זמרת מלחמות: האם גלגלצ באמת מדירה את מאיה בוסקילה?

מאיה בוסקילה רוכבת על סבב הכותרות האחרון של מירי רגב וטוענת לקרדיט על המהפכה שלכאורה מתוכננת בגלגלצ, אבל היחידים שיכולים להאמין לה הם אלו שלא ישימו לב שהיא משנה את עמדתה כל חודשיים

מאיה בוסקילה. צילום: רונן אקרמן
מאיה בוסקילה. צילום: רונן אקרמן
4 בנובמבר 2015

השבוע הציע לי היחצן של מאיה בוסקילה לראיין אותה, בהקשר לפרסומים על התערבותה של שרת התרבות מירי רגב בתכנים של גלגלצ. השבתי באמוג׳י מחייך. הוא כבר הבין. הרי הדבר היחיד שמקשה מעט על הפרכת הטענות של בוסקילה נגד גלגלצ הוא הקצב המסחרר שבו הן משתנות. קצת קשה לעקוב אחריהן. עיתונאים שממשיכים לתת לה במה, למרות חוסר ההיגיון שבדבריה, לא פוטרים את עצמם מאחריות כשהם מפנים אליה שאלות קשות. רוב הקוראים עוצרים בכותרות. אחת הקוראות שעשו זאת היא, ככל הנראה, מירי רגב. כעת – עם הפרסומים על התוכניות של רגב להקים תחנת אחות לגלגלצ (הימור שלי? לא יקרה) – בוסקילה ממהרת לקחת קרדיט. הרי רגב נפגשה איתה בעקבות הכותרות הסנסציוניות שהיא הצליחה לייצר, ועכשיו פתאום היא דפני ליף של המוזיקה המזרחית.

צריך לעשות סדר. לפני כארבעה חודשים טענה בוסקילה שהתחנה הצבאית מדירה נשים ושהם העלימו אותה מהרדיו. היא זרקה לאוויר נתוני השמעה נמוכים של נשים מול גברים, אבל ההאשמות שלה התמקדו בלעדית בגלגלצ, אף שהנתונים בתחנות האחרות לא שונים בהרבה. היא גם לא טרחה לחזור ולבדוק כמה נשים מלכתחילה יש בהיצע המוגש להם. לבוסקילה לא אכפת מהעובדות, אבל ההתלהמות שלה היא טלוויזיה טובה. כשאת עסוקה בלעשות טלוויזיה טובה ולא מוזיקה טובה, אל תתפלאי שלא שומעים אותך בגלגלצ.

אם התחנה "העלימה אותה" ו"הרסה לה את הקריירה", למה שמישהו שם בכלל יתעניין בטענות שלה? מפני שלפני עשור גלגלצ הכתירו אותה ל"זמרת השנה" וטחנו את הלהיט "לילה סתווי". אז, מתברר, גלגלצ היו סבבה. היום, כשהם כבר לא מתלהבים מהשירים שלה, הם כבר לא סבבה. מילא שכלי התקשורת נפלו בפח הפופוליסטי שלה, אבל העובדה ששרת התרבות בזבזה את זמנה על הסיפור הזה ושהיא משתמשת בה כ"יועצת" למרות ניגוד האינטרסים המובהק שלה בעניין הזה – זה כבר מסוכן.

לגבי הפרסומים על התוכנית של רגב להקים תחנת אחות לגלגלצ שתשמיע מוזיקה עברית, בעיקר מזרחית – שיהיה לה בהצלחה, גם אם כדאי לה לבדוק את הנתונים של רשת ג' לפני שהיא נכנסת לניסוי הזה. אם החלום של בוסקילה יתגשם וגלגלצ תשמיע כל שיר חדש שיוצא בלינקטון – עתידם של המוזיקאים שיקבלו לפתע במה לא ישתנה, כי אנשים פשוט לא יקשיבו לתחנה שלא עוברת סינון כלשהו. יש מספיק תחנות רדיו שנותנות במה לז׳אנרים שונים, אבל זה לא מספק את רגב או את בוסקילה, כי לתחנות האלה אין אותה השפעה שיש לגלגלצ. אך אם הדרך שבה מתנהלת גלגלצ תשתנה, כבר לא תהיה לה כל השפעה, והכותרות של רגב לא קונקרטיות ומהוות בסך הכל את הסיבוב ה־200 נגד שק החבטות האליטיסטי התורן.

מלבד זאת, בוסקילה עשתה שימוש בנתונים של חברת מדיה פורסט, שלפיהם היא הייתה הזמרת הכי מושמעת במשך כמה שבועות השנה, כדי להוכיח שגלגלצ מפלים אותה במכוון. אבל יש להבדיל בין התואר ״הכי מושמעת״ לבין ״הכי נשמעת״. זה שהיחצן המעולה שלה הצליח לדחוף את השיר שלה לעורך ברדיו קול נהריה, ששידר אותו כמה פעמים ביום (דוגמה היפותטית) – לא אומר שהקהל באמת נחשף לשיר שלה, נהנה מהשיר שלה וצעק ״עוד! עוד!״. הוכחה לכך אפשר לראות בכמות הצפיות ביוטיוב בשיר האחרון שלה – 16,000. הלהיטים הוויראליים היחידים של בוסקילה הם סרטונים של הופעותיה בתוכניות שונות, שבהן היא התנגחה במי שהעז לשבת לצדה ולהתנגד לטענותיה המופרכות.

זה לא נעים לומר למישהו שהתוצר שלו פשוט לא מספיק טוב, אבל ההתנהלות של בוסקילה פשוט לא מותירה ברירה. תפסיקי לקפץ בין אולפני טלוויזיה, אולפני ההקלטות מחכים לך.