ביקורת

"העודף בשבילך": שכחו מכל מה שידעתם על קומדיה רומנטית

הבימאית רייצ'ל ישראל מעיזה עם קומדיה ניו יורקית על אהבתם של שני אוטיסטים יהודים – שגם מגולמים על ידי אוטיסטים. התוצאה מצחיקה, מעציבה ושובת לב

מתוך "העודף בשבילך"
מתוך "העודף בשבילך"
10 במאי 2018

בין "איש הגשם" ל"רואה החשבון" הקולנוע העלילתי נוטה לעשות רומנטיזציה של אנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, ולהציגם כדימוי לקשיי התקשורת בעידן המחשב. תורמת לכך העובדה שהסרטים מזמינים אותנו להזדהות עם כוכבי קולנוע אטרקטיביים שמגישים חיקויים מיומנים יותר או פחות של אוטיזם, ורובם גורמים לנו להתרגש מכישרונם של השחקנים יותר מאשר מהאמת המפוקפקת של הדרמה. לא רק זאת, גיבורים אוטיסטים לרוב מוצגים כנטולי תשוקה מינית, ובימינו גבר ביישן שלא שולח ידיים זו התגלמות הפנטזיה הרומנטית.

בסרטה הראשון באורך מלא רייצ'ל ישראל מעזה ללכת למקום שלא דרכו בו לפניה, ויוצאת מנצחת. היא כתבה וביימה קומדיה רומנטית ניו יורקית על אהבתם של שני אוטיסטים יהודים שבאופן חסר תקדים מגולמים על ידי אוטיסטים, והתוצאה מצחיקה, מעציבה ושובת לב.

מתוך "העודף בשבילך"
מתוך "העודף בשבילך"

 

לפני כ-16 שנים ברנדון פולנסקי הזמין את ישראל, שהיתה אז סטודנטית לאמנות, לדייט. היא לא נענתה להצעה (הוא הזמין גם את כל החברות שלה), אבל התפתחה ביניהם ידידות שהניבה את הסרט שנבנה סביב דמותו. פולנסקי מגלם את דיוויד כהן, בן יחיד למשפחה עשירה, שמתכחש לעובדה שהוא על הספקטרום, מפזר כספים ללא חשבון וקובע דייטים עם בחורות שפגש אונליין. בצ'אט ההומור שלו מזמין, אבל פנים אל פנים, כשהוא נדרש להוריד את משקפיו השחורים, הוא נבהל, הטיקים מתפרצים והבחורות בורחות ממנו כמו מאש. כששופט שולח אותו לקבוצת תמיכה לאוטיסטים (שוטרים עצרו אותו משום שהתעקש לספר להם בדיחה מעליבה על שוטרים), כהן מסרב לראות עצמו כאחד מהם, ודוחה את חיזוריה העקשניים של שרה הידידותית וחובבת המיוזיקלס. בהדרגה הוא מוריד את המגננות ומגלה ששרה מלאת הפתעות, גם בתחום הסקס, אבל ההפי אנד עדיין רחוק, ולא בגלל העולם האכזר.

הבעייתיות הפוטנציאלית הטמונה בליהוק אנשים עם מגבלות כוללת את החשש מניצול אותם אנשים. נראה שהידידות ארוכת השנים בין הבמאית לשחקן תרמה לכנות הכובשת של הסרט, שאינו מייפה את גיבוריו ואינו נרתע מלהציג את הסיבות לכך שהם מתקשים להשתלב בחברה, בלי להטיל את האשם בחברה בלבד. ודווקא בשל כך הוא אינו חוטא בניצול. הסצנות הכי מצחיקות, כמו גם הסצנות הכי כואבות, צומחות מתוך הקשיים, כשהגיבורים נדרשים לתפקד במרחב הציבורי – במסעדה, בגשר ברוקלין, בקוני איילנד או באוטובוס.

סמנתה אליסופון מקסימה בתכלית בתפקיד שרה העולצת וחסרת המעצורים, שהאוטיזם הבולט שלה מביך את כהן, עד שהוא מגלה שהיא בעצם עצמאית יותר ממנו. מנגד, ג'סיקה וולטר הוותיקה ("משפחה בהפרעה") מצוינת כאמו החמוצה, שמגבילה את צעדיו אך גם משתתפת בהכחשה העצמית שלו. תפקידי המשנה מתחלקים בין שחקנים מקצועיים לאוטיסטים וכולם מקבלים הזדמנות שווה להותיר רושם.

"העודף בשבילך" החל כסרט סטודנטים קצר וזוכה פרסים שישראל יצרה ב-2013 במסגרת לימודיה באוניברסיטת קולומביה (הוא נמצא ביוטיוב, אבל מוטב לצפות בו רק אחרי הצפייה בסרט הארוך). מאוחר יותר הרחיבה והעמיקה את התסריט לסרט באורך מלא, ליהקה את אותם אנשים, וקטפה את פרס הסרט האמריקאי הטוב ביותר בפסטיבל טרייבקה. מי היה מאמין שהז'אנר הבלוי של הקומדיה הרומנטית, יזכה לחיים חדשים, תוססים ומרגשים דווקא מהכיוון הזה.

סרט על: קומדיה רומנטית על בחור ובחור שנפגשים בקבוצת תמיכה של אוטיסטים

ללכת? כן. מותק של סרט