עיר דליקטס: המעדניות הכי איכותיות ומפנקות בתל אביב

חוות נעמי. צילום: אפיק גבאי
חוות נעמי. צילום: אפיק גבאי

התרבות הקולינרית שהתפתחה בתל אביב באה לידי ביטוי לא רק בסצנת אוכל תוססת, אלא גם ברנסנס של תחום המעדניות. גבינות, לחמים, יינות, ממרחים, בשרים, מנות מוכנות, חומרי גלם אקזוטיים מכל העולם ושאר מעדנים - אלה המקומות הכי טובים בעיר למצוא בהם את כל הטוב הזה

13 באוקטובר 2022

זוכרים את התקופה הזו בקורונה שכל מסעדה או בית קפה הפכה למעדניה, כי אלה המקומות היחידים שהורשו לפתוח? תודה לאל זה כבר מאחורינו, אבל הפריחה הזו של המעדניות תפסה נפח אז ועודנה איתנו – אמנם לא בכל בית קפה, אבל בהחלט יש כמה וכמה מעדניות ששוות את תשומת הלב שלכם. בסופ"ש הזה אנחנו חוגגים בטיים אאוט את שוק לוינסקי, המקום שלימד את תל אביב מעדניות מהן, ואם כבר חוגגים עם יום טוב וחיים רפאל אז אפשר להתפרע גם עם דליקטסים בכל רחבי העיר. זה בסדר, אנחנו מרשים.

אגתה

מעדניית בוטיק ברמת החייל שמצטיידת במוצרים מהעולם על בסיס שבועי. כך מתעופפות אליה באופן רוטיני חמאות ופטריות כמהין, גאודה מיושנת שישה חודשים, פרמזן רג'יאנו שמיושנת 24 חודשים ושאר גבינות ארומטיות לצד נקניקים, עשרות סוגי פסטות, מבחר חרדלים וגם הרינג הולנדי, סלמון צרפתי, ריבות מפרובאנס, וקרם פרש מנורמנדי. אם המבחר העצום גרם לכם לצורך דחוף לנוח לרגע ולאכול משהו, תוכלו לשבת ולנשנש כריכים מושקעים במיוחד פלטת גבינות או נקניקים ואפילו פסטות וסלטים.
אגתה. ראול ולנברג 24, רמת החייל

אגתה (צילום: יח"צ)
אגתה (צילום: יח"צ)

אלגריה

אלגריה החלה לפעול בתור מעדניה טבעונית של המסעדנים מיקי סלע ומאיה אלוני. שנתיים אחרי הפתיחה הוסיפו למעדניה גם מסעדה ומאז היא נחשבת לאחד המקומות הטבעוניים היציבים ביותר, שתמיד אפשר לתפוס בו ארוחת בוקר, צהריים או ערב מזינה, לא יקרה ובעיקר טעימה.
אלגריה. אבן גבירול 165

אלגריה. צילום: וולט
אלגריה. צילום: וולט

אמיגה

מפונפנת הרבה פחות משאר החברות ברשימה הזאת, מעדניית אמיגה הותיקה יושבת בסמטת הקצביות של שוק התקווה ואפשר לזהות אותה בקלות מרחוק רק על סמך ההמולה שמתחילה להיאסף סביבה כבר בשעות המוקדמות של הבוקר. מבחר הגבינות-נקניקים-דגים מעושנים הוא סולידי בלבד (המבחר עצמו, האיכות מצוינת) אבל מה שאתם באמת רוצים משם זה זיתים פנטסטיים, מספיק סלטים בשביל לפתוח שיפודיה משל עצמכם, וגם, צריך להודות באמת: מה שאתם באמת רוצים זה לקחת קופסא גדולה ולמלא אותה בעמדת המטוגנים בקובות, סיגרים וכדורי פירה. רק אל תשכחו לצרף אליהם לימון כבוש נהדר.
אמיגה, שוק התקווה (נוריאל 8)

ביאטריס מעדניה הולנדית

מעדניה הולנדית בבעלותו של רועי קינן שמונה שני סניפים – הראשון והוותיק יותר ברחוב רש"י והשני מעט צפוני יותר, ברחוב קינג ג'ורג' בואכה כיכר מסריק. היא מתהדרת בכ-100 סוגים של גבינות הולנדיות, מטבלים, ירקות מוחמצים, כריכים המוכנים במקום, יינות ומוצרים נוספים המיובאים מהולנד כמו עוגיות ודברי מתיקה.
ביאטריס מעדניה הולנדית. רש"י 19, קינג ג'ורג' 88

ביאטריס מעדניה הולנדית. צילום: יח"צ
ביאטריס מעדניה הולנדית. צילום: יח"צ

גרקו דלי

המעדניה של גרקו מבית היוצר של המסעדן צביקי עשת, שמבוססת על קונספט של שוק יווני וכוללת אוכל מוכן, מאפים, לחמים, חומרי גלם מיוון, גבינות, בשרים, יינות ומשקאות יווניים, כלי אירוח ועוד. הוא פועל לצד אוזריה – מסעדה קטנה שבה אפשר לשבת ולאכול מהמטעמים היווניים, עם מנות שמבוססות על מוצרי השוק שרקח השף אליאב גולדברג.
גרקו דלי. אורי צבי גרינברג 25

גרקו דלי (צילום: אנטולי מיכאלו)
גרקו דלי (צילום: אנטולי מיכאלו)

דלי אלהמברה

מעדניה יפואית שהוקמה על חורבות המסעדה המיתולוגית אלהמברה. על המדף גבינות ממחלבות בוטיק, דבש, קפה, מוצרים ארטיזנליים ויינות ישראלים. יש גם כמה שולחנות לישיבה ותפריט מבוסס על מוצרי המעדניה עם מנות כמו צ'אטני הודי; סשימי פלמידה לבנה עם שומר, תפוז, סומאק ואגוזי מלך; סלט עגבניות שרי וסרדינים כבושים ופלטת גבינות, פירות וירקות, מטבל הבית, דבש וזיתים.
דלי אלהמברה. שדרות ירושלים 30

דלי אלהמברה (צילום: יעקב בלומנטל)
דלי אלהמברה (צילום: יעקב בלומנטל)

דליסימו

דליסימו הכלאה מעניינת בין מעדנייה היוקרתית שבפרונט למיני מסעדה, כולל חמישיית שולחנות זוגיים חמודים שפזורים בין שימורי הסרדינים ומטחנות הפלפל העצומות, וגם מטבח שמתחבא שמאחורה, ממש אותו המטבח שבו הוכנו כריכי הבשר שגרמו למבקר אוכל הרחוב שלנו להתענג על כל ביס.
דליסימו. הרצל 4

דליסימו. צילום: עמוד המסעדה
דליסימו. צילום: עמוד המסעדה

דליקטסן

המלכה האם של תחום המעדניות בארץ היא הדליקטסן של קבוצת R2M  –  עם סניפים מרובים כולל סניף הדגל החדש-ישן בכיכר רבין בו פעלה בעבר הבראסרי. בכל אחד מהסניפים תוכלו למצוא מאפים ולחמים, מוצרי מעדנייה וחומרי גלם שמשמשים בסיס לאוכל המוגש במסעדות הקבוצה ובחנויות הבייקרי. גבינות מהארץ ומהעולם, פסטה, יינות וגם רוטב השמפניה החלומי מהבראסרי, פטה כבד מהקופיבר ועוד. יש גם מחלקת הום סטיילינג ובחלק מהסניפים אפשר גם לשבת לנשנש – בחוץ או על הבר.
דליקטסן. אבן גבירול 70, יהודה הלוי 79, אופנהיימר 9, דרך בן צבי 84

דליקטסן (צילום: עידית בן עוליאל)
דליקטסן (צילום: עידית בן עוליאל)

חוות נעמי

המצטרפת הטרייה לרשת החנויות שעד כה פעלו בגבעתיים, קריית אונו ורעננה היא חוות נעמי התל אביבית שהתמקמה ברחוב החשמונאים. המעדניה מתמחה בייבוא מוצרים מאיטליה (אבל לא רק) ואפשר למצוא בה סוגים רבים של גבינות, לחמים מיוחדים, מוצרי מדף, רטבים, חומוס שהם עושים בעצמם, סלטים טריים, תבשילים, ממולאים ועוד. לאחרונה הם השיקו שיתוף פעולה עם השף הלל תווקולי תחת המותג "אדם וחווה" שכולל מנות מוכנות של דגים, קציצות, סלטים מירקות טריים ומבושלים, רטבים מיוחדים ועוד.
חוות נעמי. החשמונאים 107

יוצאים לפינקניק והמפה עלינו ????1️⃣קונים מגש גבינותנקניקים + רביעיית פחיות יין Mine מקבלים מפת בד לפיקניק…

Posted by ‎חוות נעמי‎ on Thursday, September 8, 2022

חוות צוק המעדניה

מעט מאוד מקומות יכולים להניב כזה בציר של אוכל טעים בצורה קיצונית, שיכול להוות פתרון למגוון של סוגי ארוחות: מיום יומיות (בתמחור סביר) ועד אירועי פרימיום (יקרים ויוקרתיים). חומרי הגלם של המעדנייה נאספו על ידי החוואי תומר צוק והשף אסף שנער הישר מהחווה, עם דגש על האטליז שבו מוצגים לראווה נתחים מיושנים מובחרים, ובמיוחד טלאים שגדלים בחווה של צוק, אבל מנעד האפשרויות גדול בהרבה. במקרר הסלטים תמצאו מבחר מוצלח, וכמובן שגם גבינות הבוטיק המקומיות מצוינות.
חוות צוק המעדניה. זריצקי 4, רמת אביב החדשה

חוות צוק, המעדנייה. צילום: נתנאל ישראל
חוות צוק, המעדנייה. צילום: נתנאל ישראל

חיים רפאל

המעדנייה הקטנה של חיים רפאל נמצאת ברחוב לוינסקי ופועלת מאז סוף שנות החמישים. עיקר המוצרים על טהרת המטבח הבלקני; גבינות שונות, עלי גפן, זיתים מיוון וליקרים שונים. נוסף לכל אלה אפשר לרכוש גם דגים מלוחים, חמוצים מכל הסוגים, לחמים ורטבים. ברביעי-חמישי-שישי מתנקזים לכאן מאכלים מבושלים נפלאים כמו קציצות כרישה או תרד או מאפי גבינה. התורים בשישי בבוקר הם בלתי נגמרים ולפעמים נראה שעושים מאמץ כן כדי לעכב את הלקוחות במקום. מסקנה הכרחית, הקדימו את הקניות לרביעי או חמישי.
חיים רפאל. לוינסקי 36

חיים רפאל (צילום: נמרוד סונדרס)
חיים רפאל (צילום: נמרוד סונדרס)

טרה אלטה

מעדנייה ביום, בר בלילה – זה המודל הייחודי של טרה אלטה שהתמקמה ברחבה הכי שווה בשדרות רוטשילד. בשעות הבוקר תמצאו בוויטרינה כריכים טריים, למשל בייגל סלמון, פרעצל טונה ופרעצל קפרזה לצד מוצרי מעדנייה כגון לחמים ובאגטים, גבינות, נקניקים, דגים כבושים וממרחים.
טרה אלטה. שדרות רוטשילד 45

טרה אלטה (צילום דניאל שפירא)
טרה אלטה (צילום דניאל שפירא)

יום טוב

אחת המוסדות המוכרים בתחום המעדניות, שהחל לפעול עוד בטורקיה בשנת 1947 ובשנת 1969 נחת בשוק לוינסקי. כיום היא אמונה בידי יומי לוי שהוא כבר הדור השלישי לניהול המקום, ומציעה מבחר גבינות, זיתים, טאפסים, ממרחים, בשרים ונקניקים, ממולאים, דגים כבושים, שמנים ועוד.
מעדניית יום טוב. לוינסקי 43

מעדניית יום טוב (צילום: רוני חבר)
מעדניית יום טוב (צילום: רוני חבר)

מכולת האחים

מעדנייה מבית מסעדת האם של האחים אסף ויותם דוקטור בבית ציוני אמריקה. החלל נחלק לאזורי אוכל מוכן ומוצרים מתוצרת בית ולמזווה שנאצר בקפידה. בתחום האוכל המוכן נכללים טחינה מתובלת, כבד קצוץ, חמאת סחוג וסלטים וממרחים שכבר מזוהים עם מסעדת האחים, נקניקיות פורל ושמנת מתוצרת בית בית וירקות מוחמצים ומותססים. במקרר תוכלו למצוא גבינות ממחלבות בוטיק כמו שירת רועים וברקנית, אבן יוגורט שהדוקטור מביא מעבר לקו הירוק וכריכים, למשל גרסה ארטיזנלית לסנדוויץ' מכולת עם פסטרמה כרוב אדום.
מכולת האחים. אבן גבירול 26

מכולת האחים (צילום: נועם פריסמן)
מכולת האחים (צילום: נועם פריסמן)

מסלוב דלי

מעדנייה כשרה וקייטרינג של השף איוון מסלוב ברמת החייל. באזור מוצרי מדף ניתן למצוא רטבים אסיאתיים, פסטה יבשה, יינות מיקבי בוטיק ישראלים ועוד. תפריט האוכל המוכן מתחלף מדי שבוע וכולל למשל כרובית צלויה בסגנון תאילנדי עם נענע ובצל ירוק, תבשיל פריקי וירקות שרופים, קרפצ'יו זוקיני כבוש עם נענע, צלי בקר ברכז רימונים ויין אדום, שתי מעשנות משמשות לעישון עופות אורגניים של משק ארצי ובריסקט, שנמכר גם בתוך כריך כעסקית
צהריים.
מסלוב דלי. הברזל 4, רמת החייל

מסלוב דלי (צילום איתי סליקטר)
מסלוב דלי (צילום איתי סליקטר)

משק ברזילי המעדניה

המעדניה של משק ברזילי היא בעצם אנטיתזה למעדניה. במקום מוצרים מיובאים תמצאו פה חומרי גלם מקומיים בלבד, במקום בשרים מעובדים ונקניקים תריירו לכם על אוכל טבעוני המבושל במקום ובמקום לקחת הכל הביתה תוכלו גם להתיישב ולאכול במקום. בין המנות המשתנות טופו קארי, לזנייה טבעונית וקציצות כוסמת, וכן לחמי מחמצת הנאפים במסעדה הסמוכה, גבינות טבעוניות בייתיות מאגוזים וסויה, ירקות טריים של יבולי בר, יינות ישראלים, מנבטות ומיכלים לכבישת כרוב.
משק ברזילי. אחד העם 6

משק ברזילי המעדניה (צילום: שי בן אפרים)
משק ברזילי המעדניה (צילום: שי בן אפרים)

סוליקה

המעדניה של השף אבי ביטון שרגיל לבשל גורמה עילי (קפה פופולר, לשעבר מסעדת אדורה וכן קייטרינג מזל טלה) שיש לה כבר שני סניפים – בבניינים החדשים בקצה המערבי של רחוב אינשטיין ברמת אביב ובמרכז שוסטר ברמת אביב ג'. היא כשרה, פתוחה לישיבה במקום או לאיסוף תבשילים הביתה, כאלה שמחזירים את ביטון למטבח הטורקי־מרוקאי של בית ילדותו בפרדס כץ, למשל: סלטים ביתיים כמו מטבוחה, סלט עדשים צרפתיות עם בטטה וויניגרט סילאן ומנות עיקריות כגון קציצות דגים ברוטב עגבניות חריף, מוסקה יוונית ועוד.
סוליקה. איינשטין 7, רמת אביב; מרכז שוסטר, רמת אביב ג'

סוליקה (צילום: אפיק גבאי)
סוליקה (צילום: אפיק גבאי)

עדינה

המעדניה מבית חנויות היין מנו וינו שהיא בין השאר גם נציגה בולטת לפריחה המחודשת של רחוב שינקין. היא מציעה מבחר של מוצרים כגון גבינות של מחלבות בוטיק ישראליות, דבש, רטבים, זיתים ועוד. יש גם תפריט יין שאוצרת הסומלייה שירה צידון; שמן זית של מגל שנמכר במילוי חוזר ישירות מברזים; קפה בקלייה מקומית וישיבה נונשלנטית על הספסלים שבחוץ.
עדינה. שינקין 43

עדינה (צילום: נועם רון)
עדינה (צילום: נועם רון)

עלמא

מעדניית אירוח של השפיות והיזמות מורן אהרון ואלישבע אנגלברג, שכוללת מעדניה למוצרים ארטיזנליים־מקומיים שלוקטו מיצרנים קטנים; חנות ליין מקומי; וחנות פרחים והום סטייל המציעה כלי אוכל והגשה בעבודת יד. על מדפי המעדנייה תוכלו למצוא גבינות בוטיק ישראליות, וינגרטים מתוצרת בית כגון ויניגרט דיבס (דבש ענבים), סלטים וממרחים מתוצרת בית ועוד.
עלמא. כיכר קדומים 9 יפו העתיקה

עלמא (צילום: אפיק גבאי)
עלמא (צילום: אפיק גבאי)

רביבה וסיליה

לצד הביסטרו של רביבה וסיליה בקניון G צמרת פועלת מעדנייה קטנה שמתנהלת כסוד של תושבי השכונה, ובה מכינים הכל מהיסוד; לחמי שאור של רביבה וסיליה, עוגות קרם בסגנון פטיסרי צרפתי, גלידות מדוגמות, גבינות בוטיק איכותיות של משק עפאים לצד ממרחים, זיתים ושמני הזית של המשק המשובח הזה, ובעיקר אוכל מבושל. לקראת שעות הצהריים המוקדמות מתמלאת הוויטרינה בכניסה למעדנייה במנות משתנות כמו קציצות כרשה צמחוניות, קוסקוס ירוק, סלטי פסטה, קובה ממולא בשר, סלט קינואה וגולאש בשרי, והאוכל אוזל ונעלם במהירות.
רביבה וסיליה. ניסים אלוני 10

רביבה וסיליה. צילום: מיכל אשל לב
רביבה וסיליה. צילום: מיכל אשל לב

שפרה

מעדנייה קטנה ומטריפה מבית היוצר של פועה, שמתהדרת במגוון שמני זית, גבינות ארטיזנליות שלוקטו במשקים ברחבי הארץ, תזקיקים ויינות בוטיק. בנוסף נמכרים כאן מיטב הממרחים והרטבים ממטבחה של פועה מטפנד ועד מטבוחה. מדובר בנקודה נפלאה בשוק להצטיידות ולזלילה. .
שפרה. מרגוזה 8, יפו 

מעדניית שפרה. צילום: שירי כץ
מעדניית שפרה. צילום: שירי כץ

תמוז

בית קפה ומעדנייה שהם שיתוף פעולה מעניין בין טוני ואסתר משוק לוינסקי למשק מלמד האורגני ולבית הצעירים של עיריית תל אביב יפו. כל התוצרת מגיעה מהמשק עצמו (כולל ירקות ופירות אורגניים שאפשר לקנות הביתה) ומיצרנים מקומיים אחרים (חוות רום לגבינות, מזקקת יוליוס לאלכוהול ועוד). תפריט בית הקפה מבוסס על אותה התוצרת וכולל מנות כמו כדורי עוף אורגני עם בורגול, יוגורט;סלט מירקות המשק; חריימה קציצות טופו טבעוני, עם חומוס, טחינה וחלה ועוד.
תמוז. מזא"ה 9

תמוז (צילום: יעל שטוקמן)
תמוז (צילום: יעל שטוקמן)

Tenne by OCD

מעדניה בפורמט קצת אחר אבל ממש לא כזו שיכולנו להתעלם ממנה – טנא של השף רז רהב כוללת ליין של מוצרים שנמכרים במסעדות שלו (OCD ותרצה) בכל יום באמצע השבוע בשעות הצהריים. המוצרים תואמים את רוח המנות במסעדות של רהב, שנחשב היום לאחד השפים המוערכים בארץ, וכוללים בין השאר את ריבת שמן הזית המפורסמת שלו והרבה סוגים של מוחמצים, כבושים ומותססים: קימצ'י, חומץ סלרי, שוי פריקי וכוסמת, מיסו אוזקי חריף ואבקת קסמים (כן, מה ששמעתם).
Tenne by OCD. תרצה 17; החלוצים 3

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tenne by OCD (@tenne.by.ocd)