תל אביב צריכה את הלילה שלה. את הזנחת חיי הלילה עוצרים בקלפי

אחד משניהם לא עשה מספיק למען חיי הלילה. עופר ניסים ורון חולדאי (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם @ron.huldai)
אחד משניהם לא עשה מספיק למען חיי הלילה. עופר ניסים ורון חולדאי (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם @ron.huldai)

עיריית תל אביב-יפו תמיד מתגאה בחיי הלילה בעיר, אך בפועל לא משקיעה משאבים כדי לשדרג את ענף התרבות הייחודי הזה, שמייצר אלפי מקומות עבודה ומביא לכאן תיירים מהעולם כולו. אימרי קלמן ו"הרשימה השווה" הלהטב"קית שמתמודדת בבחירות הקרובות יודעים בדיוק איך לשנות את זה // טור דעה

1 באוקטובר 2023

>> אימרי קלמן, לשעבר יו"ר איגוד הברים ויו"ר אגודת הלהט"ב, מבעלי ליין הדרעק והסבן וממקימי בר השפגאט והכולי עלמא, מתמודד בבחירות למועצת עיריית תל אביב-יפו בראש "הרשימה השווה", רשימה עירונית שמועמדיה מגיעים מכל רחבי הקשת הלהטב"קית. עוד פרטים על "הרשימה השווה" כאן 

בבחירות הקרובות שייערכו בסוף החודש יש לקחת בחשבון קהילה נוספת שנמצאת עבור רבים מתחת לרדאר. אלה הם אנשי הלילה. לא רק אנשי הקהילה הגאה בחרו להשתמש בעלטת החשיכה בכדי להפגש ולהתקהל, אלא רבים ממי שמצאו את עצמם בשולי תרבות היום, המקבילה לתרבות המיינסטרים. הלילה הוא ביתם של נוודים ואנשי חופש, של אלה המחפשים שקט או מסתור. גם מחתרות ותנועות התנגדות בחרו בלילה.

תרבות הלילה מושכת רבים מהצעירים, תושביה החדשים של תל אביב, המזרימים את דם היצירה והחיות שלה שמעניקים לעיר את שמה ותדמיתה. לאורך שנים, צעירים רבים הגיעו לעיר הגדולה בכדי ליצור חיים חברתיים חדשים, מעמד חברתי חדש והזדמנויות חדשות שהלילה מציע. זה גם הסיפור שלי. מחקר שנערך בנושא גילה של-25% מהנבדקים יש יכולות תפקוד גבוהות יותר בשעות הערב. בשל מיעוט אפשרויות התעסוקה וההשכלה בשעות החושך, רבים מהם נאלצים להתאים את עצמם לשעות היום וסובלים מתפקוד נמוך יותר. מיותר לציין שלציפורי לילה כאלה אין אופק כלל מחוץ לעיר הגדולה.

עיר בלי הפסקה? לא אם לא יעזרו לה. תל אביב בלילה (צילום: עידו איז'ק)
עיר בלי הפסקה? לא אם לא יעזרו לה. תל אביב בלילה (צילום: עידו איז'ק)

ניכר שעיריית תל אביב-יפו ידעה לזהות את הפוטנציאל שטמון בחיי הלילה. היא בחרה הרי בסלוגן האגדי המלווה אותה בכל פרסום זה שנים: "עיר ללא הפסקה". אלא שמאחורי השימוש בסלוגן הזה לטובת יחסי ציבור, לא עומדת השקעה אמיתית של משאבים או תשומת לב לתיקון הדימוי השלילי שדבק בחיי הלילה, ואין ניסיון אמיתי להצדיק את הסלוגן לטובת אנשי הלילה ועסקי הלילה.

הזנחה זו תסתיים כשאנשי הלילה יחליטו לצאת ולהצביע. בחמש השנים שחלפו היו לנו מספיק סיבות להבין שגורלנו תלוי גם בנציגינו במועצה ובכנסת. ענף הלילה היה הראשון לחטוף את מכת הקורונה, והאחרון לקבל תמיכת התאוששות. עסקים רבים נסגרו בשנים האלה, ביניהם גם מוסדות ענק כמו הבלוק והברקפסט. הזדקנותה של העיר והתמסחרותה מאיימות לפזר לרסיסים את מה שנותר מהזירה התרבותית המפוארת.

עם תמיכה עירונית אולי הוא עוד היה פה. הבלוק ז"ל (צילום: TheBlockTLV)
עם תמיכה עירונית אולי הוא עוד היה פה. הבלוק ז"ל (צילום: TheBlockTLV)

חיי הלילה, כענף תרבות בפני עצמו, כמנוע כלכלי משמעותי לעשרות אלפי אנשים, מעולם לא קיבלו את הבמה שמגיעה להם בתל אביב-יפו. כך, למשל, מעולם לא היה חבר מועצה שהחזיק את תיק חיי הלילה. אדם זה צריך לעסוק בגיבוש אסטרטגיה לפיתוח זירת הלילה של העיר, כולל בחינת האפשרות של הקמת אגף לילה שלם. על פי מה שידוע לי כיום, העירייה מסתפקת באדם אחד בלבד שיאייש את תחום הלילה. בעיקר לצורך טיפול בדו“חות.

עסקי הלילה, שהשפעתם על העיר יוצאת דופן, צריכים להפוך למוסדות תרבות פורצי דרך ולזכות במעמד מיוחד, בתמיכה ובהגנה עירונית מפני דריסה נדל"נית. העירייה תעודד עסקי לילה לפתח ולקדם תרבות לילה מקורית, מקומית ובטוחה, כזו שהשפעתה חיובית על תרבות העיר ועל התיירות לישראל ולתל אביב.

מעמד מיוחד כמוסד תרבות עירוני פורץ דרך. תדר (צילום: אריאל עפרון)
מעמד מיוחד כמוסד תרבות עירוני פורץ דרך. תדר (צילום: אריאל עפרון)

העיר תל אביב הגיעה להישגים בגלל האנשים שעושים אותה ועליהם יש לשמור. לכן, העירייה תפעל לתמיכה בבעלי העסקים גם בנושא זכויותיהם של עובדי הלילה, מתוך הכרה במצבם הרגיש והחשוף לפגיעות ולניצול. העירייה תפעל לטובת הכרה בינלאומית במעמדה של תל אביב כבירת חיי לילה עם מורשת עולמית, ובתוך כך ניזום ונארח פסטיבלי-לילה בינלאומיים שימשכו תנועות תיירות מחוץ לעונה העמוסה.

ויש הרבה עבודה: יש ליצור תכנית לטובת שדרוג איכות חיי הלילה שתתמקד בשיפור התאורה והתשתיות והגברת תחושת הביטחון בלילה. יש לבחון אפשרויות להרחבת שעות הפעילות של מוסדות תרבות כגון מוזיאונים ותיאטראות, ובהמשך גם פתיחת שירותים עירוניים נוספים שיאפשרו גישה לאנשים שחיים בלילה. יש לבחון אפשרויות להענקת תמריצים לעסקים שירחיבו את שעות פעילותם לשעות הלילה, יש לבחון מהן השכונות והרחובות המרכזיים, בכל רובע ורובע, שיקבלו עדיפות ותמיכה לפעילות בשעות החשיכה באופן ששומר על איכות החיים של התושבים, הן ביום והן בלילה.

מצע לדיון – הרשימה השווה מזמינה אתכן לגבש את מצע המפלגההרשימה הגאה למועצת העיר ת"א-יפו מפרסמת את המצע שלה ומזמינה את…

Posted by ‎הרשימה השווה‎ on Sunday, October 1, 2023

גם אני רקדתי אתמול במסיבת החג של עופר ניסים בפארק הירקון. גם אני שילמתי סכום לא סביר עבור כרטיס כניסה שיממן את עלויות ההפקה האדירות. וגם אני שאפתי אבק וחול בעודי רוקד בתנאי שטח ומשתמש בתשתיות מזוהמות. קהילת הלילה של תל אביב זכתה ביוצרי ענק בינלאומיים כמו עופר ניסים. מגיעים לו ולנו תנאים הרבה יותר טובים למסיבות מהסוג זה.

בואו נגיד את האמת: נחוצה עוד עבודה רבה לראש העיר כדי להצדיק את אירוחו בעמדת הדי.ג‘יי. אנחנו נהיה שם כדי לוודא שהעבודה הזו תצא לפועל. כל זה אינו משל ולא חלום, על אף שנכתב בשעות הלילה. מדובר בתכנית עבודה סדורה שתצא לדרכה מיד לאחר הבחירות המוניציפליות. באופן אישי, אני חייב את חיי ללילה ונשבעתי לפרוע את החוב. לילה טוב.