זוכרים את יותם חיים ז"ל דרך האוכל שאהב במיטב המסעדות בת"א

יותם חיים, ומתנת הרביולי. (צילום: יח"צ, באדיבות משפחת חיים). (צילום רביולי: מוטי טיטמן)
יותם חיים, ומתנת הרביולי. (צילום: יח"צ, באדיבות משפחת חיים). (צילום רביולי: מוטי טיטמן)

את סיפורו של החטוף שנמלט בגבורה משבי החמאס כבר כולם מכירים, ואפילו את אהבתו למטאל וחתולים. כעת יהיה לכם הזדמנות להכיר את יותם חיים חובב האוכל, דרך מגוון מנות שף שיוגשו במסעדות הכי טובות בתל אביב, בהשראת יותם והאוכל שאהב

8 במאי 2024

המציאות המעוותת שלנו היא שלמדנו לאורך החודשים האחרונים את שמותיהם, תמונותיהם וסיפוריהם של החטופים וההרוגים במלחמה. כך קרה עם סיפורו של יותם חיים, החטוף שהצליח לברוח משבי החמאס בתושייה ואומץ לב בלתי נתפסים, ואז נהרג בשוגג מירי של צה"ל. נחשפנו לסיפור חייו, לדמותו הרגישה ונבונה, לעיסוקו כמתופף ומוזיקאי וגם לאהבתו הגדולה לבעלי חיים. אך אדם הוא עולם ומלואו, ויש צד שפחות הכרנו ביותם – אהבתו לאוכל. בשנים האחרונות יותם עבד במטבח של מסעדת סושימוטו היפנית שפועלת בשדרות, ומאוד אהב לבשל. "יותם עשה כל כך טוב לצוות של המטבח" סיפר ניר, אחד מבעלי המסעדה. "כולם אהבו אותו ואהבו לעבוד איתו. הוא באמת הביא איתו איזו רוח מיוחדת, כל כך לבבית ונעימה".

>> קפצנו לבית קפה תל אביבי שמנוהל על ידי, ולטובת, תושבי העוטף

לכן בימים אלו – ביוזמתו של רועי, בן דודו של יותם, וניר ממסעדת סושימוטו – תתקיים הנצחה קולינרית מיוחדת בהשראת יותם ודמותו. משפחת חיים ואנשי המסעדה פנו לשפים ברחבי הארץ, והציעו להם להנציח את יותם באמצעות מנה אחת בתפריט, שתיווצר בהשראת מנות שאהב לאכול ואלמנטים שמזכירים את צלמו. שפים רבים נענו בהתרגשות ליוזמה (קחו אוויר: רז רהב, חיים כהן, תמר כהן צדק, תומר אגאי, מוטי טיטמן, אביבית פריאל, תומר טל, אוהד לוי, שניר אנג סלע, מושיקו גמליאלי, יומי לוי, אורן אסידו, הלל תווקלי ואור גינסברג), והמנות שיצרו בהשראת יותם מתווספות ממש בימים אלו לתפריט – ויופיעו כ"מנה של יותם", שמו של פרויקט ההנצחה. 

רבות מהמנות גם משתמשות בייצוג לצבע הכתום העז של שיערו של יותם. כך, למשל, המנה של תמר כהן צדק, שתצורף החל מה-15.5 למסעדת הס 4, היא מנת טורטליני כתומים מבצק ביצים ופלפלים, ממולאים בבשר סרטנים וברוטב סרטנים וחמאה. המנה של הלל תוואקלי, שכבר נכללת במסעדת אנימאר, תכלול סמבוסק טלה של כתף קונפי, בצל חום, איולי לימון שחור ויניגרט ליים ג׳ינג'ר, מלפפון וצנונית פריכה בתוספת עשבי תיבול, ואבק לימון שחור ובמיה (114 ש"ח). תומר אגאי בחר לצרף למסעדת סנטה קתרינה מנת כיסונים שיותם מאוד אהב לאכול – כיסון מנטו בנוסח בוכרי, במילוי של בשר וצנוברים בתוך מרק של טחינה חמה ועגבניות צלויות בטאבון – שתהיה זמינה לסרוגין בתפריט החל מה-9.5.

במסעדת מלגו מלבר יבשל השף מוטי טיטמן מנה בגווני כתום של רביולי דלעת ערמונים בחמאת מרווה, עם שאטה מייפל ואגוזי לוז קלויים (78 ש"ח), כאשר המנה תישאר בתפריט עד סוף חודש יוני. "לפני שבוע התקשר אליי רועי, בן הדוד של יותם שמנהל את כל הפרויקט ביד רמה, והציע לי להשתתף. ישר אמרתי לו שאשמח, ומיד תיקנתי את עצמי – כי מה הקשר בין זה לבין שמחה?. אמרתי לו, 'רגע, בעצם אשמח זו פשוט לא מילה נכונה, אולי מדובר יותר בכבוד ובשליחות'. כנראה שאלה המילים המתאימות, לא שיש מילים שיכולות להתאים לסיטואציה הזו. האמת היא שבאמת לראשונה בחיי אני מרגיש שיש לי את היכולת וההזדמנות לתת אור קטן למצבים אנושיים בלתי נתפסים".

רביולי דלעת שמש. המנה של יותם, שתוגש במלגו ומלבר. צילום: מוטי טיטמן
רביולי דלעת שמש. המנה של יותם, שתוגש במלגו ומלבר. צילום: מוטי טיטמן

דווקא בזמן המלחמה המסעדות שלך התגייסו ובישלו לחיילים ומפונים.
"נכון, אבל הכל הרגיש כל כך באמוק ובהישרדות שלא עצרתי רגע לחשוב על זה. עכשיו כולנו במעין בשגרה מזויפת, אתה מרגיש לרגע נורמלי, ואז מגיעה שיחת טלפון כזו ואתה מבין כמה הכל לא נורמלי. הסיפור של יותם עורר בי כל כך הרבה השראה, תעוזת הנפש שלו והגבורה שלו נגעו בי במקום הכי עמוק, ולכן לא היה לי אפילו היסוס כשרועי התקשר, זה נגע בי בצורה מקסימלית"

-מה המנה שתכין?
"מיד אחרי הטלפון של רועי רצתי לשוק. רציתי למצוא ירקות כתומים, כי כשחושבים על יותם ועל החיוך שלו, ישר עולה השיער הג'ינג'י והנמשים. לקחתי דלעת ערמונים כתומה, וחשבתי על איזה מנה להכין. בגלל שיותם מאוד אהב כיסונים, החלטתי על רביולי וקרצתי אותם בצורה שמזכירה שמש. לא ניסיתי לעשות פה איזו מנת גורמה, אלא מנה שיש לה יכולת להביע חיבוק ונחמה, ויכולה לרגש ולגעת בסועדים. רציתי שישר שמסתכלים בה, תעלה בראש דמותו של יותם".
"המנה של יותם" – מנות פרויקט ההנצחה יופיעו במגוון מסעדות העיר לאורך החודשים הקרובים