הרכבת הקלה מתקרבת: רחוב יהודה הלוי נפתח מחדש לתנועה

השלמתו של הקו הראשון ברכבת הקלה לא צפויה לפני סוף 2022, אבל רחוב יהודה הלוי הוחזר לשימוש כלי הרכב. בולטים בחסרונם: עצים, ריהוט רחוב והתייחסות להולכי הרגל

מדבר אורבני לכלי רכב בלבד. רחוב יהודה הלוי החדש (צילום מסך: נת"ע)
מדבר אורבני לכלי רכב בלבד. רחוב יהודה הלוי החדש (צילום מסך: נת"ע)
15 בנובמבר 2020

כמעט ארבע שנים לאחר תחילת העבודות על מקטע הרכבת הקלה ברחוב יהודה הלוי, קם הדבר ונהיה: הכביש המחבר את הכניסה הדרומית לעיר מכיוון לה גארדיה עם מרכז העסקים של לב תל אביב שוב פתוח לתנועת כלי רכב.

סגירת המקטע לצורך העבודות יצרה כאוס תחבורתי לא קטן באזור המשולש אלנבי-רוטשילד-יהודה הלוי ויצרה פקק כמעט תמידי בשכונת גן החשמל, ופתיחתו מחדש צפויה להקל מאוד על מצוקת הנהגים באזור. ארבעת מסלולי הנסיעה נותרו כפי שהיו, לצדם התווסף שביל אופניים נחוץ ומוצלח ונראה שגם המדרכה בצדו הדרומי של הרחוב הורחבה.

פתיחת רחוב יהודה הלוי בת"א

מי אמר שרק דברים מפחידים קורים ביום שישי ה-13?הנה משהו משמח שקרה היום: רחוב יהודה הלוי שהיה סגור לתנועה משנת 2015, נפתח היום מחדש לתנועת כלי רכב. ארזנו לכם את ההייליטס, אז שתפו

Posted by ‎נת"ע – מערכת מטרופולינית להסעת המונים‎ on Friday, November 13, 2020

אלא שמראהו המחודש של הרחוב אינו משאיר הרבה מקום לחזון התחבורה של עיריית תל אביב-יפו, המבקש לתעדף הולכי רגל, תחב"צ (למה בלי נת"צ?) ורוכבי אופניים על פני כלי רכב פרטיים. בשלב זה יחוש הולך הרגל העירוני כאילו הוא צועד לצד אוטוסטרדה, וחסרונם של עצים ורהיטי רחוב לאורך המקטע מורגש עד מאוד.

ספק אם המדבר האורבני הצחיח הזה הוא מה שייחלו לו תושבי העיר. ברשתות החברתיות כבר מיהרו להגיב בזעף: כתבת האדריכלות של "הארץ", נעמה ריבה, כתבה ש"אני מבואסת לגלות את מה שחשדתי, הרכבת הקלה לא נועדה לייצר מהפך במרחב הציבורי בישראל לטובת הולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעים בתחבורה ציבורית".

אפשר אולי להניח שבכוונת נת"ע והעירייה להפוך את הרחוב ידידותי יותר עם פתיחת הכביש ולהשקיע גם בהולכי הרגל וברצף האורבני, אך לפחות עם פתיחתו עולה החשש שמוחמצת כאן הזדמנות נדירה למהפכה בתכנון העירוני ושיפור פני העיר. אולי במקטע הבא.