קטסטרופה בגימנסיה: אירוע הסרבנות בוטל. ד"ר זאב דגני התפטר

לא מה שחשבתם. ד"ר זאב דגני (צילום: נמרוד סונדרס)
לא מה שחשבתם. ד"ר זאב דגני (צילום: נמרוד סונדרס)

בכיר מנהלי התיכונים והמחנכים בתל אביב, ד"ר זאב דגני, התפטר הבוקר מניהול גימנסיה הרצליה לאחר שהוועד המנהל נכנע לאיומי משרד החינוך וביטל את אירוע הסרבנות ההמוני שאמור היה להתקיים היום בשטח בית הספר לאחר שעות הלימודים. הפגנת תמיכה בדגני תתקיים ב-15:30 בכניסה לבית הספר

3 בספטמבר 2023

חשבתם שתל אביב מוגנת מפני המתקפה של ההפיכה המשטרית על מערכת החינוך? כדאי מאוד שתחשבו שוב: מנהל הגימנסיה הרצליה ובכיר מנהלי התיכונים בתל אביב ואולי גם בישראל כולה, ד"ר זאב דגני, הודיע על התפטרותו מתפקידו עקב החלטת הוועד המנהל של הגימנסיה להיכנע לאיומי משרד החינוך ולבטל את אירוע הסרבנות ההמוני שהיה אמור להתקיים היום אחר הצהריים בשטח בית הספר.

>> דגני: "בעידן הפשיזם, ההתנגדות היא יסוד העבודה החינוכית"
>> זאב דגני דורש מהממשלה: תוקם ישיבת הסדר חילונית בתל אביב

במקום אירוע הסרבנות תתקיים היום (ראשון, 15:30) בכניסה לגימנסיה הפגנה של תנועת "נוער נגד דיקטטורה", שהייתה מיוזמות מכתב הסירוב ההמוני עליו חתמו כ-250 תלמידים ובוגרי י"ב, לתמיכה במנהל המתפטר. בשבוע שעבר הופצה הודעה מטעמו של דגני במאות קבוצות הווטסאפ של המחאה נגד ההפיכה המשטרית, ובה קרא לציבור להצטרף אל האירוע שמתקיים מחוץ לשעות בית הספר ולתמוך בבני הנוער שמארגנים אותו.

"ב-3 בספטמבר, יום ראשון ללימודים, החל משעות אחרי הצהריים, ישתלטו פעילי 'נוער נגד דיקטטורה' על בית הספר גימנסיה הרצליה בתל אביב", כתב דגני. "באירוע ישיקו בני הנוער מכתב בו מאות מלש"בים [מועמדים לשירות ביטחון] מצהירים שלא יתגייסו לצבא שמשרת דיקטטורה – בישראל ובשטחים הכבושים.
באירוע יתקיימו שיעורים פתוחים על הדשא בנושאי אקטיביזם ומאבקים חברתיים בהנחיית נציגי שוברים שתיקה, מאבק התושבים בשייח ג׳ראח, רשת מסרבות, בנק״י, אקלים 1, ברק כהן ופרויקט גילה".

בתגובה לקריאתו של דגני, החלו ארגוני הימין הקיצוני להפעיל לחץ תקשורתי מסיבי על משרד החינוך, וכמו הרכיכה הצייתנית שהוא מיהר סוכן הכאוס יואב קיש להורות לאנשי משרדו לאיים על המוסד החינוכי בשלילת תקציבים. הוועד המנהל של הגימנסיה, בראשותו של השופט בדימוס יורם דנציגר, התכנס אמש מבלי לעדכן את דגני כדי לדון בקיומו של האירוע, והצביע לבסוף על ביטולו של האירוע בניגוד לעמדת המנהל ועמדת הנהגת ההורים. אתמול בשעות הערב המאוחרות דיווחה שירה קדרי-עובדיה ב"הארץ" על כווונתו של דגני להתפטר בעקבות זאת, והבוקר כאמור האיום מומש.

גימנסיה הרצליה (צילום: דין אהרוני רולנד)
גימנסיה הרצליה (צילום: דין אהרוני רולנד)

"בימים אלה, בהם אסרתם על קבוצת בוגרי בתי ספר תיכונים לממש ולהשמיע את קולם בניגוד לעמדתי, בכאב גדול מאוד אני מבקש להודיע שלא אוכל עוד לעבוד בפיקוח שלכם", כתב דגני לוועד המנהל במכתב ההתפטרות שלו. דגני מונה לתפקיד בשנת 2008, ונחשב מאז מינויו למנהל פורץ דרך, אידיאליסט ואידיאולוג, שאינו חושש להתבטא פוליטית ולהביע עמדות שמחוץ למיינסטרים. בחודש ינואר האחרון, לאחר הקמתה של ממשלת ההפיכה המשטרית, הכריז דגני כי יקים בגימנסיה "ישיבה חילונית" וידרוש את השוואת התנאים של הלומדים בה לאלה של תלמידי ישיבות ההסדר החרד"ליות. "אם זה לא יצליח – זה הקרב האחרון", אמר אז דגני ל"הארץ". ההפסד כולו שלנו.