פלא של עונה אחת: "השומרים" הייתה פסגת ז'אנר גיבורי העל

חוויה טלוויזיונית מופרעת ומרתקת. השומרים (צילום: יחסי ציבור/HBO)
חוויה טלוויזיונית מופרעת ומרתקת. השומרים (צילום: יחסי ציבור/HBO)

"השומרים" של דיימון לינדלוף ו-HBO היא לא רק סדרת גיבורי העל הכי טובה שראינו, היא גם אחת הסדרות הטובות של העשור. כל כך נדיר שסדרה ברמה הזאת מסתיימת בדיוק כשהייתה צריכה: אחרי עונה אחת בלבד. לירון רודיק משרטט קווים לדמותה וקובע שלפעמים זה כל מה שצריך

6 באפריל 2024

בשנת 2009 יצא הסרט הכי טוב של זאק סניידר: "השומרים". אני לא מדבר על הגרסה ששוחררה לאקרנים, אני מדבר על גרסת הבמאי באורך של שלוש וחצי שעות. זאת לא צפייה פשוטה, אבל מכל הסרטים הגרועים שיש לזאק סניידר ברזומה, זה אולי הטוב ביותר שהוא יכול היה לעשות. זה לא היה מספיק בשביל מעריצי קומיקס המקור וכמובן עבור היוצר המקורי, אלן מור, שאף פעם לא מסופק מהעיבודים השונים ליצירותיו. אחר כך במשך עשור איש לא חלם לגעת ביצירה הזאת, והיה מפחיד לשמוע ב-2020 שדיימון לינדלוף, מיוצרי "אבודים", הופך אותה לסדרה של HBO. ואז קרו שני דברים: 1. היא הייתה מעולה; 2. עם סיומה הוכרז עליה באופן נדיר כסדרה של עונה אחת בלבד. וזה בדיוק מה שהיא צריכה להיות. 

>> להיט אחד ודי: "המופע של בן סטילר" המציאה את הניינטיז
>> להיט אחד ודי: 30 זמרים וזמרות ישראלים שזכו ל-15 דקות של תהילה ודי
>> להיט אחדי ודי: מאסטרפיס פמיניסטי של שחקנית שהקדימה את זמנה

"השומרים" של HBO לוקחת אותנו למציאות האלטרנטיבית של ארה"ב, כשגיבורי-על הפכו להיות חלק מההיסטוריה העולמית ונודו בשל הדרך האלימה והמוגזמת בה הם נוקטים בדרכם להציל את העולם. בניגוד לעלילה המקורית, הפעם אנחנו בטולסה של 2019, שלושה וחצי עשוריםלאחר אירועי הרומן הגרפי, וארבע שנים לאחר שארגון "חיל הפרשים השביעי" שמאמין בעליונות לבנה בעקבות כתביו של רורשאך, תוקף את בתיהם של ארבעים אנשי משטרה. במרכז הסיפור עומדת אנג'לה אבאר (רג'ינה קינג), ביום שוטרת ובלילה גיבורת העל סיסטר נייט שנשאבת לקונספירציה נוספת. זה לא אומר שאין דמויות מוכרות, אבל האופן שבו הן נחשפות כל כך מבריק שחבל להרוס.

"השומרים" נחשב אולי לרומן הגרפי הקאנוני ביותר בתולדות ההיסטוריה של הקומיקס. יש לו מורשת ארוכת שנים וגם אחרי שאלן מור בחר לא להמשיך לכתוב את ההמשכים של "השומרים", הסיפורים הנקשרים באופן כזה או אחר ליקום של הסדרה המשיכו לצאת. העיבוד הטלוויזיוני מדהים כי הוא מצליח לשמור על המורשת של הפרנצ'ייז באופן אדוק, ומצד שני להציג משהו חדש לגמרי שכולם יכולים להתחבר אליו, ובכל זאת שהמעריצים יתחברו יותר. 

זאת בחירה אמיצה לעשות סדרה שמיועדת יותר למעריצים מאשר לכלל הצופים. אין הרבה סרטים וסדרות שמנסות לתפוס קהל יעד כל כך ספציפי, כלומר אנשים שקראו את הרומן הגרפי, כי יותר משתלם מבחינה כלכלית לייצר תוכן שימשוך כמה שיותר צופים. ההצלחה כאן היא שכל צופה יבין מה קורה גם אם לא קרא את המקור, אבל מי שבקיאים ביקום של "השומרים" יהנו כל כך הרבה יותר. לא אתפלא אם אנשים שלא קראו את הקומיקס מיהרו אחרי הצפייה בסדרה לרכוש אותו בחנות הקומיקס הקרובה לביתם.

מה שהופך את הסדרה עצמה לכל כך טובה זה לא רק הקאסט או הדיאלוג, אלא העובדה שיצרו המשך כל כך עדכני וחשוב. "השומרים" של HBO מצליחה להדהד את רוח התקופה בשיא של שלטון טראמפ, יקום אלטרנטיבי שמאפשר לדברים מופלאים לקרות כאילו התרחשו בתוך מוחו של אלן מור. התסריט מדויק ומהודק, לכל דבר יש סיבה, כל קו עלילה משני נסגר היטב, וכל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על הדמויות שהתחברנו אליהן במשך הסדרה מתהפך עלינו לגמרי.

גם אחרי הגל הגדול של סדרות ז'אנר גיבורי העל בשנים האחרונות, "השומרים" היא עדיין הסיפור הכי מושקע בקטגוריה, כשבכל בחירה מושקעת מחשבה רבה ועמוקה. דיימון לינדלוף יצר סיקוול נדיר שמרגיש כמו אפילוג הכרחי שהסיפור המקורי היה צריך. מצד אחד כל כך חבל שהיא נגמרה. מצד שני – איזה כיף שהסיפור הזה לא ייהרס.