עוד סדרה על פשע גדול בעיירה קטנה? כן, אבל עם קייט ווינסלט

כל הפרסים מגיעים לה. קייט ווינסלט ב"הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)
כל הפרסים מגיעים לה. קייט ווינסלט ב"הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)

"הסודות של איסטאון" לא פורצת דרכים חדשות, אבל את מה שהיא עושה היא עושה מצוין, עם דמויות מרובדות שצוות שחקנים מעולה מעניק להן חיים מרגשים שמייצרים דרמה אמיתית 

19 באפריל 2021

בקרב היצירות הטלוויזיוניות שעוקבות אחר חקירה משטרתית יש אגף מיוחד לסדרות על פשע גדול בעיירה קטנה. חלק כמעט בלתי נפרד מהתבנית, המוכרת היטב מ"ברודצ'רץ'" למשל, הוא הגעתו של חוקר מעיר יותר גדולה לתגבר את השוטרת המקומית, שהיכרותה עם התושבים היא יתרון אך גם חסרון פוטנציאלי. החיים האישיים של הגיבורים לרוב מסובכים בצורה כזו שעלולה לגרום להם להתנהג באופן לא מקצועי. וכמובן שאנחנו מצפים למתח מיני בין שני החוקרים – ולפחות אחד מהם מוטרד על ידי מקרה קודם שלא הצליח לפענח. 

"הסודות של איסטאון" בהפקת HBO, שמחזירה את קייט ווינסלט למסך הקטן עשור אחרי "מילדרד פירס", היא מין סדרה כזאת. היא לא פורצת דרכים חדשות, אבל את מה שהיא עושה היא עושה מצוין (ההתרשמות מבוססת על צפייה בחמישה מתוך שבעת פרקי הסדרה). התבנית העלילתית המוכרת מוצפנת מתחת לדרמה של הדמויות המרובדות שצוות השחקנים המעולה מעניק להן חיים מרגשים. הדמות היחידה שהיא קלישאה נועדה להיות כזו. 

מייר שיהאן, בלשית המשטרה בעיירה קטנה ולא פסטורלית בפנסילבניה, היא לא אישה רכה ונעימה במיוחד. איתה בבית גרים אמה, בתה בת העשרה, וגם נכדה הקט שנולד לבנה המנוח. ארבעה דורות בבית אחד זה לא קל, מה גם שבעלה לשעבר עבר להתגורר דווקא בבית ממול עם זוגתו החדשה. בנוסף למתחים שבבית, מייר רדופה על ידי היעלמותה הלא פתורה של נערה שאמה מאשימה את המשטרה על אוזלת ידה. עכשיו נמצאת גווייתה של נערה אחרת מוטלת בערוץ הנחל, ולא ברור אם יש קשר בין שני המקרים, אבל לחקירה מצורף הבלש המחוזי קולין זייבל (אוון פיטרס) שמייר לא ממש שמחה לקראתו. אורח נוסף בסביבה הוא הסופר ריצ'ארד ראיין (גאי פירס) שפעם כתב ספר מהולל. עכשיו הוא מלמד במכללה המקומית ומחזר אחרי הבלשית שמסקרנת אותו משום שהיא שונה מהנשים שאיתן נהג לצאת.

(צילום: HBO)
(צילום: HBO)

אם ניחשתם שהדמות הקלישאתית היא זו של הסופר השרמנטי תנו לעצמכם עשר נקודות. פירס, שחקן מצוין בדרך כלל, קיבל כאן תפקיד שאינו מאתגר את יכולותיו, ובגיל 53 הוא נראה כמעט זקן. החוקר קולין, לעומת זאת, הוא תפקיד מתנה. אף שהגיע לעיירה על תקן הבלש בעל המוניטין, הוא בעצם הופך למתלמד של הבלשית המבוגרת ממנו ומקבל עליו את התפקיד ללא טיפת אגו. הוא גם נדלק על מייר, למרות שנראה שהיא בכלל לא בעניין שלו. פיטרס התגלה כשחקן מחונן כשגילם נערים בסדרות האימה של ריאן מרפי ובסרטי אקס-מן. עכשיו הוא כבר בן 34, הוא התבגר ממש יפה, והוא מגיש הופעה  עשירה בניואנסים וכובשת לב.

דמותה של הבלשית, שנושאת על גבה עולם ומלואו ובשם החקירה והמשפחה עושה גם מעשים שלא ייעשו, יותר מקשה עלינו לאהוב אותה. ווינסלט מעצבת אותה ללא חת וללא איפור כמי שבשלב זה בחייה לא תיתן לאף אחד לדרוך עליה, והיא מעולה כתמיד. השילוב הלא טיפוסי בין שני הבלשים שכאילו החליפו תפקידים נבנה בתשומת לב, והוא עובד נפלא בתוך המעגלים הדרמטיים ההולכים ומשתרגים. גם סיפור החקירה מעניין, ואף מניב סצנת מתח מורטת עצבים, אבל רוב הזמן הוא משני לדרמות האחרות של הדמויות.

(צילום: HBO)
(צילום: HBO)

איסטאון אינה עיירה מאירת פנים ושלווה בנוסח אמריקה של החלומות. גרים בה לא מעט אנשים מתוסכלים ואגרסיביים, כאלה שמסוכן להפקיד בידיהם אקדחים. גם הנחל הלא ממש פסטורלי תורם לאווירה הדחוסה של המקום. זו הסדרה הראשונה שבראד אינגלסבי כתב לטלוויזיה, אחרי שישה סרטים שלא הותירו רושם מיוחד, בהם "אחים בדם" היומרני והמפוספס ומותחן האקשן "מרדף לילי" בכיכובו של ליאם ניסן. הפעם הוא הרכיב דרמת פשע מחומרים מוכרים, שמקבלים זמן לפתח חיים עצמאיים ועזים. על הבימוי חתום קרייג זובל, שהמותחן הקומי המוצלח שלו "משחקי ציד" הוקרן לעיתונאים בארץ רגע לפני סגירת בתי הקולנוע. את "הסודות של איסטאון" הוא כבר צילם במהלך הקורונה. 

לסיום, כמה מילים על ג'ין סמארט: מי שהחלה את דרכה בטלוויזיה של שנות השמונים ככוכבת של סיטקומים התגלתה בשנים האחרונות גם כשחקנית דרמטית אדירה. היא הקפיאה את המסך בתפקיד ראש משפחת פשע בעונה השניה של "פארגו" והבעירה אותו כסוכנת אף.בי.איי ב"השומרים". כאן היא מגלמת את אמה של ווינסלט שמסתובבת לה בין הרגליים. אף שזה תפקיד קטן יחסית, היא עושה מטעמים מהסצנות שבהן היא מתכוננת לדייטים של בתה, ומקלילה מעט את האווירה. 

"הסודות של איסטאון" עולה הערב ב-HOT, yes וסלקום tv