מלצר, יש כיוון לירוק? אלו העסקים הכי ידידותיים לסביבה בעיר

כדי לעודד עסקים לצמצם את הזיהום ואת צריכת החשמל מחלקת העירייה תו ירוק לעסקים שמקפידים לצמצם את ייצור הפסולת והאנרגיה שלהם. ויש גם בשורה לסועדים

מנת ניה סאל במשק ברזילי (צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
מנת ניה סאל במשק ברזילי (צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
5 בדצמבר 2017

בטח ביחס לאופציות בסביבה, אבל האמת גם בהשוואה למקומות שווים יותר – תל אביב היא עיר קולינרית מדהימה וכולנו אוהבים להתגאות בכך. על זה אין ויכוח. אבל אינספור המסעדות שבהן התברכנו כאן מייצרות לא רק אוכל מדהים אלא גם הרבה מאוד פסולת ואנרגיה. מטבע אופיים עסקי האוכל נוטים לצרוך חשמל פי חמישה־שבעה מעסקים אחרים, וכך גם באשר לייצור הפסולת – המסעדות בתל אביב מייצרות קרוב ל־50 טונות בשנה. במטרה להפחית את המספרים העצומים האלו השיקה העירייה תו ירוק שיינתן החודש ל־40 מסעדות בעיר שעמדו בקריטריונים שהגדירה להם. בעסקים תמצאו לא מעט מבתי האוכל והברים האהובים בתל אביב, בהם דוק, האחים, ננוצ'קה, דא דא ודא, אימפריאל, אוזרייה, לחמים ועוד.

לעוד כתבות מעניינות:
העונה האחרונה של "בית הקלפים" תמשיך בלי קווין ספייסי
רמי פורטיס ראה את העולם שמעבר וחזר עם מתנות
בית העץ של נש ברוייץ'

לצורך קבלת התו הירוק העסקים היו צריכים לעמוד בארבע דרישות חובה שונות. ראשית, עליהם להעדיף תוצרת מקומית על פני תוצרת מיובאת, שכן תוצרת כזאת, חוץ מעידוד המשק המקומי מזהמות את הסביבה פחות כדי להגיע למסעדה, להציע בתפריט מנות צמחוניות ולהשתמש בנייר ממוחזר. מלבד זאת נבחרו עסקים שמצמצמים מוצרים חד פעמיים וכניסת משאיות וכן כאלו שעברו למוצרי חשמל וברזי מים חסכוניים. נוסף על כך בחרו העסקים פעולות ייעול מתוך רשימה של דרישות רשות שהציעה העירייה כגון שיתוף פעולה עם בתי ספר לאיסוף הפסולת במטרה לייצר דשן, תרומות מזון לנזקקים, העסקה של עובדים עם צרכים מיוחדים ועוד.

גם לנו יוצא מזה משהו, חוץ מהמצפון: במשך חודש דצמבר יגישו 40 העסקים מנה ירוקה ללקוחות; מנה שבה נעשה שימוש בחומרי גלם מקומיים וטריים ושמפחיתה את ייצור הפסולת. במסעדות ובברים אלו יוגש תפריט מיוחד מנייר ממוחזר וכל המנות יורכבו מ־80 אחוז מרכיבים מקומיים לכל הפחות. כך למשל בפיקוק תוגש מנה של ספיישל בייבי, שתכיל קישואים, יוגורט עזים ישראלי, שאריות בצל, גבינת תום ישראלית, שקדים ושמן זית ישראלי. השף אסף דוקטור יצר לרגל החודש מנה בדוק של תבשיל חוביזה ובצל מקורמל, דבש ענבים ויוגורט כבשים. במסעדתו האחים השכנה יוגש שיפוד ברוקולי, שמנת חמוצה, חזרת טריה ופקאנים. לנו זה נשמע כמו חודש מושלם גם בשביל הצמחונים.

לצפייה בתפריט המלא של המנות הירוקות