הכי ירוק: דיזנגוף סנטר משיק את הקומפוסטר הגדול בישראל

תמר זנדברג (שרת איכות הסביבה דאז) ומנכ"ל דיזנגוף סנטר דן פילץ בהשקת הקומפוסטר ב-2021 (צילום: רפי דלויה)
תמר זנדברג (שרת איכות הסביבה דאז) ומנכ"ל דיזנגוף סנטר דן פילץ בהשקת הקומפוסטר ב-2021 (צילום: רפי דלויה)

הבוקר נחנך בדיזנגוף סנטר המתקן הגדול מסוגו בישראל למיחזור פסולת אורגנית. היא תיאסף מהמסעדות ומהסופרמרקט שבמרכז הקניות ותהפוך בקומפוסטר לדשן לשימוש העירייה והציבור. היעד: אפס אחוז פליטה של גזי חממה עד 2028

19 באוקטובר 2021

דיזנגוף סנטר, מרכז הקניות שתל אביבים אוהבים ללכת בו לאיבוד, השיק הבוקר פרויקט קיימות פורץ דרך, במסגרתו קומפוסטר ענק מייצר דשן מפסולת אורגנית שמייצר הסנטר עצמו.

הקומפוסטר נחנך בטקס חגיגי במעמד תמר זנדברג, שרת הגנת הסביבה של ישראל, והוא נחשב לגדול מסוגו בישראל הקומפוסטר העירוני הגדול בישראל. הקומפוסטר הוצב בחצר המשק של הסנטר, אורכו כ-10 מטר, נפחו 22,000 ליטר, משקלו ארבעה טון והוא מסוגל לטפל בכחצי טון עד טון פסולת אורגנית ביום ולייצר כ-10 טון קומפוסט בחודש אשר יועבר לשימוש העיריה והציבור.

תתעוררו ותריחו את הקומפוסט. דן פילץ עם תמר זנדברג (צילום: רפי דלויה)
תתעוררו ותריחו את הקומפוסט. דן פילץ עם תמר זנדברג (צילום: רפי דלויה)

המתקן הוצב על ידי הנהלת דיזנגוף סנטר בשיתוף מגה, עיריית תל אביב-יפו, עמותת "צלול" וחברת אקוסיטי גרין. בתום תקופת פיילוט של מספר שבועות, המתקן הפך פעיל ועכשיו הוא הופך את פסולת הסופרמרקט האורגנית יחד עם גזם עירוני לחומרי דישון – קומפוסט אורגני החוסך משאבים רבים ובעיקר תורם לסביבה.

האקודראם, פתרון מקומי לפסולת אורגנית, הוא מתקן קומפוסטציה סגור שמוזן בפסולת אורגנית וגזם ומפיק קומפוסט איכותי. הפסולת מגיעה מסניף "מגה בעיר" ומבתי האוכל בסנטר, ואילו הגזם מסופק על ידי עיריית תל אביב-יפו. הפיכת הפסולת האורגנית לקומפוסט מונעת את שינוע הפסולת למטמנות וחוסכת פליטות של גז מתאן – גז חממה מזיק והרסני הנפלט במטמנות.

"אנו גאים ונרגשים לחנוך את המיזם המבורך הזה שמקרב אותנו צעד אחד נוסף לעבר היעד שהצבנו לעצמנו, התחייבות לאיפוס פליטות גזי החממה של הסנטר עד שנת 2028", אמר דן פילץ, המנכ"ל המשותף של דיזנגוף סנטר. "קיים פוטנציאל להצבה של מאות ואלפי מתקנים כאלו ברחבי הארץ היכולים לעשות מהפיכה משמעותית בפליטת מזהמים וחסכון של כסף רב לציבור".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הוסיפה ש"הייתי רוצה לראות גופים נוספים המתנהגים בצורה סביבתית ומובילים אותנו לעידן של מיחזור. מדינת ישראל היום מטמינה 80% אחוז מהפסולת, ובכוונתי לקדם חקיקה ומתקנים שישנו זאת".