לפני 24 שנים פינו אותנו עם כפפות גומי. היום אנחנו חוזרים בגאווה

וויגסטוק 2021 כבר עבר בחגיגות, לא בפיצוצים. נראה מה יהיה לגבי וויגסטוק 23, אה? (צילום: הגר בדר)
וויגסטוק 2021 כבר עבר בחגיגות, לא בפיצוצים. נראה מה יהיה לגבי וויגסטוק 23, אה? (צילום: הגר בדר)

כשהשוטרים פינו את משתתפי פסטיבל וויגסטוק מגן העצמאות לפני 24 שנים, חלקם עוטים כפפות גומי מחשש להידבקות באיידס, זה היה אגרוף בבטן הקהילה הגאה. מפיק האירוע איתן טל בטור אישי על החזרה של וויגסטוק לגן העצמאות ומה היא מסמלת עבור הקהילה

עברו 24 שנים מאז פינו שוטרים את משתתפי פסטיבל וויגסטוק המסורתי מגן העצמאות כשעל ידיהם כפפות גומי מחשש ל"הידבקות" באיידס. 24 שנים שבסך הכל ממחישות בצורה הטובה ביותר את השינוי שמתחולל כאן. אני עוד זוכר את החוויה. הייתי אז צעיר מאוד, אבל ידעתי שבוויגסטוק של תל אביב אני חייב להיות. בכל זאת, מדובר באחד הפסטיבלים המסורתיים של הקהילה המתרחשים בכל העולם שמארגניו, בכל מדינה, שמו להם למטרה להילחם באיידס. מדובר על פסטיבל שמח, צבעוני בו מופיעות מלכות הדראג של התקופה, אך הוא נושא על כתפיו אחריות כבדה וחשובה הרבה יותר. בעבר זה היה ממש להילחם באיידס, והיום, להעלות את המודעות למחלה, לדרכי ההימנעות ולטיפול בה.

צילום הדיווח על האירוע מעיתון "מעריב"
צילום הדיווח על האירוע מעיתון "מעריב"

כשראיתי את השוטרים מגיעים "לפזר" אותנו, חלקם עוטים כפפות גומי, לא הופתעתי. כמו רבים מחבריי, היינו רגילים. לא הופתענו, אבל זו כן הייתה נקודת שבירה מסוימת, יש שיאמרו קו פרשת המים ביחסים שבין הקהילה הגאה למשטרה, ולציבור הישראליבכללותו. באותה שנה זכתה דנה אינטרנשיונל עם "דיווה" באירוויזיון ועשתה עבור כולנו היסטוריה. הקהילה הלהט"בית בישראל, אולי בפעם הראשונה, הרגישה מחובקת באמת על ידי הציבור בישראל. ואז הגיע הפינוי עם הכפפות וכמו בוקס בבטן, הזכיר לנו את מה שידענו בתוך תוכנו – יש עוד דרך ארוכה לעבור.

המציאות השתנתה וגם אנחנו, הקהילה הלהט"בית בישראל של 2022 נמצאת במקום אחר, בדיוק כמו יתר האוכלוסייה. נכון, המאבק לשיוויון הזדמנויות מלא עוד לא תם, והמלחמה בלהטבופוביה עדיין נמשכת, אך מחיצות רבות הוסרו בדעת הקהל של הציבור בישראל, וכן בגופים רשמיים של המדינה. עברנו דרך ארוכה ביחסים בינינו, המשטרה ואנחנו, ואני חושב שהיום השיח בין המשטרה לנציגי הקהילה בכל הקשור למצעדים ואירועים גאים הוא הרבה יותר בריא וקונקרטי – שיח ששם בראש סדר העדיפויות את הבטיחות, ומשאיר בחוץ דעות קדומות ופחד.

כשנכנסתי לנעלי "מפיק וויגסטוק 2022" היה לי ברור איפה הפסטיבל יתקיים. אחרי שנים בהם נערך במקומות שונים בתל אביב אנחנו חוזרים לגן העצמאות, אותה נקודה בה לפני 24 שנים ראינו בעיניים שלנו שגם השוטרים שפינו אותנו אז, וגם חלקים נרחבים בציבור, היו צריכים ללמוד דבר או שניים על איידס ודרכי ההידבקות בו. החזרה לשם היא סמלית ומלווה במטען כבד עבור רבים. עבורי, היא סגירת מעגל הכרחית עבור אותו צעיר נאיבי לאדם בוגר שיודע מה הקהילה אליה הוא משתייך עברה, ומה עוד יש לה לעבור. זו הגשמת חלום לחיות בבטחה, לדעת שבתל אביב אפשר לשים פאה ולעלות על עקבים, הלוואי שבעתיד זה יהיה בטוח בכל מקום בישראל, עד אז, מוזמנים אלינו לתל אביב החופשית, גם אם אתם סטרייטים.

יש סיבה למסיבה. וויגסטוק 2021. צילום: הגר בדר
יש סיבה למסיבה. וויגסטוק 2021. צילום: הגר בדר

הערב יתקיים פסטיבל וויגסטוק 2022 בגן העצמאות, והשנה החלטנו להקדיש את המצעד "לדיוות הגדולות של כל הזמנים" – מיטב אמניות הדראג המובילות בישראל, לצד אמניות צעירות בתחילת דרכן, יבצעו את השירים של טינה טרנר, ברברה סטרייסנד, וויטני יוסטון, לייזה מינאלי ועוד רבות נוספות.

איתן טל הוא צלם ומפיק מסיבות שמפיק את אירועי וויגסטוק השנה. הפסטיבל יתקיים הערב (ד') החל מהשעה 18:30, בגן העצמאות ופתוח לכל הציבור לקראת מצעד הגאווה של תל אביב יפו וכחלק מאירועי הגאווה של העיר