מאות בהפגנה נגד חוק הפיקדון: "מכה קשה למבקשי המקלט בארץ"

מאות בני אדם הפגינו אמש בכיכר הבימה נגד "חוק הפיקדון" המחייב לנכות 20% ממשכורתם של מבקשי המקלט. "זה לא שאני לא יודע מה יהיה איתם, אני יודע טוב מאוד - הם לא יוכלו לשרוד את זה"

הפגנת מבקשי המקלט נגד חוק הפיקדון (צילום: תומר נויברג)
הפגנת מבקשי המקלט נגד חוק הפיקדון (צילום: תומר נויברג)
11 ביוני 2017

מאות בני אדם הפגינו אמש (שבת) במחאה על "חוק הפיקדון", שבעקבותיו נאלצים מבקשי המקלט מארתיראה וסודן להפקיד 20% ממשכורתם החודשית כתמריץ לעזיבת הארץ. המפגינים צעדו ברוטשילד עד לכיכר הבימה ונשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "ישראל משתמשת בעוני וברעב על מנת לגרש מכאן פליטים", "3,500 שקלים, זה מה שיישאר לאם עובדת לאחר הגזל של חוק הפיקדון".

החל מחודש מאי האחרון נכנס לתוקפו תיקון למניעת הסתננות מ-2014, הקובע כי 20% משכרם של מבקשי המקלט מסודן וארתיראה ינוכו ויופקדו בקרן פיקדון שתנוהל בבנק מזרחי טפחות. בנוסף לכך, קובע "חוק הפיקדון" כי המעסיק יפריש 16% המהווים את תשלומי הפנסיה והפיצויים להם זכאים העובדים. את הכסף שהפקידו, יוכלו לפדות מבקשי המקלט לכשיעזבו את הארץ, דבר האמור להוות תמריץ לאלה לחזור לארץ מוצאם. ב-27 ביוני יתקיים בבג"צ דיון בעתירה נגד החוק.

(צילום: תומר נויברג)
(צילום: תומר נויברג)

בין הנוכחים בצעדה, בלטו המסעדנים והשפים שמתנגדים לחוק. "יש פה אנשים שהכסף הזה הוא האויר שלהם לנשימה", אומר השף תומר אגאי מ"סנטה קתרינה", שמעסיק במסעדתו מבקשי מקלט. "יש אמהות חד הוריות שמפרנסות בית עם שלושה ילדים. זה כבר לא ברמה שאני לא יודע מה יהיה איתם, אני יודע טוב מאוד מה יהיה איתם – הם לא יוכלו לשרוד". בשיאה של ההפגנה נאם עו"ד עודד פלר מהאגודה למען האזרח, "החוק הזה שאנו מפגינים נגדו הוא אחת המכות הכי קשות שהונחתו על מבקשי המקלט בישראל", זעק והוסיף: "אריתראה וסודן הן מהדיקטטורות הנוראות באפריקה, ישראל מכירה בכך שנשקפת להם סכנה אך לא מוכנה להכיר בהם כפליטים. הם תקועים בתוך 'לימבו'. לצורך עתירה לבג"ץ נגד החוק אספנו עדויות. הם חיים בדירות צפופות ומעפשות עליהם משלמים יותר מדי. אנחנו כאן כדי להילחם".

הפגנת מבקשי המקלט נגד "חוק הפיקדון" (צילום: תומר נויברג)
הפגנת מבקשי המקלט נגד "חוק הפיקדון" (צילום: תומר נויברג)