר. המהפכה של הולמס הבטיחה להנגיש את בדיקות הדם למטופלים בצורה חסרת תקדים: את המחטים והמעבדות יחליף האדיסון – קופסא שחורה שמאפשרת ביצוע של עשרות בדיקות בתוך דקות, באמצעות טיפות דם בודדות הנשמרות במיכל אלגנטי קטנטן.

"הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון" (באדיבות yes)
"הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון" (באדיבות yes)

עוד כתבות מעניינות:
רייצ'ל בלום: "האקסית המטורפת" עשויה להפוך למיוזיקל
52 סדרות מקור ישראליות שיגיעו למסך השנה
"משחקי הכס" עונה 8: כל מה שצריך לדעת

היה לה כל מה שצריך כדי לסחוף את ארצות הברית אחר חלומה: ערימות של כריזמה, סיפור מרגש על דוד חולה סרטן, רקע מרשים, רטוריקה משכנעת, עיניים נוצצות (שוב, קצת ברמת הווילי וונקה) ומטרה נעלה. בשונה ממרבית חבריה לעמק הסיליקון, שעבדו על אפליקציות להזמנת מוניות או להשגת זיונים, הולמס באה להציל את העולם מפחד, חולי וכאב. היא הייתה הדבר האמיתי.

בהרצאותיה המתועדות, הולמס מתארת עולם חדש שבו חולים לא יאמרו עוד "לו רק ידעתי מוקדם יותר" ואנשים לא יאלצו להיפרד מיקיריהם בטרם עת. התמונה האוטופית הזו מציעה פיתרון לחרדות אנושיות כה עמוקות שקשה לסרב להאמין בה, ובאותה מידה כואב לגלות שהיא שקרית. אם הולמס הייתה מסתפקת בניפוץ התקוות של מאמיניה, עובדיה ומשקיעי הכספים שלה, היה בזה די כדי לייצר דרמה מספקת, אבל היא לקחה את ההונאה לשלב הבא: היא הוציאה לפועל את בדיקות הדם המובטחות, שהתבססו בסופו של דבר על טכנולוגיה כושלת והניבו תוצאות שקריות: אנשים התבשרו שיש להם זיבה למרות שאין להם, ולהפך. הולמס ידעה מכל זה, בחרה להתנהג כאילו הכל עובד כשורה והפצירה בעובדיה לעשות כמוה, תוך איומי תביעה על אלו שהתנגדו לשיטה.

לכאורה, יש לנו כאן סיפור הונאה ששם את פסטיבל פייר בכיס הקטן. מכאן והלאה הייתם מצפים שהסרט יתמקד בנזקים הקטלניים שגרמה ה"המצאה" למטופליה ויספק ראיונות עם חולים שנפגעו מאיבחון שגוי, כי למי אכפת עכשיו שדקירות אצבע הומרו חזרה לבדיקות במחט ארוכה. אלא שבאופן מוזר וכפי שיחזור על עצמו בהמשך, "דם והונאה" מסרב להתמקד בפרטים הכואבים באמת.

דן אריאלי, כלכלן התנהגותי, אומר בתחילת הסרט כי "מעניין להבין את המסע של אליזבת. יש אנשים שבוחרים נתיב, מנסים לעשות דברים חיוביים בעולם – איש לא מטיל ספק בכך שהמניעים שלה היו חיוביים – אבל זה נהיה בסוף משהו רע". אריאלי צודק – מעניין להבין איך הפכה צעירה הנחושה להציל את העולם לזו שמוכנה לדרדר אותו לתהום. אם הסרט אכן היה מספק תשובה לשאלה הזו, ומתעקש לפצח את דמותה האניגמטית של הגיבורה שלו, זה אכן היה סרט מעניין.

אולם בחלק ניכר מהשעה הראשונה של הסרט נדחק הצידה הפן האנושי בסיפור לטובת הסברים משמימים על ליקויים טכניים ותיאורים סבוכים, רוויי מושגים מעולם ההייטק והרפואה. "דם והונאה" עושה הכל כדי להדליק אתכם על התיאורים האלה, ומלווה אותם היטב בהדגמות, דימויים ויזואליים יצירתיים ופסקול מותח. קל להתאהב באסתטיקת המעבדה שלו, אך היא לא מצליחה להפוך את התוכן למעניין.

גם כשצצים פרטים מעניינים הם נותרים משום מה מחוץ לאור הזרקורים. תפניות דרמטיות, כמו הזוגיות הסודית שנרקמה בין הולמס לבין שותפה המקצועי והשפיעה על ניהול החברה, מקבלות אזכור קצר ותו לא. חוסר ההיגיינה המחריד במעבדה מתגלה רק לאחר שעה של הסברים טכניים. סיפור התאבדותו של איאן גיבונס – העובד הראשון שהצביע על כשלים בחברה – מוזכר בשורות מעטות, מבלי לרדת לעומק הדינמיקות שהביאו לכך. "איאן שאל אותי אם אני חושבת שיפטרו אותו", מספרת אלמנתו, "ואני אמרתי לו 'כן'. וזה הלילה שבו הוא התאבד". משם ממשיכים בקלילות לראיונות נוספים שבהם אליזבת הולמס אומרת את כל הדברים שכבר אמרה על מהפכה רפואית.

"הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון" לא עושה חסד עם הסיפור שהוא מגולל, אך מדובר בסיפור כל כך מופרע שמוכרחים להתוודע אליו. מי שישרוד את השעה הראשונה יזכה להיחשף לקלות המצמררת שבה אמונה כוזבת יכולה לצאת מכלל שליטה, לסחוף את ההמון, לגלגל מיליארדי דולרים ולהותיר אחריה שובל של קרבנות. שעה ראשונה של סרט נחמד להירדם איתו בלילה, שעה שנייה שמומלץ לשמור לבוקר למחרת.

← "הממציאה: דם והונאה בעמק הסיליקון", yes דוקו, שני (25.3) 22:00

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד