זיכרון בסלון: עדויות, דיונים, להט"ב וגם מציאות מדומה

אירועי "זיכרון בסלון" הפכו לאחד מהעוגנים המרגשים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ומחר (רביעי) הם יתקיימו לא רק בסלונים פרטיים אלא גם בלוקיישנים מרכזיים במרחב העירוני. מהרו להירשם

מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: באדיבות "זיכרון בסלון")
מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: באדיבות "זיכרון בסלון")

פרויקט "זיכרון בסלון" הפך בשנים האחרונות לאחת הדרכים האינטימיות והפופולריות לציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ואחרי שבשנה שעברה פגעה גם בו מגפת הקורונה, חוזר השנה הפרויקט במהדורה נרחבת שתכלול גם אירועים מסקרנים לקהל רחב במרחב הציבורי. אספנו עבורכם כמה מהמרכזיים שבהם:

כיכר הבימה: פעילות חדשנית במסגרת "זיכרון בסלון" ברחבת הבימה. איש התוכן והמפיק שי פילר מצא לפני מספר שנים קלטת ישנה במעמקי הבוידעם ובה עדות השואה של סבתו, יהודית שוורץ, שורדת שואה. הוא מיהר להציל את הקלטת ושלח אותה לדיגטיזציה שהצילה ברגע האחרון את קולה ואת סיפורה של סבתו שנפטרה כבר לפני מספר שנים. ביום רביעי הקרוב (19:30), תוקרן עדותה הגנוזה של שוורץ על קיר בניין הבימה ולאחר מכן יתקיים דיון בהנחיית עמליה דואק ומופע גיטרה אקוסטי בהגשת לירון לב. הזדמנות מצוינת למי שמתקשה למצוא את עצמו בסלון זר להצטרף לפעילות "זיכרון בסלון" במרחב הציבורי. הרשמה ופרטים כאן.

מרכז ענב: אירוע "זיכרון בסלון" ייחודי בשיתוף Never Again VR בנושא חדשנות ותרבות בזיכרון השואה. עדות מפי הגב' חנה גופרית. קטע אמנןתי של יעל הללי ואלון רהב ופאנל בהנחיית שיר מאיר בנושא חשיבות הזיכרון עם חנה גופרית, צביקה פייראיזן, רועי פרידמן ויסמין פפרמן. החל מ-17:00 – מייצג הולוגרמות, מייצגי AR ו-VR בלובי המרכז. הכניסה ללא לעלות ומותנית בהרשמה מראש בקישור ובהצגת תו ירוק.

מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: יובל כהן אהרונוב)
מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: יובל כהן אהרונוב)

כיכר רבין: מעגלי זיכרון בכיכר, נשמע עדויות של בני דורות ההמשך, נשיר יחד ונדבר. הרשמה ופרטים כאן. 

כיכר דיזנגוף: "זיכרון בסלון במרחב הציבורי", שי פירון מארח זיכרון בסלון בכיכר דיזנגוף, לטובת כל מי שמעדיף את המסורת שלו באוויר הפתוח. עוד פרטים בקישור.

כיכר אתרים: המפגש במתחם "המרחב החברתי" שבמבנה הקולוסיאום יעסוק בסוגיות מושתקות מתקופת מלחמת העולם השנייה, על השליטה במה נזכור ומה נשכח ועל הקרב על הנרטיב בעיצוב זכרונות השואה ומיתוסים מתקופת השואה הנוגעים לנשים יהודיות אשר נפגעו מינית ושימשו כשפחות מין כקורבנות הנאצים. מזמינים אותכןם להצטרף אלינו לשיחה פורצת גבולות בנושאים שהושתקו ולא דוברו. בסיום השיחה יוצע למשתתפות.ים לצאת לסיור הקולי במרחב החברתי ולאחריו מעגלי שיח. 

מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: Git Photography)
מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (צילום: Git Photography)

בית הכנסת הגדול: מוזמנים לסלון הפתוח שלנו ברחבת בית הכנסת הגדול. אשת העדות אפרת שטרית תספר את סיפור הוריה – האמא ילדת מסתור מהולנד, כשהייתה בת ארבע הוריה שלחו אותה למשפחה נוצרית ובעצמם הסתתרו במקום אחר. היא שרדה, הוריה וכל משפחתם נתפסו ונשלחו להשמדה באושוויץ. 60 שנה אחרי המלחמה, היא קיבלה פריטים מבית הוריה ואיתם נהגה להגיע לבתי הספר של הנכדים לספר את הסיפור. לפני 12 שנים היא נפטרה, ובתה אפרת לקחה את המשימה על עצמה. פרטים והרשמה כאן.

דיזנגוף סנטר: על הגג של דיזנגוף סנטר תתארח אירן ניידיץ, שורדת שואה מצרפת שתספר את הסיפור שלה מתקופת המלחמה בערב מיוחד ומרגש. פרטים נוספים והרשמה כאן.

יובל כספין מארח: יוצר הסרט "פרדי היקר", רובי גת, מתארח בביתו של כספין לשיח בנושא רדיפת קהילת הלהט"ב תחת המשטר הנאצי. הרשמה מראש בקישור.