אתמול, ערב ט' באב, גבר ריסס גז מדמיע על יושבי בר היין התל אביבי

השקט שהופר. ווינונה פוראבר (צילום רן בירן)
השקט שהופר. ווינונה פוראבר (צילום רן בירן)

הקרע בעם מטפטף לכל פינה, ומגיע עכשיו לבר היין וינונה פוראבר שרוסס אמש על יושביו בגז פלפל, ויש לנו סיבות טובות לחשוב שמדובר בנקמה על פתיחתו בערב תשעה באב. בעלי הבר: "אנחנו ממש לא הפנים של המחאה, פתחנו מסיבות כלכליות. הייתה תחושת בלבול ולחץ"

27 ביולי 2023

המאבק על החילוניות שלנו נמשך: אמש (26.7), ערב תשעה באב, רוססה מסעדת וינונה פוראבר בגז מדמיע על ידי אלמוני על קורקינט. בדיוק כמו בשנה שעברה, גם השנה בר היין האהוב נשאר פתוח, ודווקא לא כאקט מחאתי מיסודו. "אנחנו ממש לא הפנים של המחאה", הסביר לנו מנהל המסעדה, יונתן גרינברג. "פתחנו מסיבות כלכליות. היו פניות רבות למסעדה מצד לקוחות, ולא רצינו להחמיץ הזדמנות לערב עם לקוחות".

באתם להרוס, אנחנו נמשיך לבנות ולשתות. וינונה פוראבר, גם בהפי האואר (צילום רן בירן)
באתם להרוס, אנחנו נמשיך לבנות ולשתות. וינונה פוראבר, גם בהפי האואר (צילום רן בירן)

הערב אכן עבר בנעימים עם הלקוחות, כולל הזמנות רבות שנרשמו מבעוד מועד, ואפילו לא הגיע פקח לתת דו"ח מטעם עיריית תל אביב. עד שבשעה 22:30 לערך, כשהמקום מלא באנשים, גבר אלמוני חלף על קורקינט וריסס גז פלפל, ככל הנראה, על היושבים במקום – ומיד ברח. גרינברג סיפר כי לקח לנוכחים באירוע רגע להבין מה קורה. "הצוות וחלק מהלקוחות החלו להשתעל. וידאנו שכולם בסדר ושאף אחד לא צריך טיפול רפואי והודענו למשטרה, שהגיעו למקום מיד והמשיכו טיפול".

נכון לעכשיו טרם נמצא המרסס, וגרינברג מספר כי הגיעו לאזניו שמועות על כך שהוא המשיך לעבר מקומות נוספים בעיר (בבדיקה שערכנו לא מצאנו מקומות נוספים בסביבה שנפגשו, אך לא מן הנמנע שפשוט לא דווח). מכיוון שהאדם טרם נתפס, אין דרך לדעת בוודאות מה המניע שלו – אבל אחרי שביומיים האחרונים המסעדות שפותחות בתשעה באב חטפו שצף שנאה חסר תקדים, סביר להניח שמדובר בתגובה אלימה על עצם פתיחת המסעדה. אבל אולי אותו עבריין כבר לא צריך להרגיש בודד, שכן גם המשטרה כבר משתמשת ברימוני גז לפינוי הפגנות.

הוראות בטיחות לגז מדמיע
הוראות בטיחות לגז מדמיע

זו היא, כמובן, לא ההתנהגות האלימה היחידה שנרשמה סביב המחלוקת לפתוח בתשעה באב. אתמול בשעות הצהריים פורסם כי בקבוצות של פעילי ימין הופצה הודעת וואטסאפ המפרטת מסעדות שצפויות להיות פתוחות, בצירוף מספרי הטלפון. בגוף ההודעה נכתב "אז כולם מחייגים הערב על מנת לשמור מקום. לתת שם של שמאלנים (תחשבו על שם טוב) ולשגע אותם". מה זה שם של שמאלנים? אנחנו חשבנו על נטע הבן זקס, או פשוט בייקון דה רוטשילד. אם כבר, אז למה לא.

חרף הניסיון הפתאטי לתקוף את הסמולנים איפה שכואב, נראה שאותם פעילים לא שמעו מעולם על הדרישה לפיקדון אשראי. כך או כך, על פי דיווחים שונים שהגיעו אלינו, המסעדות התל אביביות היו מלאות אתמול אפילו יותר מביום רגיל, והאלימות העלובה של מי שרוצה שנחזור לימי הביניים שוב כשלה. שמרו על תל אביב חופשיה.