"הפרסומים היו מוגזמים": הפוסיקט לא יהפוך לבית כנסת

בשישי האחרון התקיימה קבלת השבת של "בית תפילה ישראלי" בחוף הסמוך, כרגיל, ויוזמי הפרויקט מבהירים: "המקום יהפוך למרכז תרבות וחברה לעמותות"

מועדון הפוסיקט (צילום: shutterstock)
מועדון הפוסיקט (צילום: shutterstock)
11 בספטמבר 2019

כותרות אבסורדיות הכריזו לפני שבוע כי הפוסיקט, מועדון החשפנות השנוי במחלוקת שנסגר לאחרונה, יהפוך לבית כנסת יהודי כשר בחסות "בית תפילה ישראלי". אלא שמתברר שכולם, כולל העיתונאים, קפצו למסקנות מוקדם מדי.

הפוסיקט נסגר ביולי האחרון לאחר שנים של מאבק ארגונים פמיניסטיים ושלל בעיות משפטיות. הוא פעל במבנה הקולוסיאום לשעבר בכיכר אתרים, ופינה את מקומו לטובת מתחם חדש שנרכש על ידי קבוצת הנדלן JTLV. ואז הגיעו "בית תפילה ישראלי", עמותה שמארגנת בין היתר אירועי קבלת שבת עבור הציבור החילוני.

"קבלת שבת ישראלית", הבטיח פרסום העמותה בפייסבוק, לפיו בכל יום שישי צפוי הקהל המגיע לקבל "שירה, מוסיקה, תפילה ומדרש" ב"מקום חדש, מפתיע ומבטיח". אלא שבשישי האחרון האירוע החינמי לא התקיים במבנה הקולוסיאום, אלא על חוף הים – כפי שהעמותה נהגה גם בעבר.

"הפרסומים היו מוגזמים ולא מדויקים", מסביר הרב אסטבן גוטפריד, אחד ממייסדי עמותת "בית תפילה ישראלי" וממנהליה. "זה לא שהמקום הופך להיות בית כנסת או בית תפילה. המקום הופך להיות מרכז תרבות וחברה לעמותות. העיתונות חגגה יותר מדי על הכותרת ולא הקשיבה לניואנסים. ישר יצאו עם הכותרת על הפוסיקט. אז גם בגלל הרגישות של האנשים שיוזמים, וגם כי באמת התכנית מתהווה, אנחנו נפעל שם אבל עוד לא ידוע כמה ואיך ובאיזה מנעד", הוא אומר.

לדברי יקיר שגב, מיוזמי הפרויקט, "במתחם צפויה להתקיים כבר בקרוב פעילות חברתית תרבותית במגוון תחומים, זאת על פי מודל דומה שיישמה JTLV גם בבית אליאנס בירושלים. הפרסומים בנוגע לבית תפילה ישראלי היו שגויים לצערנו. התקיים ערב משותף אחד, וייתכן שיהיו עוד כאלו בהמשך, אבל אין שום כוונה להפוך את הבניין לבית תפילה מכל סוג".

שגב ציין בנוסף כי היזמים יציעו "סיוע במימון הכשרה מקצועית לעובדות המקום שנפגעו מהפינוי". שורדות זנות ונשים בזנות שעבדו עד לאחרונה במועדון הוזמנו על ידי עמותת "לא עומדות מנגד" לבדוק את זכאותן לסיוע בכספי שיקום. באופן בלתי צפוי, דווקא מתוך אחד המקומות האפלים והקשים ביותר בעיר צומחת דווקא בשורה חיובית של תמיכה והכרה בנשים בזנות. בין אם קבלת השבת תתקיים במבנה המושמץ או לא, כיכר אתרים בהחלט פותחת דף חדש.