לא הכל בסדר וממש לא טודו בום

החל מדספסיטו שרוצץ את גולגולותינו ועד שיאי הטימטום של המוזיקה הישראלית, לקראת יום הסליחות אספנו לכם את הלהיטים שתעשיית המוזיקה חייבת לנו עליהם התנצלות עמוקה

סטטיק ובן אל. צילום: משה נחומוביץ'
סטטיק ובן אל. צילום: משה נחומוביץ'
26 בספטמבר 2017

יום כיפור קרב ונראה שלתעשיית המוזיקה יש לא מעט חטאים לכפר עליהם. שיכפולים אין סופיים של שירי רוק מלודי עם פוזה ישראלית-אותנטית, טקסטים מביכים וערימות על גבי ערימות של קלישאות. הנה לכם ששת הלהיטים שהבעירו את הרדיו בשנה האחרונה ושרפו לנו את האזניים. וכן, גם טודו-בום נכלל ביניהם.

[tmwdfpad]עוד כתבות שיעניינו אותך:
7 מגמות תרבותיות לשנת תשע"ח
17 הסדרות הכי טובות שאולי לא ראיתם
כותבי טיים אאוט ממליצים על סרטים

1. לואיס פונסי – דספסיטו

מה שרע בדספסיטו הוא לאו דווקא דספסיטו עצמו, שהוא שיר סביר בסך הכל, אלא תופעת ההשתלטות הבלתי פרופורציונאלית שלו על כל פינה מוזיקלית בארצנו. החל מהשמעות אין סופיות בשלל תחנות הרדיו, דרך קאברים מיותרים, עיבודים עם שינויי מילים שמתאמצים להצחיק, גיחות במגוון תכניות טלוויזיה וכאילו כל זה לא מספיק, היינו צריכים לסבול במשך חודש גם את החברה למשרד שלא התכוונה לעצבן, היא פשוט נדבקה לזה.

2. גיא ויהל – השמש תזרח

"אז אולי עכשיו אם תפסיקי לחשוב, יתבהרו השמיים מעלייך". אין, אתה פשוט יודע מה להגיד לבחורה עצובה. עוד שיר בז'אנר הגבר-ישראלי-מלנכולי-דואג-לבחורה-שלו. השיר בפני עצמו לא נורא בכלל, אבל אחרי עידן חביב, נתן גושן וקודמיהם, ממש אין צורך בעוד מאותם להיטים המלודיים עם אותם מבנים נוסחתיים. שמענו, הבנו, מיצינו.

3. חנן בן ארי – ויקיפדיה

בן אדם בא לנפץ קלישאות באמאמא של הקלישאה: "אל תכלאוני בשום כלום (אחלה שימוש במשלבים), אל תסכמו אותי בויקיפדיה". ולא נעים לומר, אבל חנן בן ארי, אנשים באמת כל כך מחפשים אותך בויקיפדיה? אז לאחר שבן ארי מציין את כל הקלישאות הישראליות שהתעייפנו מלהזכיר שהן קיימות, הוא מתיש אותנו סופית במנטרה ריקה על מלודיה קיטשית סטייל טקסי סיום י"ב. תחי המודולציה.

4. אייל גולן – תבואי היום

השאלה לגבי השיר הזה היא לא מה רע בו, אלא מה טוב. הטקסט המעיק "תבואי היום, אל תהיי לי קשה", מבוסס ככל הנראה על הודעות שכל בנות ישראל מסננות בפייסבוק. לזה מתווספים הגשה דביקה ולוחצת, קצב מקפיץ בכוח ותחושה כללית שהשיר הזה הוא בעצם החברה המעצבנת שניגשת אלייך שיכורה במסיבה, תופסת לך את היד ואומרת "תרקדי איתייייי נו יאללה תרימיייייי".

5. עומר אדם – בסוף הכל חולף

"אומרים שעוד שנתיים, כל הלחנים ייגמרו". לצערנו, נראה שהם כבר נגמרו, עומר. ולא רק הם, אלא גם הדימויים והמסרים המעניינים. "וחיילים חוזרים הביתה מהמפקד", אומר אדם בהמשך, "לסופשבוע מטורף, אולי לאי בודד. יש אנשים שמתעסקים רק בלפחד כל החיים". מה רצית לומר בזה, אין לנו מושג, אבל יש לזה צליל של הבנאליות הישראלית בהתגלמותה. זה כל מה שצריך, כנראה, כדי להפוך שיר ללהיט גלגלצי.

6. סטטיק ובן אל – טודו בום

די להגיד "נכון, המילים מטומטמות, אבל איזה תותח ג'ורדי". מה בעצם ג'ורדי נתן לנו כאן, מלבד ביט אגרסיבי לפנים ורפיטטיביות מייגעת? שלא תבינו לא נכון, הבחור מוכשר. מאוד מוכשר. יש לו הבנה עמוקה בהפקה מוזיקלית, ולכן הלהיט הזה גורם לנו לחשוש שהוא פיצח גם את הדרך הישירה להמסת המוחות של כלל האנושות, במעין מזימה קפיטליסטית מתוחכמת. אחרת, איזו עוד סיבה יש לו לגרום לסטטיק לצעוק לנו שוב ושוב אל תוך האוזן שהכל בסדר? אם הכל בסדר, תרגיעו. אבל כאן אפילו שם השיר הוא לא בסדר. למעשה, אין דבר כזה "טודו בום", אלא מדובר בעיוות של הביטוי הפורטוגזי "טודו בון". אבל היי, מי מקשיב למילים.

[interaction id="59ca1a479883020001e4c90c"]