שי בן צור כבש עם המוזיקה שלו את העולם. העיר שלו היא דלהי

שי בן צור (צילום: בן קירשנבאום)
שי בן צור (צילום: בן קירשנבאום)

"העיר שלי", מדור שבו בוחרות דמויות עירוניות מוכרות את המקומות האהובים עליהן. והפעם: מדור מיוחד עם המוזיקאי הבינלאומי שי בן צור, שמשיק מחר אלבום חדש ומיוחד במועדון האזור, ובינתיים לוקח אותנו לכל הספוטים המיוחדים שלו בעיר הבירה ההודית. נמסטה? כמובן

7 באוגוסט 2023

>> אלבומו הקודם של שי בן צור, "JUNUN" הוקלט במבצר ג'ודפור ברג'אסטן שיתוף פעולה עם ג׳וני גרינווד (רדיוהד) ונייג׳ל גודריץ (מפיקם של רדיוהד, יו 2, פול מקרטני ועוד) – הוקלט  וזכה לתהודה רבה בעולם (אלבום השנה של הסנדי טיימס – מוזיקת עולם). תהליך ההקלטות תועד לסרט על ידי הבמאי ההוליוודי פול תומאס אנדרסון. אלבומו החדש, "Halel", הוא מסע אודיו ויזואלי שהוקלט וצולם בכנסיית אוגוסטה ויקטוריה בירושלים. ביצועיו הפיוטיים והמדידטיביים של הפרויקט הוקלטו וצולמו לייב לכדי סרט אמנותי שביים בן קירשנבאום. מחר יתקיים מופע ההשקה שלו במועדון האזור (כרטיסים כאן) ולא היינו מפספסים את זה אם היינו אתם.

דלהי, מעבר להיותה אחד משערי הכניסה להודו, היא עיר מרתקת שתופסת מקום יקר בליבי. דלהי, העיר בה חייתי שנים משמעותיות, העיר בה נולדה בתי, דלהי בה הקלטתי חלק גדול מהאלבום "שושן" והעיר שבה כבחור צעיר חיפשתי סימני דרך במסע של חיי. שמח לשתף כאן מספר מקומות אשר עבורי הינם תחנות קסם. מקומות אלו, אני מקווה, עשויים לעורר השראה, לעניין או להנעים לרגע את זמנו של עובר האורח שמוצא את עצמו באחת הערים ההומות בעולם.

1. קבר ניזמודין עוליה

מוזיקת קאוולי בקברו של הצדיק הסופי האזראת ניזמודין עוליה. הודו, אשר בה דתות ומסורות רבות, הגיעה אל תור הזהב שלה בתקופת השלטון המוגולי המוסלמי. עוד לפני המוגולים פרחה בהודו תרבותם של המיסטיקנים הסופים. האזראת ניזמודין, שעל שמו נקראת השכונה ניזמודין, היה לאחד מראשי מסדר הצ'ישטהי במאה ה-13. בכל ערב בשעת השקיעה, ברחבת קברו של הצדיק, מוזיקאי קאוולי מנגנים ושרים שירת התמסרות האופיינית לפולחן בתרבות הסופית של דרום מזרח אסיה. באותה רחבה קבור צדיק נוסף, האזראת אמיר חוסראו, שהיה תלמידו האהוב של האזראת ניזמודין. חוסראו, אחד מגדולי המשוררים של הודו הינו גם מעמודי התווך של מוסיקת הקאוולי. את המקום פוקדים עולי רגל רבים לאורך השנה. כמבקר תמיד ניתן למצוא פינה לשבת בה, להתבונן, להרהר, להיטען במוזיקה ובחסד הגדול שהמקום הזה משרה.

 

2. מסעדת כארים

בשכונת ניזמודין: אחרי שיוצאים מביקור בקברי הצדיקים הסופיים, אפשר "לנחות אל הגוף" ולהתענג על מאכלים מן המטבח המוגולי של מסעדת כארים. כארים איננה רק מסעדה אלא מוסד של ממש. המסעדה המקורית (שעדיין פועלת) הוקמה ב-1913 ליד הג'עמה מסג'יד. את המסעדה פתח ח'אג'י כארימודין שהיה נצר לטבחים בחצר השליטים המוגולים. כעבור שנים המשפחה פתחה את הסניף בשכונת ניזמודין ולאחר מכן עוד סניפים נוספים. מי שמעוניין להתנסות בטעימה מפלא קולינרי עממי ואותנטי, יהנה מאוד. המקום נדיב בעיקר לאוכלי בשר אך לא רק. מנות מומלצות: ביראיאני, קורמה, טיקה רול, שירמאל ועוד.

 

3. האוז חאס וילג'

בלב אתר היסטורי מהמאה ה-13 שהוקם על ידי שושלת סולטן דלהי אללאאודין חילג'י, שוכנת שכונה שבה העתיק פוגש את החדש. שילוב מסעיר של המסורתי והבוהמייני. בין בוטיקים של בגדי מעצבים מקומיים, פועלות מסעדות וברים שהופכות את האוז חאס ויליג' לשכונה תוססת. בניסיון תיאור לאנשים שלא מכירים את המקום קשה להימנע מהרצון להמחיש את האווירה באזכור של נווה צדק. יחד עם זאת אין באמת הצדקה להשוואה. כאשר אני נמצא בדלהי ורוצה לפגוש חברים, זו אחת השכונות שוקקות החיים לצאת אליהן בערב.

 

4. Bahrisons Booksellers

חנות ספרים ‏בח'אן מרקט. לפני העידן הדיגיטלי, כאשר להשיג ספר טוב היה משימה, החנות הזאת הנה הייתה עבורי תחנה קבועה. ח'אן מרקט לכשעצמו הוא מקום נהדר להסתובב בו. בדלהי של היום' המלאה בקניונים ומרכזי קניות נוצצים' עדhין נעים להגיע לשוק הקטן הזה שבדרום העיר. בין בתי קפה, מסעדות וחנויות לכלי בית, ישנה חנות הספרים הזאת אשר עדיין שייכת לזמן אחר. מלבד קלאסיקות שאזלו מהמדפים ברשתות ניתן לגלות ספרים של מו"לים מקומיים, שעשויים לפתוח צוהר לעולם התרבותי העשיר של הודו. ‏Bahrisons Booksellers היא עבורי מכרה אוצרות מפתיע בו ניתן למצוא ספרים על מוסיקה הודית קלאסית, אמנות, היסטוריה, ספרות מקומית, דת ופילוסופיה.

 

5. THIRD WAVE COFFEE

אני זוכר את מהפכת בתי הקפה שהגיע לדלהי בתחילת שנות האלפיים: הודו, אשר בחלקה הדרומי גדלים זנים משובחים של פולי קפה, מושתתת בעיקר על תרבות של שתיית צ'אי. איפשהו בעשור הראשון של שנות האלפיים התחילו לצוץ בתי קפה של הרשתות BARISTA ו-Café Coffee Day הדומות בחזון שלהם ל-Starbucks. מי שאוהב קפה ופחות מתחבר לאספרסו השרוף של הרשתות הללו, יכול כעת ברוח התקופה להנות מקפה של בתי קלייה קטנים יותר שמציעים גם לייט ומדיום רוסט. THIRD WAVE COFFEE היא רשת קטנה, צנועה ונעימה יותר מהרשתות הגדולות, אשר מלבד הקפה טוב שהיא מגישה, אפשר להנות בה ממאפים מוצלחים ברגע של אתנחתא בעיר הגדולה.