הגיע הצייט: המאפים הברלינאים שמעלים את תל אביב לליגת העל

צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)
צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)

רשת המאפיות הארטיזנליות שסחפה את ברלין, "צייט פור ברוט", פתחה כמובטח את שערי הסניף הראשון שלה מחוץ לגרמניה כאן בתל אביב. בתפריט: לחמים אורגניים פלאיים שנאפים בשיטות מסורתיות ומאפי שמרים נדירים שיגרמו לכם עונג מזוקק. וונדרבאה!

9 באוגוסט 2023

כבר בחודש מאי היינו הראשונים לבשר לכם את הבשורה המשמחת: המאפיה הברלינאית המדוברת צייט פור ברוט נוחתת ממש אצלנו בלבנט עם סניף בתל אביב. חלפו הימים והנה בימיו הראשונים של חודש אוגוסט הלוהט, נפתח המקום סוף סוף לקהל הרעב ותאב המאפים. הלכנו לבקר במקדש הפחמימות הארטיזנלי החדש וחזרנו מבסוטים לאללה.

"צייט פור ברוט" (זמן ללחם בגרמנית) נפתחה בברלין לראשונה לפני חמש עשרה שנה ומונה 13 סניפים ברחבי גרמניה, ועכשיו גם אחד ישראלי, היחיד והראשון מחוץ לגרמניה. ביקור בצייט פור ברוט הפך לחובה לכל פחמימאי שמכבד את עצמו. המאפייה מציעה גן עדן של לחמים ומאפי שמרים, כולם על טהרת חומרי גלם אורגניים, שמוכנים במקום לנגד עיניהם המשתאות של הלקוחות הנלהבים.

שפרכן זי דויטש? צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)
שפרכן זי דויטש? צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)

ואיך הם הגיעו אלינו? זה הזמן להגיד תודה לאישה נחושה אחת, דליה ישראלי שמה. לדליה רקורד עשיר בהייטק הישראלי ואהבה אחת גדולה: לחם ומאפים. ביקור בברלין טרם הקורונה הוביל אותה באופן מקרי לצייט פור ברוט. ההיה זה מקרה או גורל? אין לדעת, אך לשמחתנו ישראלי התאהבה מביס ראשון והייתה נחושה להביא את צייט לארץ. היא יצרה קשר עם דירק שטייגר, ממקימי ובעלי המאפיה, ונראה שהודות לישראליות האסרטיבית, הוא השתכנע.

צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)
צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)

מאז עברו ארבע שנים ומגיפה אחת, והנה נפתח המקום על דרך מנחם בגין בשיתוף פעולה גרמני-ישראלי: עובדי המאפיה הגיעו מגרמניה לסניף הישראלי, והעובדים הישראלים נשלחו להשתלמויות בגרמניה, הכל כדי ללמוד את מלאכת המחשבת של צייט פור ברוט שידועה בטכניקות מסורתיות וארטיזנליות, לצד שימוש בחומרי גלם מובחרים וללא פשרות. החמאה למשל, אורגנית מהולנד. גם הביצים, הקמח, הירקות והסוכר אורגניים לגמרי ולא מכילים תוספים כימיים או רחמנא ליצלן חומרים משמרים.

צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)
צייט פור ברוט (צילום: אמיר מנחם)

אז מה תאכלו? קודם כל, לחם. צייט פור ברוט ידועה במבחר לחמיה המסורתיים, שנאפים בתהליך אפייה איטי ומבוקר (מכאן השם זמן ללחם). תהליך האפייה האיטי מעניק להם מעטה מתפצח, והלחמים מועשרים בגרעינים שונים דוגמת כוסמת, זרעי שומר טחונים, קימל וסלק לפי מיטב המסורת הגרמנית שמקפידה על לחמים איכותיים, דחוסים וערבים לחיך. הלחמים נמכרים במשקל לבחירתכם, יתרון משמעותי שכן מתוקף העובדה שהם לא מכילים חומרים משמרים, חיי המדף קצרים יחסית (מחירי הלחמים נעים בין 32-34 ש״ח). מלבד הלחמים במקום החדש תהיה עמדת גראב אנד גו בה יימכרו כריכים, חלת פרעצל, סלטים מיוחדים, משקאות אורגניים וקפה כמובן.

אחרי שסיימנו עם זמן הלחם, הגיע זמן למאפה. או יותר נכון, לשנקה, שבלול השמרים החלומי והתפוח שהפך לסימן ההיכר של צייט פור ברוט. את הפעם הראשונה שאכלתי את השנקה, אני זוכרת כאילו היא הייתה אתמול. זה היה ביום הראשון של החופשה בברלין, ומאותו יום חזרתי לפקוד את המאפיה באופן יומיומי לאורך כל החופשה. בכל יום ניסיתי שנקה אחר וכמובן לקחתי גם צידה לטיסה הביתה.

צייט פור ברוט. צילום: אמיר מנחם
צייט פור ברוט. צילום: אמיר מנחם

השנקה גבוה ומרשים, מתאפיין בטריות חד פעמית, אווריריות מדויקת וממולא בכל טוב. יש שנקה קלאסי במילוי קינמון שלא חוטא במתיקות יתרה ונותר נעים וטעים, יש את השוקולד המריר שנוספת לו אף מליחות עדינה והוא קום איל פו, יש אוכמניות עם שוקולד לבן מענג בניחוח אירופאי נחוץ, יש תפוחי עץ מנחמים וגם מייפל אגוזים מופלא. מחירי השנקה נעים בין 20-24 ש״ח. והזיכרון? נותר כשהיה, השנקה הוא אותו השנקה והעונג אותו עונג מזוקק כשחשים כשטועמים מאפה שמרים רך ומבורך. אגב יש גם קנלבולה עם הל, מאפה בנוסח שוודי, ריחני ועשוי למופת שעשה לנו טוב על הלב. האם אנחנו צפויים לפקוד את המאפיה באופן יומיומי גם כאן? התשובה חיובית.
צייט פור ברוט, מנחם בגין 37, ימים א-ו, החל מ-7:30 ועד שנגמר