אלו הן 53 הערים הטובות בעולם – לדעתם של התושבים שלהן

הדברים הטובים הם בחינם. תל אביב 2022 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
הדברים הטובים הם בחינם. תל אביב 2022 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

מנילה היא העיר המנומסת ביותר בעולם, שטוקהולם היא הנקייה ביותר ולמרות שתושבי מנצ'סטר מתים על העיר שלהם, רובם גם חושבים שהיא מכוערת. ואיפה תל אביב? עדיין אחת מהכיפיות (והטעימות) בעולם, אבל נופלת בלא מעט מדדים אחרים

מדי שנה, אנחנו שואלים אלפי תושבי ערים ברחבי העולם איך נראים החיים אצלם בעיר ובשכונה. ביקשנו לדעת על הנעשה בסצינות המסעדות והברים. על התיאטראות והגלריות. על חיי הלילה ועל אפליקציות הדייטינג. איך השכנים מתנהגים ואילו שכונות הן באמת מגניבות. הרעיון הוא ליצור תמונת מצב של החיים בעיר, ולהצביע לכיוון של המקומות שהמקומיים אוהבים על אמת.

ועכשיו, התוצאות של סקר הערים הבינלאומיות של טיים אאוט כאן. כמו תמיד, עברנו על הנתונים והשתמשנו בהם כדי לבנות את הרשימה השנתית של הערים הטובות בעולם. בשנתיים האחרונות הרשימה התמקדה באופן שבו הערים התמודדו עם המגיפה העולמית והפכו את החיים לנסבלים בערך בזמן הסגרים. אבל עכשיו, אחרי שנתיים של הגבלות מסע, העולם נפתח שוב, ואנחנו – בדיוק כמוכם – פשוט מתים כבר לצאת החוצה.

>> סקר הערים הבינלאומי של טיים אאוט לשנת 2022

אז בעוד שדברים כמו קהילתיות וכושר התאוששות היו שניים מהגורמים החשובים ביותר בשנה שעברה, ב-2022 שמנו משקל נוסף על דברים שהופכים ערים למקומות שכדאי גם לגור בהן. מיטב הערים שלנו השנה הן ערים עם חיי לילה משגשגים, מסעדות וברים מעולים, שלל אמנות, תרבות ומוזיאונים. הדגשנו את המקומות שאינם משעממים או יקרים מדי או אוברייטד – אבל גם הקפדנו שהבחירות שלנו בצמרת יקבלו דירוג טוב גם מבחינת קלות ונועם ההליכה בעיר, תחבורה ציבורית טובה, בטיחות וקיימות וכמה הכל עולה לנו. נתראה שם בחוץ.

53 הערים הטובות ביותר בעולם לשנת 2022

1. אדינבורו

כן, כולם יודעים בזכות מה אדינבורו הכי מוכרת בעולם. אבל בירת סקוטלנד נהדרת לאורך כל השנה, עם אתרים, אדריכלות ונופים שהופכים אותה לאחת הערים היפות ביותר לשוטט בהן ברגל. זוהי עיר חמה שמעודדת ביטוי עצמי, אמנות, תרבות וחיי לילה. היא פרוגרסיבית ותמיד פתוחה לכל קבוצות האוכלוסיה (לא פלא ש-88% מהמקומיים אמרו לנו שקל "לבטא את מי שאתה" בעיר). וגם יש את העניין הקטן הזה של הפסטיבלים ההם שחוזרים באוגוסט…

אדינובורו מדורגת גבוה בסקר הערים בכל המדדים, והיא מובילה גם את רשימת הערים שתושביהן חושבים שהן יפות (95%) וגם נוחות להליכה (93%). ומי יכול להתווכח עם כזה שילוב מוצלח? (ארוסה קורשי, טיים אאוט אדינבורו)

מה יש להם שאין לנ– אה, אוקיי. אדינבורו, העיר הטובה בעולם לשנת 2022 (צילום: שאטרסטוק)
מה יש להם שאין לנ– אה, אוקיי. אדינבורו, העיר הטובה בעולם לשנת 2022 (צילום: שאטרסטוק)

2. שיקגו

על שיקגו עברה תקופה קשה (בגלל פיגוע הירי בפרבר היילנד פארק, בזמן תהלוכת ה-4 ביולי) אבל אנחנו יודעים ששיקגו תעבור את זה: 55% מהמקומיים תיארו אותה כ"חסינה" (רביעית בעולם), ואנחנו נוטים להסכים. אחרי שנתיים של הגבלות, יצאנו חזקים יותר ומאוחדים יותר, וכעת המטרופולין האהוב עלינו במידווסט שוב משגשג – עד כדי כך שהיא נבחרה השנה גם לעיר הכי כיפית בעולם (והדיחה את תל אביב מהמקום הראשון). בנוסף, 96% מהתושבים מדרגים אותה גבוה בזכות סצינת הקולינריה שלה – במקום השני בעולם – ו-95% נוספים אומרים את אותו הדבר על סצינת התרבות והאמנות שלה. (אמה קרופ, טיים אאוט שיקגו)

הכי כיפית בעולם, באחריות. שיקגו (צילום: שאטרסטוק)
הכי כיפית בעולם, באחריות. שיקגו (צילום: שאטרסטוק)

3. מדיין

מדיין, העיר היחידה בקולומביה עם מטרו, נבחרה גם בתור העיר עם חיי הלילה הטובים ביותר בעולם וגם לעיר עם האוכל והשתיה הטובים ביותר (90% ו-97% בהתאמה). אבל העיר גם זכתה לדירוג גבוה מאוד לחיי הקהילתיים שלה: 94 אחוז. כנראה שכל הכיף הזה עוזר גם להכיר חברים.

מעניין למה הכל כל כך כיף שם. מדיין, קולומביה (צילום: שאטרסטוק)
מעניין למה הכל כל כך כיף שם. מדיין, קולומביה (צילום: שאטרסטוק)

4. גלאזגו

נימוס קז'ואלי וחוש הומור בריא חוגגים בעיר שנבחרה לעיר הידידותית ביותר של השנה. לגלאזגו יש שתי מסעדות מישלן, לראשונה אחרי בצורת ארוכה (Cail Bruich ו-Unalome) אבל סצינת הקולינריה שלה מאופיינת יותר בחוסר רשמיות וואליו-פור-מאני (גלאזגו היא העיר השניה הכי זולה ברשימה). 78% מהגלזגואים תיארו את העיר שלהם כידידותית, ועקפו את מנצ'סטר, שניצחה בשנה שעברה. העיר גם דורגה גבוה בזכות החללים הירוקים שלה ומגוון הדברים שיש לעשות בה.

הם דווקא מאוד נחמדים. גלאזגו (צילום: שאטרסטוק)
הם דווקא מאוד נחמדים. גלאזגו (צילום: שאטרסטוק)

5. אמסטרדם

במובנים רבים, אמסטרדם היא היעד המושלם. יש בה מלא מה לעשות אבל היא גם צ'יל מאוד, היא גדולה מספיק כדי שיהיה מה לגלות אבל עדיין לגמרי אפשר לכסות אותה ברגל (או באופניים!). יש לה חיי לילה תוססים עם הרבה סובלות ודיוורסיטי – עוני הסקר בחרו את העיר בתור המקום הקל ביותר "להביע את מי שאתה" וגם בחרו בה לעיר השניה הפרוגרסיבית ביותר בעולם. לא פלא שרבים מהעונים רואים בה עיר מופת למטרופולין של המאה ה-21.

האמסטרדמים מביעים את עצמם כיושבי פארקים. וונדל פארק, אמסטרדם (צילום: שאטרסטוק)
האמסטרדמים מביעים את עצמם כיושבי פארקים. וונדל פארק, אמסטרדם (צילום: שאטרסטוק)

6. פראג

90% מהתושבים חושבים שהעיר שלהם יפה, ואפילו יותר – 96 אחוז – מעריכים את התחבורה הציבורית בעיר. אין על רכבת קלה.

7. מרקש

כשאתם חושבים על מרקש אתם מדמיינים את לב העיר הצפוף והתוסס שלה, נכון? לא פלא ש-68% מהעונים אמרו שבמרקש קל להכיר את השכנים (מס' 1 בדירוג) ולהכיר חברים חדשים (70%).

8. ברלין

מה ברלינאים הכי אוהבים בעיר שלהם? מסתבר שאת התחבורה הציבורית: 97% מהעונים לסקר מעריכים אותה – זה הדירוג הגבוה ביותר בעולם.

הרכבות מגיעות בזמן, נו. אתם יודעים למה. ברלין (צילום: שאטרסטוק)
הרכבות מגיעות בזמן, נו. אתם יודעים למה. ברלין (צילום: שאטרסטוק)

9. מונטריאול

מונטריאול מקבלת דירוגים סולידיים בשלל דירוגים: 93% מהעונים אוהדים את הסצינה הקולינרית והאלכוהולית בעיר, 82% את האמנות והמוזיאונים, 80% מציינים שקל לטייל בטבע שלה. מקום טוב באמצע.

10. קופנהגן

עדיין אחת מהערים הירוקות ביותר בעולם: מקום שני בעולם בקיימות (75% תשובות חיוביות) והיא גם קלה הליכה (86%) ולרכיבה על אופניים (97%).

11. קייפ טאון

87% מהעונים בקייפ דאון אמרו שקל להירגע בה – יותר מבכל מקום אחר בעולם. 93% דירגו את העיר גבוה על מגוון דברים לעשות.

12. מדריד

אין רגע דל בבירת ספרד: רק אחוז אחד (1%!) מבין המדרידאים מתאר את העיר כמשעממת. ומעבר לדירוגים גבוהים גם באוכל ובתרבות, 86% מהמקומיים אומרים שיש פה חיי לילה מעולים.

לא משעמם, זה בטוח. במדריד (צילום: רותה)
לא משעמם, זה בטוח. במדריד (צילום: רותה)

13. מנצ'סטר

למרות שהם איבדו את הבכורה לגלאזגו, אחוז ענק של תושבי המנצ'סטר (74%) עדיין מבטיחים שמדובר בעיר ידידותית. מצד שני, רק 11% חושבים שמנצ'סטר יפה – הדירוג הנמוך בעולם. נו באמת, מה עם קצת אהבה לשיק הפוסט-תעשייתי שלה?

14. מומבאי

89% מהמקומיים מדרגים גבוה את חיי הלילה – מקום שלישי בעולם. היא שלישית גם בקהילתיות (81%) ומדורגת גבוה מאוד בקולינריה (94%).

15. מלבורן

מפולת המסעדות שנפתחו אחרי הקורונה הקפיצה את מלבורן בדירוג. מבין הנשאלים, 92% שיבחו את סצינת האוכל והשתיה בעיר.

יש מה לאכול בכל השעות. שוק הלילה הקייצי במלבורן (צילום: שאטרסטוק)
יש מה לאכול בכל השעות. שוק הלילה הקייצי במלבורן (צילום: שאטרסטוק)

16. טאיפיי

טאיפיי מדורגת גבוה בזכות העובדה שתושביה רואים בה עיר בטוחה (86%), ברת קיימא (58% – נשמע נמוך, אבל זה גבוה בהשוואה לאחרות) ו-92% מהתושבים שיבחו גם את התחבורה הציבורית.

17. לונדון

כשזה מגיע למבחר של דברים לראות ולעשות, אי אפשר לנצח את לונדון. 94% אחוז מתושבי לונדון מדרגים גבוה את מגוון הדברים לעשות בעיר – הנתון הגבוה בעולם.

תמיד יש מה לעשות. מסיבה של הורס מיט דיסקו בלונדון (צילום: טיים אאוט לונדון)
תמיד יש מה לעשות. מסיבה של הורס מיט דיסקו בלונדון (צילום: טיים אאוט לונדון)

18. פורטו

חוץ מתרבות האוכל והשתיה הפנטסטית שלה, "העיר השנייה" של פורטוגל תוארה כרגועה וכיפית. 75% אמרו שקל להירגע בעיר, ו-76% אמרו שקל "להביע את עצמך".

19. ליון

תושבי ליון ידועים בלוקאל-פטריוטיזם שלהם, וזה נכון גם ב-2022. 95% מהתושבים שיבחו את הסצינה הקולינרית בעיר, ו-88% תיארו את העיר כ"יפהפיה".

20. ניו יורק

ניו יורק הובילה בשתי הקטגוריות ה"בינלאומיות" בסקר השנה: זו העיר הכי פופולרית שקוראי טיים אאוט מערים אחרות רוצים לבקר בה ב-2022 וגם העיר שאנשים הכי רוצים לעבור אליה. אבל מה הניו יורקרים עצמם חושבים על העיר? ובכן…

בואו לבקר בניו יורק ולא להאמין לליברלים! ניו יורק (צילום: shutterstock)
בואו לבקר בניו יורק ולא להאמין לליברלים! ניו יורק (צילום: shutterstock)

21. בואנוס איירס

בואנוס איירס אוהבת לבלות. 92% מהמקומיים מהללים את סצינת האוכל והשתיה שלה, 88% את סצינת האמנות ועוד 86% את חיי הלילה. כיף שם.

22. בירמינגהאם

92% מתושבי בירמינגהאם אומרים שהאוכלוסיה בעיר היא מגוונת – מקום שלישי בדירוג העולמי. בירמינגהאם היא גם עיר נהדרת למי שרוצה להביע את עצמו (78%), ובקרב ערי אנגליה, היא גם העיר שהכי פחות תושבים התלוננו על יוקר המחיה בה.

23. שטוקהולם

שטוקהולם מובילה את דירוג הקיימות של טיים אאוט (78% מהתושבים). היא גם מובילה את הדירוג בגישה נוחה לשטחים ירוקים (95%) והעיר שהכי מעט מצביעים תיארו כמלוכלכת. הגיוני סך הכל.

24. טוקיו

מערכת התחבורה הציבורית של טוקיו עלולה להיראות כמו מבוך לאאוטסיידרים, אבל התושבים מרוצים ממנה (94%, מקום שלישי בעולם).

זאת התחבורה הציבורית שהתכוונתם אליה? אטרקציית מריו קארט בטוקיו (צילום: רוני בר)
זאת התחבורה הציבורית שהתכוונתם אליה? אטרקציית מריו קארט בטוקיו (צילום: רוני בר)

25. סן פרנסיסקו

73% מתושבי סן פרנסיסקו תיארו את העיר שלהם כ"פרוגרסיבית" – יותר מכל מקום אחר בעולם. כמו כן, רבים מהתושבים גם אמרו שלעיר יש הרבה שטחים ירוקים (83% מהמשיבים) ושקל להביע את עצמך (גם 83%).

26. דלהי

תחשבו על דלהי ואתם בטח תחשבו על שווקים עם מלא אופציות לנשנושים – ובצדק. 91% מתושבי העיר שיבחו את אפשרויות האוכל והשתיה בעיר.

27. טורונטו

95% מהמשיבים בטורונטו אמרו שאוכלוסיית העיר מגוונת – המספר הגבוה בעולם. 80% גם אמרו שקל "להביע את עצמך" בעיר.

28. ליסבון

73% מתושבי ליסבון אמרו שהעיר שלהם יפהפיה (והיא גם קיבלה דירוג סולידי באוכל ושתיה). בצדק.

לא נתווכח. ליסבון (צילום: Shutterstock)
לא נתווכח. ליסבון (צילום: Shutterstock)

29. בוסטון

זו עיר יפה מאוד, אז למרבה המזל המקומיים מוצאים שנוח להתהלך בה (79%). אותו אחוז גם דירג גבוה את התרבות והאמנות בעיר.

30. מקסיקו סיטי

92% מהמקומיים דירגו גבוה את התרבות והאמנות בעיר, ו-90% העריכו את מגוון הדברים לעשות. לא משעמם פה.

31. תל אביב

"אחרי שנתיים של קורונה, תל אביב אימצה קונספטים חדשים. כמה מהדברים הטובים ביותר בתל אביב הם חינם – כמו סשנים של יוגה במרינה בבריכת גורדון, קווי לילה בשבת והופעות חוץ בקיץ. העיר דורגה במקום השני ברשימת הערים הכיפיות ביותר בעולם, עם חנויות פופ-אפ, ברים וגלריות. בעוד שהרכבת הקלה וגורדי השחקים מצביעים לעתיד של העיר, עדיין יש לה את העוקץ המחוספס שלה", כך נכתב עלינו בטיים אאוט העולמית. 78% מאיתנו עדיין חושבים שכיף פה, למרות הכל, ו-93% חושבים שגם כיף לאכול ולשתות פה (עם זה אין ויכוח).

32. פריז

97% מהפריזאים אמרו שהעיר שלהם היא מקום טוב לראות אמנות ותרבות – מה שמציב אותה במקום הראשון בעולם זו השנה השניה ברצינות. היא גם חזקה במדד הבינלאומי, והגיעה למקום השלישי ברשימת הערים שאנשים רוצים לבקר בהן. מה שכן, לפריז עצמה יש חזון אחר לגמרי לגבי מה שהיא רוצה להיות.

מה תגידו, יש פה קצת אמנות לראות? פריז (צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images)
מה תגידו, יש פה קצת אמנות לראות? פריז (צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images)

33. קואלה לומפור

לא פחות מ-94% מתושבי קואלה לומפור משתגעים על האוכל והשתיה בעיר. 77% תיארו את העיר כ"מגוונת" ו-62% שיבחו את הרוח הקהילתית שלה.

34. מנילה

מאה אחוז (!) מהמשיבים במנילה לא תיארו את המקומיים כגסי רוח, מה שהופך אותה לעיר הכי מנומסת בעולם. 60% שיבחו את "החסינות" של העיר ו-78% שיבחו את חיי הלילה שלה.

35. אתונה

תושבי אתונה לא רק משבחים את הקולינריה (91%) וחיי הלילה (80%) בעיר, אלא הם גם מרוצים מהמחיר שהם משלמים על כל הכיף הזה. 77% מהתושבים לא חושבים שבירת יוון היא יקרה, מה ששם אותה במקום השלישי במדד הערים הזולות ברשימה.

36. דבלין

הקסם האירי: רק 10% מהדבלינאים חושבים שהעיר שלהם גסת רוח – ו-71% חושבים שהיא מקום ידידותי, העיר השלישית החברותית ביותר ברשימה.

ג'יימס ג'ויס גאה בכם, חברים. דבלין, עיר ידידותית (צילום: shutterstock)
ג'יימס ג'ויס גאה בכם, חברים. דבלין, עיר ידידותית (צילום: shutterstock)

37. סאו פאולו

95% מתושבי העיר מרוצים ממה שיש לאכול ולשתות בתחומיה, ו-86% גם שיבחו את חיי הלילה.

38. מיאמי

מיאמי הוגדרה כ"כיפית" על ידי 72% מהמשיבים ו"יפהפיה" על ידי 74% מהם. גם בתחום האוכל והשתיה לא רע שם בכלל: 93% מתושבי מיאמי מרוצים מהמבחר.

39. ברצלונה

למקומיים לא משעמם כמעט אף פעם (רק 6% מהמשיבים קראו לברצלונה "משעממת") והם גם חושבים שהשכנים בסדר גמור (רק 11% מהתושבים תיארו את הברצלונאים כגסי רוח).

למה שמישהו יהיה גס רוח במקום כל כך יפה? ברצלונה (צילום: יונתן רוזין)
למה שמישהו יהיה גס רוח במקום כל כך יפה? ברצלונה (צילום: יונתן רוזין)

40. דובאי

דובאי היא אחת הערים הנקיות בעולם (97% מהתושבים מסכימים). וזה לא הכל – 83% מהאנשים גם חושבים שהיא בטוחה.

41. רומא

42. לוס אנג'לס

43. אקרה

44. סינגפור

45. אבו דאבי

46. סידני

עדיין בטופ 50. סידני. צילום: שאטרסטוק
עדיין בטופ 50. סידני. צילום: שאטרסטוק

47. אוקלנד

48. ריו דה ז'ניירו

49. יוהנסבורג

50. איסטנבול

51. בנגקוק

בטח לא מדורגת נמוך בדירוג הקולינרי. דוכן אוכל רחוב בבנגקוק (צילום: שאטרסטוק)
בטח לא מדורגת נמוך בדירוג הקולינרי. דוכן אוכל רחוב בבנגקוק (צילום: שאטרסטוק)

52. הונג קונג

53. דוחא