זה מטורף: השבתת הרק"ל בשבת תעלה כ-900 מיליון שקל בשנה

עוד דחיה ועוד דחיה. הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשדרות ירושלים (צילום: שאטרסטוק)
עוד דחיה ועוד דחיה. הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בשדרות ירושלים (צילום: שאטרסטוק)

תנועת ישראל חופשית ערכה מחקר באמצעות חברת הייעוץ BDO, ממנו עולה כי אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת תעלה למדינה כ-17.4 מיליארד שקל, המהווים כ-40 אחוז מהסך העלות של הפרויקט כולו. הפעלתה של הרק"ל בשבת תוזיל את עלות הנסיעה בימי עבודה בסך מצטבר של 390 מיליון שקל בשנה. איפה ההתלבטות?

28 באוגוסט 2022

כל מי שגר בתל אביב יודע שהרכבת הקלה חייבת לפעול בשבת. הבטחתה של מרב מיכאלי "לבדוק" את האפשרות אינה מספיקה כלל, והפעלתה בשבת אמורה להיות ברירת מחדל שכלל לא עולה לדיון בעיר החילונית הגדולה בישראל, אבל היגיון לחוד וכפייה דתית לחוד. לפחות חסכנו חלק לשרת התחבור חלק מאותה "בדיקה": במהלך הסופ"ש פרסמה חברת הייעוץ BDO את תוצאותיו המפורטות של מחקר שנערך לגבי הנזקים הכלכליים שייגרמו מאי הפעלתה של הרק"ל בשבת: הפסד של 880 מיליון שקל בשנה לקופה הציבורית.

הבדיקה שנערכה עבור "ישראל חופשית" מעלה כי המשמעות הכלכלית של הפעלת הרק"ל בסופ"שים ובחגים היא עצומה: בתחשיב הכולל, על פני תקופה של 40 שנה (משך הזמן המקובל לחישוב עלויות בפרויקטים גדולים של תשתיות) ההפסד המצטבר למשק יגיע ל-17.4 מיליארד שקלים, שהם כ-40 אחוז מהעלות הכוללת של פרויקט הרכבת הקלה (כ-42.5 מיליארד שקלים בשנה).

יותר מעשרים שנים אחרי אישור תוכנית המתאר הראשונה של הרק"ל, יחל בנובמבר העידן התחבורתי החדש בגוש דן, עידן שצפוי להסתיים עם הפעלתם של שלושה קווים, 14 רשויות מקומיות, 90 קילומטרים של מסילות, 139 תחנות עצירה ו-195 מיליון נסיעות בשנה. בתוך כך ביקשה תנועת ישראל חופשית לבדוק את המשמעות הכלכלית למשק מהפעלת הרכבת הקלה בסופי שבוע וחגים, והמחקר שנעשה באמצעות חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת BDO, מספק תוצאות מסמרות שיער:

1. הפעלת הרק"ל בשבת תוזיל את עלות הנסיעה ברכבת הקלה בימי עבודה בסך מצטבר של 390 מיליון שקל בשנה.

2. הפעילות בשבת תוביל לצמצום הרכבים הפרטיים תוריד מהכביש כ-16.5 מיליון נסיעות בשנה של רכבים פרטיים ומוניות.

3. הביקוש לנסיעות ברכבת הקלה בסופ"ש ובחג הוא כ-55 אחוז מהביקוש בימי עבודה (מבוסס על הערכות הנובעות מהשימוש ברכבות קלות בסופי שבוע בעולם ועל השימוש במטרונית בחיפה). מדובר על פוטנציאל של תוספת של כ-33 מיליון נוסעים בשנה, המהווים תוספת של כ-17 אחוז ביחס למספר הנוסעים הצפוי בימי חול.

"השבתת הרכבת הקלה בסופי שבוע וחג תהיה איוולת כלכלית, חברתית וסביבתית, שכן היא מקטינה בכ-17 אחוזים את היקף השימוש באמצעי תחבורה היעיל, הירוק והחברתי ביותר, וגורמת להגדלת שימוש חליפי באמצעי תחבורה יקרים יותר ומזהמים יותר", אמר חן הרצוג, כלכלן ראשי ושותף ב-BDO. "ישראל צריכה ללמוד מהניסיון של רכבות קלות בערים מרכזיות בעולם, שהוקמו כבר לפני 100 שנה ויותר, שפועלות באופן מלא לאורך כל ימי השבוע. הגדלת מספר הנוסעים ברכבת בזכות ההפעלה הרכבת בשבת תאפשר הקטנת עלות הנסיעה לכל נוסע גם בימי החול, כיוון שעלויות ההשקעה הקבועות מתחלקות על פני מספר רב יותר של נוסעים".

"רוב מוחלט של הציבור הישראלי תומך בתחבורה ציבורית בשבת", הוסיף אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית. "בימים בהם יוקר המחיה מכביד על כולנו, מגיע למשק הישראלי לא לשלם מאות מיליוני שקלים בשנה על כניעה לתפיסת עולם קיצונית של מיעוט קטן בציבור. כל מי שנגע בכך עד כה ולא פעל להפעלת הרכבת הקלה בשבת עשה זאת נגד האינטרס של האזרחים והאזרחיות בישראל. הבחירות מעבר לפינה והציבור יודע מי עושה ועשה ומי לא, הגיע הזמן שמי מחזיקים בהגה בימים אלו ישנו זאת לאלתר".

>> דעה: פתיחת הרכבת הקלה בשבת היא עקרון שאסור לציבור לוותר עליו
>> הרכבת הקלה? אנחנו בכלל מחכים למטרו של גוש דן. ונחכה לפחות עד 2040