הצלם שהופך את הטבע לאמנות

צילום: עמית אשל
צילום: עמית אשל

לפני 12 שנה נסע עמית אשל לטיול, לקח מצלמה מחבר ומהר מאוד הבין שמצא את ייעודו בחיים והיום הוא צלם טבע מוערך שתופס רגעים עוצמתיים של בעלי חיים נדירים בסביבת הגידול הטבעית שלהם

13 במרץ 2024

הוא עמד שם באמצע שום מקום, במן מובלעת אלוהית קטנה ברחבי הר הנגב, וחיכה. וחיכה. וחיכה. האם יגיעו השועלים? האם יתקרבו היעלים? האם בעל חיים אחר יפתיע? "כאלה הם חייו של צלם טבע", אומר עמית אשל, אמן רב תחומי בינלאומי, ואחד מצלמי הטבע המצליחים בארץ ובעולם, במקור קיבוצניק משריד בה נולד וגדל, וכיום מתגורר בקיבוץ כפר החורש. "התהליך של ההמתנה הוא לא פחות חשוב מהתוצאה ומהקליק הקובע, הציפיה בשטח יכולה לקחת ימים וגם שבועות בתנאים של מינוס 20 מעלות, ולפעמים אתה מבין שהמתנת בלי תוצאה ממשית. אבל כזה אני, טוטאלי ופרפקציוניסט וההמתנה עד לאותן שניות שבהן יופיעו מולך בעלי החיים גובה ממני הרבה מהזמן שלי וגם לא מעט משאבים".

עמית אשל | צילום: נעמה ברקוביץ'
עמית אשל | צילום: נעמה ברקוביץ'

הוא בן 46, מתגורר עם בת זוגו נעמה ("היא צריכה לסבול את השגעונות שלי") ויש להם בן, יער, בן שלוש. לעמית יש זקן מחודד, אישיות כובשת, סקרנות בלתי נגמרת, יד עדינה ומוקפדת ועין שרואה במדויק למרחקים ארוכים את בעל החיים המתקרב, שנייה לפני שיעלם לו. הוא עטור פרסים על צילומיו המרהיבים, והשנה זכה בתחרות האוסקר העולמית לצילום בקטגוריית "צלם הטבע של השנה". התחרות, הנחשבת ביותר בעולם לצלמים, נערכה במוזיאון הטבע באנגליה, והיא ללא ספק שיא בקריירה של כל צלם באשר הוא. אף צלם ישראלי לא הגיע להישג הזה עד כה. אבל אשל, שיש בו מין צניעות נזירית, בכלל לא מרשה לעצמו להתפוצץ מרוב נחת. הוא כבר חושב על הצילום הבא. 

צילום: עמית אשל
צילום: עמית אשל

הכול התחיל בקיבוץ. שנות השמונים, לינה משותפת והוא ילד טבע עם אהבה ענקית לבעלי חיים, משוטט בגפו בשדות. במהלך השנים עזב את הקיבוץ ובחר במסלול של עיצוב גרפי ואנימציה, אבל מהר מאוד החליט למצוא את עצמו מחדש. בגיל 35 חזר לקיבוץ לחלוב פרות ובשביל הנשמה החל לייצר תכשיטי כסף וזהב בהשראת הטבע עם דמויות של כלבים. ההצלחה הייתה פנומנלית ועד היום הוא אמן תכשיטים מוערך שיצירותיו נרכשות על ידי רבים בארץ ועוד יותר בעולם. כיום הוא כבר מעצב מגוון גדול של בעלי חיים: צ'יטות, דובים, אריות, תכשיטי יעלים מיוחדים במינם ועוד (ניתן לרכוש את יצירותיו בחנות האינטרנטית שלו). 

צילום: עמית אשל
צילום: עמית אשל

לפני 12 שנה נסע עם בת זוגו נעמה לטיול, שאל מצלמה מחבר, הקליק והקליק והבין שתמו החיפושים שלו, הוא מצא את ייעודו בחיים והשאר היסטוריה. אשל מעלה את צילומי הטבע שלו לרמת של אמנות צרופה, הוא תופס רגעים עוצמתיים של בעלי חיים נדירים בסביבת הגידול הטבעית שלהם במונגוליה, ברמה הטיבטית בסין, באיים הכי צפוניים בקנדה ואיפה לא, ומוכר במהדורות מוגבלות צילומים ממוספרים וחתומים שהם מלאכת מחשבת, על נייר אמנותי (מ-350 דולר). "אני לא מתעד את בעלי החיים בצורה הרגילה שלהם, אלא מביא משהו ממני כאמן", הוא מספר. הוא מוציא טיולי טבע לחובבי צילום ואוהבי טבע, מרצה על עבודתו בפני קהלים שונים והוא מודה "אני מגשים את החלומות שלי כל יום מחדש". ראיון לא שגרתי עם אמן לא שגרתי. 

>> לאתר של עמית אשל
* הכתבה בשיתוף עמית אשל.

עמית אשל | צילום: נעמה ברקוביץ'
עמית אשל | צילום: נעמה ברקוביץ'