מאות התעמתו בהפגנה נגד גירוש פליטים בדרום העיר: "כושים הביתה"

מחאה שקטה נגד גירוש פליטים הפכה לעימותים בין הפעילים לחזית לשחרור דרום תל אביב. עשרות שוטרים הפרידו בין מאות המפגינים ובהמשך חסמו את האזור לתנועת כלי רכב

ההפגנות ברחוב מטלון, הערב
ההפגנות ברחוב מטלון, הערב
9 בינואר 2018

מה שהיה אמור להיות בעיקרו פעילות שקטה ברחובות דרום העיר – תליית שלטים נגד הגירוש ואירוע תמיכה נגד הג'נטריפקציה באזור – הפך לשתי הפגנות יריבות שביניהן נאלצו לחצוץ עשרות שוטרים; מצד אחד פעילי שכונות ומבקשי מקלט שהפגינו נגד הגירוש ובעד שיקום שכונות הדרום, ומצד שני פעילי החזית לשחרור דרום תל אביב שקראו "כושים הביתה" ו"השיקום מתחיל בגירוש".

האירוע התקיים סמוך לבית אחותי בעיר ביוזמתה של שולה קשת, פעילה חברתית ותושבת שכונת נווה שאנן מילדות. בדף האירוע בפייסבוק נכתב: "דרום תל אביב נגד הגירוש – של התושבות והתושבים הילידות/ים והוותיקות/ים משכונות נווה שאנן ושפירא המועמדים לגירוש באמצעות תהליך הג׳נטריפיקציה המואץ בשכונות – תהליך שמטרתו החלפת האוכלוסייה המקומית המוחלשת באוכלוסייה חדשה ומחוזקת כלכלית".

ההפגנות ברחוב מטלון, הערב
ההפגנות ברחוב מטלון, הערב

מחוץ לבניין שברחוב מטלון התכנסו מאות פעילים, חילקו שלטים עם הכיתוב "דרום תל אביב מתנגדת לגירוש" ויצאו לתלות אותם ב-120 נקודות ברחבי העיר. מן העבר השני של הרחוב התקבצו עשרות מפגינים מטעם "החזית למען דרום תל אביב", תומכי הגירוש. העימות בין הצדדים הדרדר מהר מאד לצעקות וקללות גזעניות.

דרור מזרחי, מסיעת מרצ בעיר, הסביר כי "מדובר בהתארגנות חשובה ודחופה של אזרחים מדרום העיר שחיים כאן. בניגוד לחבורת שפי פז והגזענים, דרום העיר מתנגדת לגירוש ותומכת בפתרון אמיתי ושלם –לפליטים, למבקשי המקלט ולתושבים המקוריים שחיים כאן ועומדים כתף אל כתף נגד הגזענות ובדרישה שדרום העיר תעבור לראש סדר היום של העירייה, של הממשלה ושל מקבלי ההחלטות".

"אני לא לבד כאן, אז לא קר לי", אומר ג'וני, פליט מאריתריאה ופעיל חברתי. "תודה רבה לאנשים מדרום תל אביב שרוצים לעזור לנו ולתמוך בנו ורואים שאין לנו לאן ללכת, שמבקשים מראש הממשלה שיהיה שינוי, שישקיעו כסף כאן כדי לפזר אותנו, אני מאד מעריך את זה". אל דבריו של ג'וני התפרץ מפגין שקרא: "שקרן, אתה משקר, אתה לא פליט".

ההפגנות ברחוב מטלון, הערב
ההפגנות ברחוב מטלון, הערב

גליה, תושבת שכונת התקווה כבר 50 שנה, הגיעה עם קבוצת המפגינים שתומכים בגירוש. "אני נגד זה שרוצים להשאיר אותם פה. אתה יודע מה? לא אכפת שישאירו אותם פה, אבל שיפזרו אותם בקיבוצים. אני לא רוצה לחיות באפריקה, אני יהודיה, עשיתי צבא, עשיתי מילואים, אני רוצה לחיות בארץ שלי".

"אני חושבת שיש פה דעות לכאן ולכאן", אומרת קשת. "אנחנו נגד הגירוש ונגד מה שקורה פה בדרום תל אביב, בין אם לתושבים ובין אם למבקשי המקלט. הפתרון צריך להיות כזה ששומר את הזכויות ומכבד את כולנו – ישראליות ומבקשי מקלט כאחד. כולנו מועמדים לגירוש בתהליך הג'נטריפקציה פה. אותם מכנים מסתננים ואותנו מכנים פולשים. לבוא ולומר 'גירוש זה שיקום השכונות' זה אנטי חברתי ואנטי אנושי".

זהבה, תושבת השכונה ב-30 השנים האחרונות, הוסיפה: "להורים שלי לא הייתה דירה, גם לא לי ולא לבן שלי. נראה לע שגם לנכדים שלי לא תהיה דירה. צריך להיות אנושיים, לא רק לגרש. כמו שאנחנו רוצים לחיות, גם הם רוצים לחיות. אין לי משהו נגד אף אחד".

בהמשך הערב חסמה המשטרה את האזור לתנועת כלי רכב. רחוב מטלון, מוקד ההפגנות, נחסם מרחוב העלייה ועד לשדרות הר ציון ורחוב צ'לנוב נסגר לתנועת כלי רכב מרחוב וולפסון ועד רחוב מטלון.

ההפגנות ברחוב מטלון, הערב
ההפגנות ברחוב מטלון, הערב

בזמן ששתי הקבוצות התעמתו, יצאו חלק ממארגני הפגנה נגד הגירוש לתלות שלטים על בתים ועסקים ברחבי שכונות דרום העיר. מאיה וליילה היו ביניהן. הן עברו ליד בניין ברחוב מטלון והזמינו את אחד הדיירים בו לתלות שלט. "שמעתי את הצעקות בחוץ", אמר להן, "ועד שלא ראיתי את השלט שלכן בכלל לא הבנתי מה קורה. אנחנו חיים איתם כאן בבניין, יש מישהו שלא מתנגד לזה בכלל?", שאל.

בעל חנות ירקות ברחוב העלייה הסכים שיתלו אצלו שלט נגד הגירוש, למרות הסיכוי שייפגע מכך. המוכר בדלפק, פליט בעצמו, תהה מה כתוב בו.