זן ואמנות אחזקת הספרייה

ביעור דיסקים וספרים היא התמודדות עם האדם שהייתם בצעירותכם. השמידו אותו

תמונה: Shutterstock
תמונה: Shutterstock
2 באפריל 2015

הבעיה: המדפים בסלון עומדים לקרוס. בני זוג באו והלכו, הספות והכורסאות מסביב השתדרגו, ורק הספרים והדיסקים כבר שנים באותה נקודה, תופסים מקום ומעלים אבק.
הפתרון: ארגזי קרטון ריקים, מיון אינטנסיבי, עימות פרונטלי עם מי שהייתם ומי שאתם היום, תגליות לא נעימות ("המניאק לקח איתו את וולבק!") ולבסוף – טרנספר מרצון.

1

לעצלנים

הניחו ארגז על המדרכה. מישהו כבר ייקח אותו: סקרן, קבצן, אגרן או משאית זבל.

2

למצפוניים

תרומה. לא חסרים אנשים שיכולים ליהנות מספרים או מדיסקים משומשים. אפשר להביא ארגזים לאחת הספריות העירוניות; לעמותת סיפור חוזר הדואגת לתעסוקה לבעלי מוגבלויות חברתיות שונות ולהפצת ספרים משומשים בנקודות המכירה ברחבי הארץ; או לספריית גן לוינסקי, שמשרתת מהגרי עבודה ופליטים תושבי האזור. אפשר להתעדכן בעמוד הפייסבוק של אתר הרפובליקה הספרותית בדבר מוקדי התרומה משתנים.

פשפשו בתקליטים. תמונה: Shutterstock
פשפשו בתקליטים. תמונה: Shutterstock

3

לעסקנים

מכירת ספרים או דיסקים משומשים תצלח, בדרך כלל, רק אם ברשותכם פריטים מעניינים או נדירים. עם עותק של רם אורן פשוט אין טעם להגיע לחנות יד שנייה. דיסקים ותקליטים ניתן למכור או להחליף בחור בשחור (שלמה המלך 5). ברובינזון (נחלת בנימין 31) יקנו מכם ספרים ישנים ואף ישלמו עליהם בעין יפה. הדבר תלוי, כמובן, במידת נדירותו של הספר, במצבו הפיזי ובמצב הרוח של העובד בחנות. גם הרשת מלאה, מן הסתם, בזירות מכירה לספרים ואחת הפופולריות שבהן היא Find a Book, אתר ללא למטרות רווח שבו  אפשר למכור, להחליף, לקנות ולחפש ספרים משומשים או לפטפט באחד מחמשת הפורומים באתר. ספרים וחומרי לימוד מהאוניברסיטה אפשר להציע למכירה באתר סטודנט. אם מהתואר לא יצא כלום, לפחות תחזירו לעצמכם כמה שקלים.

 

4

לאקולוגים

רבים מהכלובים השכונתיים למחזור בקבוקים מצוידים גם במכל ייעודי לדיסקים.

5

למגלגלי נשמות

איציק מימון מנוטבוק (מונטיפיורי 25) תמיד שמח לקבל ספרים ישנים. אם תרצו, הוא ישפץ ויתקן ספר קרוע, אבל אם תעדיפו מוצר אחר, הוא ייצר לכם מהנייר פנקס, מחברת או לוח שנה. אפשר גם סתם להביא ספרים. הוא כבר ימצא מה לעשות איתם.