הבועה

תושב פלורנטין מתנקם באמנות הרחוב: "התיירים מאמללים את חיינו"

עבודותיו של רובן קרפטיאן ברחוב קורדוברו הושחתו על ידי אדם אנונימי שכתב בשלט: "אנחנו רוצים את הרחוב שלנו חזרה". קרפטיאן: "אם היו אומרים לי 'לא מתאים שתשים את זה' הייתי מגיע ומוחק את העבודה"

אחת העבודות שהושחתו בקורדוברו (צילום: נופר מגן)
אחת העבודות שהושחתו בקורדוברו (צילום: נופר מגן)
5 בנובמבר 2019

תיירות הגרפיטי בפלורנטין – שלב ההתקוממות: תושב רחוב קורדוברו, אשר עוברים בו מדי יום מאות תיירים ישראלים וזרים בסיורי גרפיטי, השחית שלשום (ראשון) עבודות של האמן רובן קרפטיאן, המכנה את עצמו #TAG.

"האשתג יקר, אנו מתנצלים על מחיקת היצירות, אך לא מצאנו דרך אחרת לגרום לתיירים להפסיק לאמלל את חיינו", נכתב במכתב שהוצמד למחרת לאחת העבודות. "אנו סובלים מאוד מכמות מבקרים בלתי סבירה של מאות אנשים שפוקדת את הרחוב מדי יום, עשרות פעמים ביום. הרחוב שלנו, שהיה פינה של שקט אמיתי, הפך למוזיאון הומה ורועש ואיכות חיינו ירדה מאוד. אנחנו באמת סובלים.

"אנחנו פשוט רוצים את הרחוב שלנו חזרה", נכתב במכתב שנחתם על ידי "דיירי רחוב קורדוברו". "מבחינתך זה רחוב טוב ונוח לתלות בו עבודות וראינו שאתה מצליח מאוד […] אך אתה מוכרח להבין שמבחינתנו זה הבית שלנו".

המכתב שהודבק על הקיר לצד העבודות שהושחתו (צילום: נופר מגן)
המכתב שהודבק על הקיר לצד העבודות שהושחתו (צילום: נופר מגן)

קרפטיאן מספר שחשכו עיניו לאחר שקיבל את התמונות של העבודות המושחתות. "היה לי בלקאאוט, וואט דה פאק, מי עושה דבר כזה?".

למה דווקא לך, מכל העבודות ברחוב?
"כמו שכתוב במכתב – העבודות שלי בולטות ומביאות המון תיירים. לחלק שם זה מאוד מפריע, ואני חושד שזה אדם שהעלה לפני חודשיים פוסט על כמה שפלורנטין מלוכלכלת אבל תכלס ירד בעיקר עלי על כך שאני מסחרי ועושה כסף על חשבון הבית שלו. אנשים לא אוהבים את זה שאני גם רוצה להתקיים מזה, מפריע להם שעשיתי תערוכת סולו בקורדוברו. אבל צריך להבין – הפרויקט הזה של מוזיאון רחוב לא קיים בשום מקום בעולם".

"זה סיכול ממוקד". אחת העבודות שהושחתו בקורדוברו (צילום: נופר מגן)
"זה סיכול ממוקד". אחת העבודות שהושחתו בקורדוברו (צילום: נופר מגן)

אתה מבין את התושבים?
"אני מבין אותם לגמרי, אבל יש צורה לעשות את זה, זה סיכול ממוקד. אפילו קצת חששתי לעצמי, כי מה השלב הבא? מחקו שם ממש את השם שלי. היו ברחוב עבודות לפני ויהיו גם אחרי – פלורנטין היא שכונה שחלק בלתי נפרד מהחיים שלה זה אמנות רחוב וזה הווייב שלה, אבל אם היו פונים אלי ואומרים לי 'לא מתאים שתשים את זה' הייתי מגיע ומוחק את העבודה. בכל מקרה, זה לא מה שישבור אותי".

ספארי גרפיטי

מעשה ההשחתה מגיע על רקע הפיכתה של השכונה הדרומית לאבן שואבת לתיירות, מעין "ספארי גרפיטי" שמתקיים לאורך כל שעות היום וכל ימי השבוע, שבמסרתו אף מחלקים חלק ממדריכי הסיורים ספריי למשתתפים ומעודדים אותם לרסס על קירות בשכונה. הדבר מעלה את רף המתיחות בין האמנים, חובבי גרפיטי מזדמנים, תושבים שנהנים מאופיה של השכונה וכאלה שחושבים שהגיעו מים עד נפש. רבים מתקוממים על המצב, ואמנים מהדורות הראשונים של אמנות הרחוב בתל אביב מדירים את רגליהם מהשכונה מזמן. "כל מי שמחזיק עט הולך ומצייר שם", אמר בעבר לטיים אאוט האמן הוותיק Dioz, "תמיד אנשים מתחילים ככה אבל בוא נראה אם הם ממשיכים אחרי שנה־שנתיים או עשר. רובם לא". הטייק של Klone, גם הוא אמן מהדור הראשון, דומה: "בעשור האחרון נהיה צפוף ורוב הזמן אין סיבה לזכור את השמות כי הם נעלמים כמו שהם מופיעים. ההבנות היו שיש מספיק מקום לכולם, אבל זה היה לפני שציור על קירות היה מגניב".

אחת העבודות שהושחתו בקורדוברו (צילום: נופר מגן)
אחת העבודות שהושחתו בקורדוברו (צילום: נופר מגן)

נורית אשר, שמייצגת את קרפטיאן, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "רחוב קורדוברו הפך זה מכבר לרחוב הכי יפה בפלורנטין ואולי בתל אביב כולה. מלא עבודות אמנות וגרפיטי של אמנים רחוב מופלאים מהארץ ומהעולם. הרחוב הפך ל'מוזיאון ללא קירות' ומשך אליו מבקרים רבים, יחידים וקבוצות, ישראלים ותיירים שנהנו מהיצירות. מוקד עליה לרגל זה, העניק לשכונה ווייב צעיר, מגניב ובועט ואני בטוחה שסוחרי הרחובות הסמוכים נהנו מאו התנועה הערה של המבקרים.

"אבל אתמול בלילה, בצעד אלים ביותר, החליט אדם אחד (או קבוצה, עדיין לא ידוע) להשחית את כל עבודותיו של #TAG אשר הוצגו על קירות הרחוב […] מבלי ליצור שיח, מבלי להסביר את הבעיה, מבלי לנסות ולמצוא פתרון יצירתי (שיתוף כלל הגורמים, העירייה, האמנים, התושבים, הסוחרים, המדריכים של הסיורים, כמו הגבלת שעות הסיורים וכד') החליט גורם יחיד ללכת על הצעד הכי דרסטי, הכי קיצוני, הכי אלים ולהשחית כ-15 עבודות אמנות של יוצר מופלא אחד שמשמיע את קולו בצורה אמנותית וייחודית".

לדבריה, "אותו גורם לא רק פגע בכל עשרות האנשים שמרוויחים את לחמם מהרחוב הספציפי הזה (סוחרים, מדריכי סיורים), הוא גם פגע בזכות של הציבור הרחב להנות מהיצירות המופיעות במרחב הציבורי, וחמור מזה הוא עבר על החוק ופגע אנושות בזכויותיו המוסריות של האמן (לפי חוק זכויות יוצרים אין לפגוע בכבוד האמן ובכבוד היצירה). אין זה משנה כלל אם היצירות המופיעות ברחוב הגיעו לשם באופן חוקי או לא חוקי. גם לאמני גרפיטי ו-streetart יש זכויות ובית המשפט (אפילו הישראלי!) מכיר בהן. הגיע הזמן שגורמים שונים יבינו ויפנימו ש-streetart וגרפיטי הם אמנות לכל דבר ועניין ואין אין לפגוע בה!".