למה לא תרצו לגור בשכונה החדשה בתל אביב?

אפילו דיור בר השגה ומצוקת הדיור לא יצילו את השכונה החדשה שתקום ביפו, שנראית כמו מודיעין אבל היא בתל אביב. כן, יש דבר כזה יותר מדי שטחים פתוחים. מתי רון חולדאי יבין שלא ככה מתכננים עיר?

14 בדצמבר 2017

שוב עיריית תל אביב והעומד בראשה מאכזבים אותנו: השכונה החדשה שתקום ביפו, שהעירייה הציגה השבוע, מתוכננת יותר כמו פרבר שינה סטייל מודיעין-ראשון לציון מאשר שכונה עירונית שוקקת ומעניינת. שוב שטח ענק, עם אלפי יחידות דיור ופוטנציאל מדהים, הולך לפח. עוד פעם שחולדאי מזלזל באפשרות של העיר להתרחב. עוד שכונה שאני ואתם לא נרצה לגור בה, אלא אם לא תהיה לנו ברירה. עוד שכונה שבה אנשים יגורו אבל לא יעבדו בה או יבלו בה חס וחלילה. לפחות יש אוטובוס מהיר למרכז העיר, אה? כנראה שלא.

לפי ההדמיות שנשלחו לעיתונאים, השכונה החדשה תכלול עשרות בניינים גנריים ומשעממים. מסביב לכל בניין כזה יהיה שטח בלתי מנוצל ולא נחוץ שיפריד את הבניין מהרחוב –  וכך נקבל עוד רחובות משעממים שההליכה בהם נראית אינסופית. עירוב שימושים (שטח שמשמש לא רק למטרה אחת, נניח דיור)? בתכנית החדשה הקדישו לכך רחוב אחד בלבד, הרחוב הראשי והסואן של השכונה. בית קפה מתחת לבית? מאפייה שכונתית בקצה הרחוב? את כל אלה ככל הנראה לא תמצאו בשכונה החדשה, או בכינוי ראוי יותר: אזור אחסון לבני אדם.  

"הפרוייקט בעייתי ולא מפתיע", מסביר פרופ' הלל שוקן, אדריכל ותיק. "בתכנית יש יומרה לייצר בנייני פודיום עם חזית מסחרית, לכאורה יוזמה חיובית שאמורה ליצור רחוב שוקק חיים, אבל מבט חטוף על הרחוב מגלה כביש מהיר עם רצועת הפרדה ירוקה, מיעוט צמתים (היעדר קשר לשכונות הקיימות מצידו השני) וכדי להוסיף חטא על פשע, מציגים בהדמיות גשר עילי להולכי רגל – וזאת למרות שכבר הצטברו דוגמאות רבות לכך שהולכי רגל מעדיפים להסתכן בחצייה מסוכנת במקום לעלות על גשר כזה. בקיצור – עודף שטחים פתוחים, רחובות רחבים מדי שהם בעצם כבישים ורשת רחובות שאינה צפופה דיה ואינה מייצרת חיבורים טובים לשכונות שבהיקף".

הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

העירייה לא טרחה לצרף להודעה את מפת שימושי הקרקע, כך שאי אפשר ממש להבין מה יכלול הרחוב שבו נראה כאילו מתוכנננת קומת קרקע מסחרית, ומה יהיה השימוש של כל בניין ובניין בפרויקט. הרי למה להיכנס לעומק של הדברים כשאפשר להציג בשטחיות פרויקט מגורים חדש עם הדמיות מעורפלות ועצים משוכפלים? העירייה גם לא צירפה הדמיות מגובה הרחוב, מנקודת מבטם של האנשים, כנראה כי היא יודעת שזה פשוט ייראה רע. ובעצם, מה אכפת לה בכלל מאנשים? שוב התמקדו בעירייה ביחסי ציבור כשבחרו להדגיש את פרויקט המגורים השיתופיים הטרנדי והגימיקי – סטייל מיזם אוטותל המיותר. כאילו כולנו רק חיכינו לחלוק את המטבח שלנו עם עוד עשרות אנשים זרים. בקומוניקט של העירייה מובטח כי בשיווק חלק מהדירות תינתן עדיפות לתושבי יפו – דבר בהחלט מבורך ונכון – אך עם זאת בחרו בעירייה להוסיף להודעה משפט אחד הזוי בניסוח סר טעם: "בנוסף, יפונו מהמתחם דיירים מוגנים ושימושים מטרדיים כגון מוסכים ובתי מלאכה".

לפני כמה שבועות פרסמנו בטיים אאוט תל אביב כתבה גדולה שהתייחסה לתכנונן של השכונות החדשות. בכתבה סיפרנו איך כל השכונות שנבנו במהלך כהונתו של ראש העיר חולדאי נבנו כשכונות פרבריות, ללא עירוב שימושים, ללא רחובות עירוניים מעניינים, בלי חיבור טוב ונכון לעיר הקיימת ובלי שום מחשבה על פיתוח של העיר. חולדאי כלא את החלק המעניין של תל אביב בין הירקון בצפון לקיבוץ גלויות בדרום – והוא מתעקש לא לאפשר לתל אביב האמיתית להתפתח מעבר לגבולות האלו. כשכתבנו את אותו הדבר על שכונת הגוש הגדול ענו לנו בעירייה בתגובה: "הליכי תכנון לוקחים זמן רב עד למימושם. תכנון שכונות הגוש הגדול נעשה לפני יותר מ־20 שנה, כך שראש העיר חולדאי לא יכול היה להשפיע עליו משמעותית עם כניסתו לתפקיד אלא קיבל אותו כעובדה מוגמרת". מה הם יגידו על השכונה החדשה?