מדוע תומכת עיריית תל אביב בישיבה אנטי-להט"בית?

נגד דמוקרטיה, נגד חילונים, נגד פלסטינים. הרב הראשי יוסף בישיבת מעלה אליהו (צילום: ישיבת מעלה אליהו, ויקיפדיה)
נגד דמוקרטיה, נגד חילונים, נגד פלסטינים. הרב הראשי יוסף בישיבת מעלה אליהו (צילום: ישיבת מעלה אליהו, ויקיפדיה)

"דיקטטורה להט"בית" ו"חורבן הבית" הם רק חלק מהסופרלטיבים שמרעיפים מרצים בישיבת "מעלה אליהו" על תל אביב. העירייה, בתמורה, מעבירה לה מימון והקצתה לה מתחם יוקרתי בצפון הישן. דוברות העירייה בתגובה: "הישיבה עומדת בקריטריונים"

21 בינואר 2020

בשטח נד"לני רחב ונחשק ברחוב הנרייטה סולד 6 בצפון העיר, פועלת ישיבת "מעלה אליהו" כבר מעל 15 שנה. כ-180 בחורים ועוד 50 אברכים לומדים בה דברי תורה, בנוסף לכ-100 משפחות דתיות המרכיבות גרעין תורני שהתקבצו סביבה "מתוך רצון לחיות חיי תורה בעיר חילונית ולהגביר את התורה והיהדות בה" – כך ממש מציין דף הוויקפדיה שלה. אותו דף ויקיפדיה מציין גם את העובדה ש"הישיבה הוקמה להביא להגברת הקשר בין הציבור הדתי לחילוני" – קירוב לבבות ראוי גם ראוי. אך האם כך באמת הדבר?

בכל הנוגע לקירוב לבבות אל הציבור הלהט"בי בעיר תל אביב התשובה היא חד משמעית – ודאי שלא. הנה כך, באחד השיעורים שהועברו בישיבה על ידי הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן ומי שנחשב ל'הוגה דעות מכובד' בציבור הדתי-לאומי, דיבר שפירא על תל אביב כ"להט"ביסטן" ו"הדיקטטורה הלהטבי"ת", ופנה אל נערי הישיבה במילים: "אנחנו נמצאים באווירה, כאן בישיבה יותר מישיבות אחרות בארץ, במעטפת של חורבן הבית". בהמשך הוא מגנה ספרי הדרכה על משפחות חד מיניות שחולקו לגננות – ואף מתלוצץ עם תלמידיו – "כאן לא צריך, כאן כולם כאלה". בכנס השקת "מצע הדת והמדינה של האיחוד הלאומי" לפני שנתיים, אותו שפירא התייחס למשפחות חד-מיניות כ"חולי הולך ומתפשט".

האם מדובר בתקלה מצערת ו"בוקינג" לא ראוי של מרצה פרינג'י מעט? לא ממש. דף הוויקפדיה של "מעלה אליהו" מתגאה בכך שבין המרצים האורחים שמעבירים שיעורים בישיבה נמצא גם הרב מרדכי שטרנברג, ראש ישיבת "הר המור" מחברון, מי שבבחירות סבב שתיים דאג להפיץ מכתב הקורא לתמוך במפלגת "נעם" החרד"לית שקידמה מסרים אנטי להט"בים מזעזעים בקמפיין, דוגמת "להיות עם נורמלי בארצנו".

כאן המקום לציין, שעיריית תל-אביב תקצבה את הישיבה בין השנים 2018-2015 ב-229,811 ש"ח מקופת העירייה, שמשלמי הארנונה שלה בחלקם הם בדיוק אותם להט"בים שזוכים ל"קירוב לבבות" בשיעורי המרצים בישיבה. חשוב מכך, המתחם הנחשק בצפון הישן ששווה ודאי מיליונים רבים הוקצה על ידי העירייה לטובת "קירוב הלבבות" החרד"לי ובניית הגשר לציבור החילוני – ממש בחינם (זאת בזמן שחסרים עשרות מבנים לגנים בחינוך הממלכתי). העירייה אף דאגה לשפץ את המבנה עבור הישיבה ב-2018.

המתחולל בנבכי הישיבה הצפון תל אביבית נחשף לראשונה השבוע על ידי עו"ד יאיר נהוראי בבלוג שלו באתר "הארץ". נהוראי מוכר יותר כמי שזכה לתביעה על הפרת זכויות יוצרים מהמכינה הקדם צבאית עלי, לאחר שחשף מהנאמר בשיעורים שם (בין היתר נגד להט"ב, נשים, ערבים, רפורמים, חילונים) ופעל למניעת תקציבה הממשלתי. גם ישיבת "מעלה אליהו" מתוקצבת על ידי משרד החינוך במיליוני שקלים מידי שנה. ב-2018 תוקצבה הישיבה ב-2,743,675 ש"ח ואילו ב-2017 תוקצבה ב-3,164,376 ש"ח. כיום, כאשר הרב רפי פרץ עומד בראש המשרד ("ברוך השם הילדים שלי גדלו בצורה טבעית ובריאה") – זה לא ממש צריך להפתיע אף אחד.

"אין מקום למימון פעילות כזאת מכיסנו". איתי פנקס ארד (צילום: איליה מלניקוב)
"אין מקום למימון פעילות כזאת מכיסנו". איתי פנקס ארד (צילום: איליה מלניקוב)

איתי פנקס ארד, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק הלהט"ב בעירייה, הופתע לשמוע על המתרחש בין כותלי הישיבה. "אם יימצאו הוכחות לכך שבמוסד המדובר חלק מהערכים המקודמים הם שנאת השונה וביזוי רוח העיר תל אביב-יפו – אין מקום למימון פעילות כזו מכיסנו", הצהיר פנקס. "אם הערכים שלנו לא טובים להם, הם מוזמנים ללכת למקום אחר ובוודאי אין מקום ליניקת משאבי העיר לטובת האג׳נדה הזו, שכולה תיעוב של החיים המודרניים והדמוקרטיים שהעיר שלנו מושתתת עליהם. נערוך בדיקה בנושא ואם זה המצב, אבקש לשלול לארגון את התמיכה ואת הקצאת המבנים. שישלמו על השנאה שהם מפיצים מכיסם או מהמשאבים הבלתי מוגבלים שה'רברפי' מעתיר עליהם ממשרד החינוך".

מישיבת "מעלה אליהו" נמסר בתגובה: "הישיבה קיימת בתל אביב כבר למעלה מ-20 שנה, מקבלת כל אדם וכוללת מגוון דעות תורניות. נושא זה אינו עיסוק בישיבה, ואיננו רשאים להגיב בשמם של ראש ישיבת רמת גן הרב יהושע שפירא והרב מרדכי שטרנברג. הישיבה נותנת שירותים וסיוע לתושבי תל אביב ותורמת רבות לעיר".

פנינו לדוברות עיריית תל אביב-יפו עם השאלות הבאות: על פי אילו קריטריונים קיבלה הישיבה את המבנה? מה שווי ההטבה של העמדת המבנה לרשות הישיבה? בסמכות מי הוקצה המבנה לישיבה? ותחת אילו תנאים? על פי אתר העירייה נראה כי בהנרייטה סולד 6 עתיד לקום בית ספר יסודי, האם במקום הישיבה או לצידה?

מדוברות העירייה נמסר בתגובה: "ככלל, העירייה מקצה נכסים עירונים רבים לשימושים חינוכיים, תרבותיים, חברתיים, אמנותיים ועוד. הישיבה המדוברת עמדה בכל הקריטריונים הנדרשים והקבועים לצורך הקצאת מקרקעין. ההקצאות אושרו במועצת העירייה ופורסמו בעיתון כנדרש. ניתן היה להעלות התנגדויות להקצאה מכל סיבה שהיא. בכל מקרה, כאשר יוחלט על הקמת בית הספר הישיבה תפונה".