המפלגה הפיראטית הישראלית מזמינה את ביבי לשיחה צפופה

ראש הממשלה לא מתקשר עם הציבור? המפלגה הפיראטית החליטה להקים לו רשת אלחוטית מול הבית שדרכה יוכל כל החפץ בכך לנסות לפתוח עמו שיח

ביבי (צילום: getty images)
ביבי (צילום: getty images)
7 באוקטובר 2014

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממעט להתראיין לתקשורת הישראלית, ואם תרצו לשבת איתו לשיחה תצטרכו להיות מיליארדר הימורים אמריקאי עם טעם יקר באוכל. עד שתשיגו את הכסף, המפלגה הפיראטית הישראלית מארגנת את #OpenBibi – אירוע מחאה שבו יוכל הציבור יוכל לנסות לשוחח עם ראש הממשלה. ב־14.10 יתמקמו אנשי המפלגה בקפה פריז הירושלמי, הסמוך לבית ראש הממשלה, שם יחנכו רשת אלחוטית בשם OpenBibi.gov. זו תארח פורום אנונימי שבו העוברים והשבים יוכלו להשאיר הודעות ושאלות לראש הממשלה.

"אנחנו כל הזמן מחפשים אתרים ייחודיים לפעולות יצירתיות, שיתאימו באופן מדויק לקונספט", אומר אחד ממארגני המחאה, יואב ליפשיץ. "אחד החברים הציע את בית ראש הממשלה כאתר שחסום לציבור, וכאתר מגניב לעשות בו פעולה. הרבה זמן אנחנו חושבים מה אפשר לעשות עם מערכת פורומים לתקשורת אד הוק, מהסוג שנעשה בו שימוש באוקיופיי וול סטריט, או באופן קצת שונה – במחאה הנוכחית בהונג קונג. כשנזכרנו שביבי לא נוהג להתראיין ולתת דין וחשבון לעם, הכל התחבר".

האירוע מתקיים במסגרת Occupy WiFi – פרויקט המחאה הדיגיטלית במרחב הממשי. הפעולה הראשונה בפרויקט זה התקיימה באפריל השנה במשרדי לשכת האוכלוסין של משרד הפנים בקריית הממשלה בתל אביב. הפיראטים אימצו שיטה דומה לזו שגופים עסקיים משתמשים בה כדי לחשוף את גולשי הרשתות האלחוטיות שלהם למסרים פרסומיים. כשמתחברים לרשת האלחוטית באוטובוסים של אגד למשל, הדפדפן מנותב אוטומטית לדף הבית של אגד. הפיראטים נכנסו למשרד הפנים ופרשו שם רשת אלחוטית חינמית לשימוש הציבור. כל אדם שהתחבר אליה נחשף בדפדפן שלו למסרים נגד המאגר הביומטרי ועל החלופות שהציעו מומחים בתחום. כך הצליחו הפיראטים לקיים מחאה במרחב ציבורי שלא הייתה אפשרית בדרכים המסורתיות. ניסיונות להניף שלטים, לחלק עלונים או לנאום בפני באי לשכת האוכלוסין היו נמנעים במהירות על ידי המאבטחים.

חודש לאחר מכן – במהלך תערוכת הגיימינג "אימרסיה" שהתקיימה בבית העיר של עיריית תל אביב – הפגינו הפיראטים במחאה על תנאי ההעסקה של עובדי המקום. במניפסט ההפגנה נכתב: "העובדים במתחם ביאליק אינם יכולים להפגין בתוך המוזיאון אלא רק מחוצה לו, מעבר לשעות הפעילות, באירועים מיוחדים. כך בית העיר, בניין העירייה הראשון, נשאר נקי מפוליטיקה, שטח סטרילי של אמנות ותרבות ללא פוליטיקה, למרות שהוא אתר של מאבק פוליטי".

בחודש שעבר הכריזו עובדי בית העיר על ניצחון במאבקם – הם הפכו עובדי קבלן לעובדי עירייה בעלי זכויות סוציאליות. פעילויות נוספות שנערכות במסגרת הפרויקט הן סדנאות שבהן מלמדים את הציבור כיצד להפוך ראוטרים לכלים להפצת מסרים ולקיים הפגנות אוקיופיי ווייפיי משלהם; וכן האקתונים – מרתוני תכנות לבניית כלי מאבק חדשים. מארגני האירוע מעוניינים שגם ראש הממשלה עצמו ישתתף בו, ופרסמו הזמנה על דף הפייסבוק שלו. בדף הזה מדמה נתניהו אינטראקציה ישירה עם הציבור, בעוד למעשה מדובר במסרים חד צדדיים שאנשי הניו מדיה שלו מפרסמים בלי שראש הממשלה ישתתף בדיון שמתפתח בתגובות וישיב לגולשים. מדובר במשהו שבין הודעה לעיתונות לתעמולה.

"הקונספט של 'לדבר' עם ביבי, בין אם הוא יענה ובין אם לאו, מאוד קוסם", אומר ליפשיץ, "והוא בעיקר מאוד חזק מבחינה פוליטית בעינינו. בזמנים שבהם שוב מסתמן אי שקט חברתי בגלל התקציב וסוגיות נוספות, הפעולה מציפה את זה שכולנו רוצים שראש הממשלה יקשיב לנו".

אירוע #OpenBibi בפייסבוק