המספרה ששיחררה אתכן מהפן חוגגת 20

ויטוריו דוד מציין 20 שנות פעילות בדיזנגוף ולא מתגעגע לפלורנטין. טוב, אולי קצת

ויטוריו דוד. צילום: איליה מלניקוב
ויטוריו דוד. צילום: איליה מלניקוב

האג'נדה האסתטית של הספר הוותיק ויטוריו דוד נשמעת הגיונית על פני השטח, אבל בוודאי תבהיל את מי שרגיל למספרה שגרתית. הוא לא צובע, לא מסלסל ולמעשה חוץ משמפו, קונדישינר ומספריים – שום דבר אחר לא נוגע בשיער של המסתפרות והמסתפרים. כן, זה כולל פן.

המספרה הקטנה שלו ברחוב דיזנגוף חוגגת החודש 20 שנה. בעשור הראשון הוא תפעל במקביל אליה מספרה מיתולוגית בשכונת פלורנטין. דוד עבד שם בשעות לא שגרתיות, מהצהריים עד הלילה, והתיאורים מהתקופה מספרים על בלייני האזור שהיו זורמים מהברים למספרה. "הייתה שם המון השראה ואי אפשר היה לעבוד ביום", הוא מסביר. "רוב השכונה הייתה תעשייה של מרפדיות, נגריות וכו' שפעלו ביום. בערב היה יורד הקסם".

כשדוד שוטח את משנתו, קל להבחין שלא מדובר בגימיק, אלא באמונה שלמה בטובת הלקוחות. רובנו רגילים לרגע השיא שמגיע בסוף התספורת, אחרי הצבע והפן והספריי, והספר מסיר את הסינר וחושף אותנו למראה כדי שנוכל להשתאות מהתוצאה שלרוב לא מחזיקה מעמד יותר מכמה שעות. אצל דוד הסיפור אחר: בסוף התהליך השיער גזור אך עדיין רטוב, ואין מה לעמוד ולהשתאות מול המראה. ההערכה המלאה לתספורת מגיעה דווקא בימים שאחרי, כשקמים בבוקר ורואים שדוד מבטיח את מה שהוא מקיים: "זה הכי חשוב, שהלקוחה 'תלבש' את התספורת הרבה זמן ותיהנה ממנה, אחרת לא ארגיש טוב עם מה שאני עושה. אין כזה דבר שזה ייראה רע שבוע אחר כך. נשים רוצות להיות יפות, אבל גם לתפקד ולחיות את חייהן".

ויטוריו דוד. צילום: איליה מלניקוב
ויטוריו דוד. צילום: איליה מלניקוב

אז זו העדפה אסתטית שמתיישבת עם פוליטיקה פמיניסטית.

"זה התחיל מהאסתטיקה. לא תמיד הייתי ככה, כשהתחלתי בפלורנטין הייתי עושה הכל, אבל הבנתי דרך העבודה שזה לא משהו שאני רוצה לעשות, כי אני לא אוהב את התוצאה לטווח ארוך. בצביעה חוזרת, למשל, השיער מתחיל להיראות כמו טלאים. חוץ מזה הוא גם נהרס בתהליך אז צריך לגזור אותו לא לפי הצורה שרוצים אלא מפני שצריך להיפטר מחלקים שרופים. זו חלוקה של היופי: את יכולה לקבל את כל היופי ברגע ולשלם את המחיר או לחלק אותו ולהיות יפה לאורך זמן. זה מתחבר עם פמיניזם כי היופי מקבל עוד ממד כשהוא מתאים לאורח החיים. מחנכים אותנו למודל מסוים, אבל גם הנשים בהוליווד או דוגמניות על המסלול לא מתעוררות ככה בבוקר. רגע השיא הזה הוא זה לא משהו שאפשר לחיות איתו ביומיום".

זו גישה שנשמעת הגיונית, אז איך יכול להיות שאתה כמעט היחיד בעיר שדוגל בה?

"צריך להיות קצת משוגע בשביל לעבוד ככה, זה לא מסחרי. בסופו של דבר זה עסק. זה שילוב של קצת תמימות וגם ככה בניתי את עצמי מהתחלה. זה מצמצם את מעגל הלקוחות שלי, כי רוב האנשים מעוניינים באשליה".

ויטוריו דוד, דיזנגוף 37 תל אביב, ראשון־חמישי 19:00־חצות, שישי 13:00־17:00, 6336950־054, תספורת נשים 350 ש"ח, תספורת גברים 250 ש"ח