המפתחות בקבלה: הכירו את המלון הגאה הראשון בישראל

המלון הגאה אינתא, שנפתח על הגבול בין יפו לתל אביב, לא רוצה לגשר רק בין להט"בים לסטרייטים אלא גם בין ערבים ליהודים. נאיביות? אוריינטליזם? אתם אמרתם

אמיר שלו וזיו כהן, בעלי המלון הגאה אינתא (צילום: איליה מלניקוב)
אמיר שלו וזיו כהן, בעלי המלון הגאה אינתא (צילום: איליה מלניקוב)

על התפר בין יפו לתל אביב הוקם המלון הגאה הראשון בישראל, בתזמון הקולע גם לאירועי האירוויזיון וגם לאירועי הגאווה הקרבים. שם המלון הוא אינתא, "אתה" בערבית, ועצם הקמתו, גם בניכוי האוריינטליזם העולה מן הכותרת, מעלה שאלות לגבי תוקפם והצדקתם של עסקים המסווגים עצמם כגאים. עם זאת, נראה דבר מכך לא ישבור את רוחם של היזמים – ההייטקיסט אמיר שלו ואדריכל הנוף זיו כהן – שסימנו את דווקא יפו כיעד התיירותי האטרקטיבי ביותר לתיירות הגאה.

"מה שהביא אותנו ליפו היה הבניין היפה שמצאנו תוך כדי החיפושים", מסביר כהן, "נדלקנו על המקום – במפגש בין שדרות ירושלים לדרך בן צבי – כי הוא שילב את החזון שלנו על רב תרבותיות, והחיבור של תל אביב ההיפסטרית, הפלורנטינאית, עם החלקים ההיסטוריים של יפו".

שלו מוסיף: "יפו מזמן נהייתה אטרקטיבית ללהט"בים. להט"בים עובדים ביפו ומטיילים בה בסופי שבוע, בין אם לשוק הפשפשים או סתם לאכול משהו מתוק במוטראן. אז למה לא מלון? למה לא לחשוף את התיירים לכל היופי הזה? אני אשמח גם שהלהט"בים המקומיים ייצאו לרגע מהמרכז ויגיעו ליפו".

לא חששתם שפתיחת המלון תעורר אי שביעות רצון בקרב התושבים הוותיקים?
כהן: "היו מעט תהיות לגבי זה, אבל זה לא משהו שהרגיש לנו שצריך לפחד ממנו. להפך, חשוב לנו להיות מעורבים, לקחת חלק אקטיבי ולהראות שיפו היא מקום מהמם, שאנחנו מכבדים את התושבים כאן ושאנחנו יכולים להיות המקום שמגשר. נאיביות ואופטימיות הן לא דבר שאנחנו מתביישים בו, יחד עם האמונה שבכוחנו להפיץ אור ולהשפיע בצורה חיובית על הלך הרוח הציבורי, היכן שלא נחיה ונפעל".

האם יהיו במלון פעילויות למען גייז ערבים או אירועים שמעודדים דו קיום?
"דו קיום ושיוויוניות זה ה-DNA שלנו ושל המקום שרצינו להקים. חלק נכבד בהווייה שלי ובתחושת השליחות שלי כישראל זה לכפר ולפצות על ההדרה והרמיסה של התרבות הערבית ושל חבריי הערבים על ידי הממלכתיות הישראלית ובעקבותיה גם על ידי התרבות הפופולרית הישראלית כיום. וגם בלי קשר לפוליטיקה – החיים פינקו אותי באפשרות לחוות המון מתרבויות העולם השונות, אבל יש בי אהבה מיוחדת לסמלים, לצלילים, לגברים ולטעמים של הערבים. אני מרגיש שפעם זו הייתה התרבות שממנה כולנו, גם הישראלים, ינקנו, ואני מקווה שבאינתא הדבר הזה יבוא לידי ביטוי".

בתקופת האירוויזיון מתכננים באינתא להקדיש את לובי המלון לאירועי תרבות שונים. "נארח דמויות מפתח, אינתא תהווה מוקד מרכזי באירועים", הם מספרים. "כל מי שאין לו בעיה עם להט"בים מוזמן להתארח במלון, ללא הבדל דת, גזע ומין. בהתחלה אולי יהיה קשה לקבל את זה והתכנים לא יהיו מותאים בדיוק לסטרייטים, אבל ככל שנתקדם אנו רואים בפרויקט הרבה יותר מבית מלון. מבחינתנו זה יהיה מוסד לכל ה־LGBTQ, ולא אכפת לנו להוסיף לזה גם S".