50 המסעדות הטובות בעולם: מהפכה לטינית בפסגת הקולינריה

כן, זה אוכל. ואלה צלחות. מסעדת סנטראל, לימה (צילום: טיים אאוט לונדון)
כן, זה אוכל. ואלה צלחות. מסעדת סנטראל, לימה (צילום: טיים אאוט לונדון)

רשימת 50 המסעדות הטובות בעולם של 50Best התפרסמה אתמול בטקס יוקרתי במדריד, ומסעדת סנטראל הפרואנית שזכתה בשנה שעברה במקום השני השתלטה על הפסגה הגלובלית ונתנה את האות להסתערות הדרום-אמריקאית על הטופ העולמי: כמעט מחצית מהמסעדות ברשימה מוגדרות כלטיניות. ביי ביי אסיה ודנמרק

כבר סיפרנו כאן לא מזמן על המהפכה הדרמטית שמתרחשת בעולם הקולינרי, במסגרתה משתלטים המטבחים הלטיניים על הטופ העולמי, והנה הגיע אתמול טקס הפרסים היוקרתי של "50 המסעדות הטובות בעולם" מטעם 50Best ונתן לבשורה תוקף אמיתי: במקום הראשון זכתה מסעדת סנטראל השוכנת בבירת פרו, לימה, ומונהגת על ידי הפאוור-קאפל הלוהט של עולם השפים, וירג'יליו מרטינז ופיא לאון, שניהם חתיכים כמו שהם מוכשרים. סנטראל כבר זכתה ב-2014 בתואר "המסעדה הטובה ביותר בדרום אמריקה" של 50Best ובשנה שעברה קטפה את המקום השני בתחרות העולמית, וההתמדה השתלמה אתמול עם הזכייה בתואר הנכסף ביותר של הגסטרונומיה הגלובלית.

הכי טובים בעולם. השפים ובני הזוג וירג'יליו מרטינז ופיא לאון, מסעדת סנטראל לימה (צילום: גוסטאבו ויונצ'ו לאון)
הכי טובים בעולם. השפים ובני הזוג וירג'יליו מרטינז ופיא לאון, מסעדת סנטראל לימה (צילום: גוסטאבו ויונצ'ו לאון)

סנטראל היא מסעדה שחוגגת את העושר והמגוון של חומרי הגלם בפרו, מדינה שמתגאה ב-5,000 זנים של תפוחי אדמה ו-3,000 זנים של תירס בין היתר, ומייצרת ארוחת טעימות שהיא מסע מסעיר לאורכה, רוחבה וגובהה של פרו, תוך שימוש יצירתי להרהיב בצילחות בלתי-קונבנציונלי שהיה גורם גם לאייל שני להסמיק קלות. בני הזוג שמים דגש על 14 מערכות אקולוגיות שמתקיימות בפרו בגבהים שונים מעל פני הים, החל מ-15 מטר מתחת לאוקיינוס ועד 4,000 מטר בהרי האנדים. זו אינה זכייה מקרית: בין עשר המסעדות הטובות בעולם התברגה גם Maido, מסעדה פרואנית עילית הממוקמת אף היא בלימה, ואל הטופ-50 נכנסו גם מסעדת Kjolle הלימאית ששייכת אף היא לוירג'יליו מרטינז, ומסעדת Mayta שכבשה את המקום ה-47 ברשימה.

הפופולריות הגואה של המטבח הלטיני לא נשארת בגבולות פרו: הרשימה כוללת גם חמש מסעדות מספרד (שלוש מתוכן במקומות 4-2), ועוד תשע מסעדות מדרום-מרכז אמריקה (מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה, צ'ילה וקולומביה), כשבסך הכל מדובר בכמעט ממחצית הרשימה. היא מגיעה על חשבון המסעדות מצפון אמריקה שהידרדרו קשות בדירוג, ובעיקר על חשבון מסעדות אסייתיות שהובילו את הטרנד העולמי יחד עם הסקנדינבים עד לפני מספר שנים. המזרח התיכון תרם לרשימה שתי מסעדות חדשות מדובאי: טרהסינד סטודיו שהתברגה במקום ה-11 ו"האחים אורפלי" שנכנסו למקום ה-46. ישראל? עוד רחוקה. וכך נראה הטופ-10 היוקרתי של התחרות היוקרתית במלוא הדרו היוקרתי:

1. Central (Lima, Peru) – Best Restaurant in South America

2. Disfrutar (Barcelona, Spain) – Best Restaurant in Europe

3. Diverxo (Madrid, Spain)

4. Asador Etxebarri (Atxondo, Spain)

5. Alchemist (Copenhagen, Denmark)

6. Maido (Lima, Peru)

7. Lido 84 (Gardone Riviera, Italy)

8. Atomix (New York City) – Highest Climber, Best Restaurant in North America

9. Quintonil (Mexico City, Mexico)

10. New: Table by Bruno Verjus (Paris, France) – Highest New Entry

אטומיקס, המסעדה הטובה בניו יורק ובארצות הברית (צילום: טדי וולף, טיים אאוט ניו יורק)
אטומיקס, המסעדה הטובה בניו יורק ובארצות הברית (צילום: טדי וולף, טיים אאוט ניו יורק)