ג'ונגל ספרים עירוני ואנשים שמחים מזיעים. העיר של יוני ליבנה

אל תסתובב עם הנבל ברחוב בלילה. יוני ליבנה (צילום: אור פרג)
אל תסתובב עם הנבל ברחוב בלילה. יוני ליבנה (צילום: אור פרג)

"העיר שלי" - מדור שבו בוחרות דמויות עירוניות מוכרות את המקומות האהובים עליהן. והפעם: המוזיקאי ומבקר הספרות יוני ליבנה בוחר ג'ונגלים עירוניים, ג'ונגל ספרותי אחד וגם מתחם אחד שבו הוא הולך בחשש מסוים (אבל נהנה מכל רגע)

1. גן הגת

ככל שתל אביב נעשית צפופה ורועשת יותר, ככה גדל הצורך שלי במקומות מסתור, בועות ירוקות בתוך העיר. אחת הבועות האלה היא מקום בשם גן הגת, גן שעשועים קטן ולא מרשים במבט ראשון (ושני). אבל הוא מציע בכל זאת נוף אחר, כמעט פנטסטי ומחוץ לזמן העכשווי. לקראת פרסום האלבום החדש שלי, 'כדורי שינה', צילמתי שם את עצמי רוקד ריקוד סהרורי כמו שתמיד חלמתי.

ב. הגן הטרופי בגני יהושע + הגנים הבוטניים באוניברסיטה

אוהבי צמחים מקצועיים בטוח מכירים את הגן הטרופי בגן יהושע ואת הגן הבוטני ליד האוניברסיטה. שניהם עונים ליופי מהסוג שאני אוהב: קצת מוזנח, קצת מיושן ובכל זאת מלא חיים (ויתושים). מעניין אם גם היום, עם כל המצלמות מסביב, היו נותנים לי להתגפף ולהתלטף ככה עם הצמחים, כמו שעשיתי בקליפ הזה, "מתחת לשרוול".

ג. בית אריאלה

אני קורא וכותב על ספרים באופן יומיומי: כמבקר ספרות ב"ידיעות אחרונות", כמורה וגם כדוקטורנט לספרות עברית. בבית שלי אני מעדיף שלא לראות ספרים מול העיניים, אבל בבית אריאלה אנחנו שוב חברים טובים. מאז השיפוץ וההתחדשות של המקום, אני נהנה לשוטט שם, בג'ונגל הספרים העירוני, לעבור בין הספריות הסודיות והחדרים היפים.

ג'ונגל שם בפנים. ספריית בית אריאלה (צילום: מאיר שפירא)
ג'ונגל שם בפנים. ספריית בית אריאלה (צילום: מאיר שפירא)

ד. סטודיו נעים, דרך סלמה

כבר שנים לא עשיתי יוגה ובקושי יש לי זמן לנשום. אבל בשנים שכן יכולתי, הסניף היפה בדרך סלמה היה המקום שבו גיליתי שרירים בגוף שמעולם לא היכרתי, וגם למדתי לרקוד קצת גאגא. בתור מיזנתרופ מושבע ואדם יחסית ביישן, התפלאתי איך לא מפריע לי להצטופף עם המון אנשים שמחים ומזיעים. במחשבה שנייה, כשהחיים קצת יירגעו, אולי אחזור לשם, והפעם – לא בשביל לצלם שם קליפ.

ה. שיטוטים ליליים בשביל המפעל

מוזיקאים לומדים להכיר מקומות יחסית מחוספסים בעיר. מחוספסים, או יותר נכון, אמיתיים ומציאותיים. חדרי החזרות הליליים באזור שביל המפעל ורחוב שוקן, למשל. חדרי הקלטות במבנים תעשייתיים באזור יד חרוצים או דרך קיבוץ גלויות – שם הקלטתי שירים לאלבום החדש, אצל המפיקים שלי, דותן מושונוב ושמוליק דניאל. חברה מוזיקאית, עדן ג'משיד, המליצה לי לא להסתובב לבד בלילה, עם הנבל שלי, ברחובות מסוימים. אני מציית, אבל אז מגלה שהרחובות האלה הולכים ונכבשים: עוד בר, עוד מסעדה הודית, עוד תור של תיירים עולצים ושיכורים. ג'נטריפקציה בהילוך מהיר. לא יודע מי יותר מסוכן מבינינו: התיירים, אנשי הלילה או אני. בקרוב נגלה!

אפילו ביום זה לא כזה סימפטי. קריית המלאכה (צילום: מערכת טיים אאוט)
אפילו ביום זה לא כזה סימפטי. קריית המלאכה (צילום: מערכת טיים אאוט)

יוני ליבנה יופיע בבית אריאלה (שד' שאול המלך 25) בשבת (16.7) 20:00, עם הקלידן גל שמי והמשורר גיל אליאס . פרטים וכרטיסים? הנה