לפיד וגנץ על הכוונת: הציבור דורש את הפעלת הרכבת הקלה בשבת

אוף אבל בהדמיות זה עובד. הרכבת הקלה ברחוב העלייה (הדמייה באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
אוף אבל בהדמיות זה עובד. הרכבת הקלה ברחוב העלייה (הדמייה באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

סגן ראש עיריית ת"א-יפו ראובן לדיאנסקי וסגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי, הקימו יחדיו את "המטה להפעלת הרכבת הקלה בשבת" ופנו אל מנהיגי הקואליציה בדרישה לקבל החלטת ממשלה, שתאפשר את הפעלת הקו האדום שבעה ימים בשבוע החל מנובמבר הקרוב. מאות אזרחים כבר הצטרפו

30 באוגוסט 2022

במהלך סוף השבוע האחרון הוקם "המטה להפעלת הרכבת הקלה בשבת", יוזמה של סגן ראש עיריית תל אביב-יפו ראובן לדיאנסקי יחד עם סגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי, במטרה לגייס תמיכה אזרחית רחבה במאבק להפעלת הרק"ל בשבתות וחגים. לטענתם הצטרפו אל המטה כבר מאות תושבים במהלך הימים האחרונים. היוזמה התעוררה בעקבות ההד הציבורי לה זכתה הצהרתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי כי תבדוק את האפשרות להפעלתה של הרכבת בשבת.

אתמול כבר פנה "המטה להפעלת הרכבת הקלה בשבת" אל ראש הממשלה יאיר לפיד ואל סגנו בני גנץ בדרישה ברורה להביא להחלטת ממשלה שתוביל להפעלת הקו האדום בסופי שבוע בנובמבר הקרוב: "השיקול היחיד שצריך להיות לנגד עיניכם הוא טובת אזרחי ישראל ולא שום דבר אחר כמו שיקולים פוליטיים, ובכלל זה שיפור הקשרים הפוליטיים עם גפני, דרעי והמפלגות החרדיות. הפעלת הרכבת הקלה בשבתות וחגים הוא נושא קריטי עבור רבים מתושבי המרכז וישראל – 75 אחוזים מתושבים ישראל חושבים שיש להתיר תחבורה ציבורית בשבת", כתבו לדיאנסקי וברזילי במכתבם.

מאחורי הדרישה מסתתרת התקווה כי ממשלת המעבר הנוכחית תצליח לבצע מחטף ותעביר בהחלטת ממשלה את הרק"ל לפעילות שבעה ימים בשבוע. הסיכויים לכך נחשבים נמוכים מבחינה פוליטית, אך במטה מאמינים כי לחץ ציבורי כבד עשוי לדחוף את מנהיגי הקואליציה לפעולה. "בשנים האחרונות סבלו רבים מפגיעה באיכות החיים, בשגרת החיים ואף היו מי שנפגעו כלכלית מכך ונאלצו לסגור את עסקיהם", נכתב במכתב הדרישה מלפיד וגנץ. "על אף כל התלאות הללו, שהן עדיין מנת חלקם של רבים מהם, האמינו תושבי המרכז כי הסדרת מערכת תחבורה מטרופולינית מתקדמת ואיכותית שבמרכזה הרכבת הקלה והמטרו הוא נושא חשוב מהמעלה הראשונה ואף בלתי נמנע בנסיבות הקיימות אשר חייב לפעול 7 ימים בשבוע כולל בשבתות וחגים".

>> לא לוותר: לפתוח את הרכבת הקלה בשבת זה עניין של עיקרון
>> זה מטורף: השבתת הרק"ל בשבת תעלה כ-900 מיליון שקל בשנה

ראובן לדיאנסקי (צילום: רונן הרצוג)
ראובן לדיאנסקי (צילום: רונן הרצוג)

במטה להפעלת הרכבת הקלה בשבת מאמינים כי נוצרה כעת הזדמנות פוליטית לקבוע עובדות בשטח מבחינה זו. "זו שעת כושר ייחודית ואולי הזדמנות אחרונה להביא לשינוי סדרי העדיפויות הלאומיים למען הדברים החשובים באמת", אמר ברזילי ואילו לדיאנסקי הוסיף כי "חופש התנועה והיכולת לנסוע בתחבורה ציבורית הן זכויות בסיסיות של כל אזרח ואזרחית – בטח במדינה דמוקרטית ובעיר ליברלית". השניים קראו לתושבי הערים בגוש דן להצטרף אל המטה שהקימו, ואת זה תוכלו לעשות ממש כאן.