למה לעזאזל "המקור" צריכה לתמוך בהסדר טיעון מקל לעבריין מין?

אם כבר קלישאה, אז עד השמיים. יערית שרוני. "המקור", צילום מסך/ רשת 13
אם כבר קלישאה, אז עד השמיים. יערית שרוני. "המקור", צילום מסך/ רשת 13

אתמול (ג') מערכת תכנית התחקירים "המקור" הקדישה זמן מסך יקר כדי להציג את סיפורה של יערית שרוני, אשתו של עבריין מין סדרתי, רגע לפני שהוא מקבל הסדר טיעון שעל פי הנפגעות, הוא למעשה "עסקה מהחלומות". אז למה בדיוק הכתבה הזו שודרה? בשביל הפנסיה, כמובן

31 באוגוסט 2022

בואו נדבר רגע על זמן מסך – מוצר צריכה מבוקש במיוחד גם בעידן הרשתות החברתיות. עם כל הכבוד לטיקטוק, ולמרות התדרדרות הרייטינג, זמן המסך הטלוויזיוני שמר על כוחו האימתני – דקת פרסום בפריים-טיים עדיין עולה עשרות אלפי שקלים, פוליטיקאים מתחננים עבור כל שנייה בטלוויזיה ו-15 דקות התהילה אמנם עברו לריאליטי, אבל הן עדיין מבוקשות במיוחד. ואתמול, בשיא הפריים-טיים, 50 דקות של זמן מסך יקר הוקדשו לטובת שידול הסדר טיעון מקל עבור עבריין מין.

כן, מה שקראתם. מערכת "המקור", בדרך כלל מערכת עיתונאית מצוינת, שידרו כתבה בת 50 דקות שמתמקדת באשתו וילדיו של עבריין המין דן שרוני, סא"ל שנאשם בכ-70 עבירות מין. ישנן 49 קורבנות לשרוני, חיילות אשר צילם ללא ידיעתן ברגעים אינטימיים אחרי ששתל מצלמות במלתחות ובחדרן. אבל במערכת המקור החליטו להתמקד רק באחת – אשתו, יערית שרוני. למה בדיוק? כי זה "בלעדי" ו"זווית שלא ראינו".

אז מה אם זה משרת את האינטרס של שרוני, שבוע וחצי אחרי שהסדר הטיעון הנוח שלו הועמד לראשונה בפני ביקורת ציבורית? זה לא משנה. יש פה "זווית שלא ראינו". בכל מקרה, על עניין הסדר הטיעון הנוח נגלה רק בסוף התכנית, כשעו"ד של הנפגעות סוף סוף תגיב על הכתבה, 40 דקות לתוך השידור. עד אז ראינו בעיקר צילומים של חייה הקשים של יערית, שנשארה לבדה עם שלושה ילדים בזמן שבעלה במעצר צבאי, ממתין למשפט. או להסדר הנוח.

שלא יהיו טעויות, ליבי יוצא אל יערית שרוני עצמה – אין לה נגיעה לפשעים שביצע בעלה והיא אכן גם קורבן בסיפור, כמו גם שלושת ילדיה המתוקים. אבל היא לא נטולת אינטרס. במסגרת הסדר vטיעון שכונה בתקשורת "עסקת הפנסיה" (עסקה שכאמור, טעם אושרה), שרוני ישאר במעצר בית במהלך השנתיים הקרובות. עורכת הדין שלו טוענת שמדובר בדחייה שנועדה לספק לו טיפול ושיקום טרם ריצוי עונשו, אבל מי שצפה בכתבה של "המקור" כנראה הבין שמדובר בתרגיל שנועד לתת לו לסיים את שירותו בגיל 42, ולזכות בפנסיה הצה"לית הנודעת לשמצה.

איך יודעים? זה פשוט מאוד. הפנסיה הוזכרה במהלך הכתבה שוב ושוב ושוב על ידי אשתו יערית ועל ידי רביב דרוקר עצמו. לרוב זה קרה אחרי מונולוג על כמה המשפחה מתקשה כלכלית מאז מעצר הקצין, או רגע "מרגש" אחר בהשתתפות בני המשפחה של שרוני (כולל הילדים המתוקים, שלמרות טשטוש פניהם מוצגים באופן משמעותי בסיפור). הנה מכתב שבנו הצעיר כתב לאבא בבית המעצר, קיו למוזיקה מרגשת. "הייתם צריכים לראות איזה חיים מושלמים היו לי לפני", קיו למוזיקה מרגשת. והנה הם יוצאים מביקור אצל אבא בכלא, אתם כבר יודעים מה מתנגן.

וחשוב לציין שוב, הביקורת לא מופנת כלפי יערית, שהיא אכן קורבן פה. אמנם לא קורבן תמים לגמרי (באחד מרגעי הכתבה נרמז שהיא לחצה על אחת הנפגעות, בת משפחתו של שרוני, להשקיט את הפרשה – אך דרוקר לא מבזבז יותר משתי דקות בתחקור של האירוע), אבל בהחלט קורבן. גם האינטרס שלה להיחשף – כדי לדאוג לפנסיה עבורה ועבור ילדיה – ברור ומובן לחלוטין. אבל יש לתהות מדוע מערכת "המקור" צריכה לתמוך באופן כל כך סחטני רגשית בהסדר טיעון נינוח שכזה.

ושלא יהיו טעויות, זו בהחלט תמיכה. למרות עשר הדקות האחרונות, שהוקדשו לדיון באולפן בהשתתפות יערית שרוני, עורכת דינו של דן שרוני, ועורכת הדין של שתיים מהנפגעות, מדובר בכתבה כמעט חנפנית. כ-40 דקות השקיעו ב"מקור" לכתבה "מרגשת" על אישה שבן זוגה פגע בה ובילדיהם, על העתיד הלא ברור שלהם ומעט מאוד זמן למעשיו עצמם. הנפגעות קיבלו בדיוק 2 וחצי דקות על המסך, העו"ד שלהן קיבלה שתי דקות נוספות.

יש מקום לחשיפת סיפוריהם של הנפגעים ההיקפיים ממעשי עבריני מין. יש גם מקום (אפילו חשוב מאוד) להקדיש זמן לדיון בשיקום של עברייני מין. אבל זה לא היה הזמן ולא היה המקום. התזמון הבעייתי – רגע אחרי שהסדר הטיעון שלו עלה לביקורת ציבורית – היה אמור לאותת למערכת "המקור" להמתין עם החומרים. החשיבות הציבורית ב"זווית" של אשתו היתה רלוונטית לצופים גם, ואולי במיוחד, אחרי שהפרשה היתה מסתיימת בבית המשפט. לא בזמן שהפרקליטות הצבאית מהרהרת על לשנות את ההסדר. לא מתוך ניסיון לשנות את החלטת הפרקליטות.

"זה הסדר מביש, מחפיר. הנפגעות אומרות חזור ואמור 'אנחנו מבקשות ודורשות שייתן את הדין עכשיו. זו התרפיה הנפשית שלנו. זו עסקה מהחלומות, מתנה שאנחנו לא מבינות למה מקבל עבריין מין סדרתי'", אמרה עורכת הדין של הנפגעות. בין אם היא צודקת או לא (ואני לגמרי מאמין שהיא צודקת), הטענה הזו מגיעה אחרי כתבה ארוכה שאפילו לא מתייחסת לסיבות להתנגדות להסדר, אלא רק הראתה צילומים של אישה וילדים שיפגעו ממנו כי לא יקבלו את הפנסיה. בכך, מערכת תכנית התחקירים חטאה למטרתה, ויצאה (גם אם לא במכוון) עם כתבת יח"צ לטובת עבריין מין. קיו למוזיקה מרגשת.