הרכבת הקלה מתקרבת: רחוב יהודה הלוי נפתח מחדש לתנועה
השלמתו של הקו הראשון ברכבת הקלה לא צפויה לפני סוף 2022, אבל רחוב יהודה הלוי הוחזר לשימוש כלי הרכב. בולטים בחסרונם: עצים, ריהוט רחוב והתייחסות להולכי הרגל
כמעט ארבע שנים לאחר תחילת העבודות על מקטע הרכבת הקלה ברחוב יהודה הלוי, קם הדבר ונהיה: הכביש המחבר את הכניסה הדרומית לעיר מכיוון לה גארדיה עם מרכז העסקים של לב תל אביב שוב פתוח לתנועת כלי רכב.
סגירת המקטע לצורך העבודות יצרה כאוס תחבורתי לא קטן באזור המשולש אלנבי-רוטשילד-יהודה הלוי ויצרה פקק כמעט תמידי בשכונת גן החשמל, ופתיחתו מחדש צפויה להקל מאוד על מצוקת הנהגים באזור. ארבעת מסלולי הנסיעה נותרו כפי שהיו, לצדם התווסף שביל אופניים נחוץ ומוצלח ונראה שגם המדרכה בצדו הדרומי של הרחוב הורחבה.
אלא שמראהו המחודש של הרחוב אינו משאיר הרבה מקום לחזון התחבורה של עיריית תל אביב-יפו, המבקש לתעדף הולכי רגל, תחב"צ (למה בלי נת"צ?) ורוכבי אופניים על פני כלי רכב פרטיים. בשלב זה יחוש הולך הרגל העירוני כאילו הוא צועד לצד אוטוסטרדה, וחסרונם של עצים ורהיטי רחוב לאורך המקטע מורגש עד מאוד.
ספק אם המדבר האורבני הצחיח הזה הוא מה שייחלו לו תושבי העיר. ברשתות החברתיות כבר מיהרו להגיב בזעף: כתבת האדריכלות של "הארץ", נעמה ריבה, כתבה ש"אני מבואסת לגלות את מה שחשדתי, הרכבת הקלה לא נועדה לייצר מהפך במרחב הציבורי בישראל לטובת הולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעים בתחבורה ציבורית".
אפשר אולי להניח שבכוונת נת"ע והעירייה להפוך את הרחוב ידידותי יותר עם פתיחת הכביש ולהשקיע גם בהולכי הרגל וברצף האורבני, אך לפחות עם פתיחתו עולה החשש שמוחמצת כאן הזדמנות נדירה למהפכה בתכנון העירוני ושיפור פני העיר. אולי במקטע הבא.