לאחר מאבק: חדר לטיפול בנפגעות תקיפה מינית צפוי לקום באיכילוב

עיר שיש לה בית חולים. איכילוב אימפירה (צילום: shutterstock)
עיר שיש לה בית חולים. איכילוב אימפירה (צילום: shutterstock)

חדר אקוטי אחד בלבד בבית החולים וולפסון בחולון משרת את כל גוש דן - והוא קולט כמחצית מהפניות האקוטיות של נפגעי תקיפה מינית בארץ מתוך 7 חדרים קיימים | הנפגעות והנפגעים עצמם מדווחים למרכזי הסיוע כי השירות בו הוא הגרוע ביותר מבין כולם | לאחר שנות מאבק מסתמן שיקום חדר נוסף באיכילוב, אלא שגם אז - יש עוד הרבה מה לעשות

9 ביוני 2021

במדינה מתוקנת כל בית חולים אמור להכיל חדר כזה, המעניק מעטפת שלמה לנפגעות אונס ותקיפה מינית באמצעות נוכחות רופאות ואחיות שהוכשרו לטיפול בנפגעות ונפגעים, עובדות סוציאליות ומתן כל המענים – תרופות, חיסונים וטיפול נפשי במקום אחד. קוראים לו "חדר אקוטי". אלא שבגוש דן המאוכלס והצפוף קיים רק חדר אחד כזה – בבית החולים וולפסון בחולון. כעת אנחנו מדווחים כי לפי התכניות צפוי להיפתח חדר אקוטי נוסף בבית החולים העירוני שלנו איכילוב (סוראסקי) עד סוף 2021, כך לפי שלושה גורמים המעורים בנושא היטב.

במדינת ישראל, בה אחת מכל שלוש נשים מותקפת מינית, ואחת מכל חמש נאנסת במהלך חייה לפי מרכזי הסיוע, יש רק שבעה חדרים כאלה ועד כה אף אחד מהם לא בתל אביב. החדר בוולפסון משרת את כל מטרופולין מרכז (הידוע יותר כגוש דן) המכיל למעלה משלושה מיליון בנות ובני אדם. קשה להבין מה לקח למשרד הבריאות כל כך הרבה זמן לאשר את התקציב לחדרים חדשים. קשה לקלוט שאין עדיין חדר כזה בתל אביב, המרכז הכלכלי, התרבותי והחברתי הגדול במדינה.

אורית סוליציאנו, מנכ״לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, מהפעילות הוותיקות בשדה המלחמה באלימות המינית, השתתפה בתת הוועדה הייעודית שהקים משרד הבריאות לבחינת העניין. בשיחה עמנו היא מאשרת כי מרכז הסיוע בתל אביב הוא זה שאליו מגיעה כמות התלונות הגדולה ביותר. "תל אביב היא בירת הבילויים של ישראל, ולא יכול להיות שמי שנפגעת כאן תיאלץ לנסוע את כל הדרך לוולפסון. וולפסון רחוק ולא נגיש ולא לכל נפגעת יש רכב, מערכת תמיכה, או נמצאת במצב לנהוג ולכתת רגליים, לפעמים באמצע הלילה כשאין בכלל תחבורה. מספר הנפגעות והנפגעים בתל אביב בהחלט מצדיק פתיחת חדר באיכילוב".

ערכת אונס (צילום: GettyImages)
ערכת אונס (צילום: GettyImages)

סוליציאנו, שעבדה בצמידות לפרופ' נעמה קונסטנטין ממשרד הבריאות על נייר העמדה בנושא, מספרת על ויכוחים נוראיים על התקציב: "משרד הבריאות תקצב חמישה חדרים חדשים בחמישה מיליון שקל. זה לא מספיק. מתקצבים את החדרים בחוסר. כדי להקים חדר אקוטי צריך מיליון ו-400 אלף שקל, משרד הבריאות תקצב כל חדר ב-940,000 שקל והעניין נגרר".

"הבעיה היא שהמענים שוולפסון מספק לנפגעות ונפגעים הם ברמה מאוד נמוכה. לתושבות המרכז מגיע חדר שיפעל בסטנדרטים גבוהים"

יעל שרר, מנכ"לית הלובי למלחמה באלימות מינית ואחת הלוחמות הבולטות להעלאת המודעות לנושא החדרים, מעריכה שאחד הדברים הראשונים ששר הבריאות החדש יעשה, כפי הנראה ניצן הורוביץ ממרצ, הוא הכרזה על הקמת החדר באיכילוב. "כמות קליטות הנפגעות באיכילוב בהחלט מצדיקה הקמת חדר", היא אומרת, "משרד הבריאות כבר התקדם בענייני חוזים ולהערכתי זה עניין של שבועות עד שהם נחתמים. יש פה עבודה שלנו של שנים על הרחבת המענים האקוטים.

תל אביב אמנם נמצאת במקום אסטרטגי ויש לה אופי של עיר תיירות ובילויים והכמות מאוד מצדיקה פתיחת חדר – אבל מאוד חשוב גם להגיד שמה שמפריע בעניין הוא לא שבתל אביב לא היה חדר, המטרופולין אחרי הכל הוא רצוף, הקפיצה לחולון קטנה ולא צריך דרכון. הבעיה היא שהמענים שוולפסון מספק לנפגעות ונפגעים הם ברמה מאוד נמוכה. לתושבות המרכז מגיע חדר שיפעל בסטנדרטים הגבוהים של איסוף ראיות, של ידע, ושל יכולת פורנזית ויעשה את זה תוך כדי שהוא מעניק לנפגעות ונפגעים טיפול שעומד בקנה אחד עם תקנות משרד הבריאות – מה שלא קורה כרגע בוולפסון".

יעל שרר. "זה לא המרחק הגיאוגרפי כמו איכות הטיפול". צילום: עפר קידר
יעל שרר. "זה לא המרחק הגיאוגרפי כמו איכות הטיפול". צילום: עפר קידר

הלובי למלחמה באלימות מינית מדרג מדי תקופה את החדרים האקוטים ברחבי הארץ. הדירוג מבוסס על עדויות וחוות דעת של נפגעות ונפגעים. מתוך שבעת החדרים האקוטים הקיימים כיום הן מדרגות את חמשת הוותיקים לגביהם יש מספיק מידע. הדירוג שלהן ממצב את החדר האקוטי בבית חולים הדסה במקום הראשון ואת וולפסון במקום האחרון. "מקום אחרון בפער גדול מהאחרים", אומרת שרר. "הדירוג מאוד יציב. וולפסון קולט הכי הרבה נפגעות בארץ. הוא קולט חצי מהפניות האקוטיות בישראל ומתוך עשר תלונות על חדרים אקוטים – תשע יהיו על וולפסון ולכן אנחנו כל כך מעוניינות ולחצנו שיפתח החדר באיכילוב. זה לא המרחק הגיאוגרפי כמו איכות הטיפול״.

גם סוליציאנו וגם שרר מסכימות שתיהן כי הבעיה האמיתית היא בכלל לא כמות החדרים. "באיגוד מרכזי הסיוע התקבלו בשנה האחרונה כ-54,000 שיחות מנפגעות ונפגעים, 54,000 שיחות בשנה! מתוכן רק כ-600-700 נפגעות פונות לחדרים האקוטים", אומרת סוליציאנו. "אנחנו קיימות כבר שלושים שנה, אנחנו גוף ידע מאוד רציני, ברורים לנו מה הצרכים של הנפגעות, מה הן רוצות ומה יעזור להן ואני אומרת שזאת מעטפת רצינית של מענים נפשיים שפשוט לא קיימת. אין מענה של שירותי בריאות הנפש. יש המתנה של שנה עד שנתיים ל'לטם' – המרכז לטיפול בטראומה מינית באיכילוב. נשים קורסות נפשית ואין להן לאן ללכת. החדרים האקוטים זה נושא נקודתי וחשוב אבל ברצף הבעיות הקשות שיש לנפגעות – ההתמודדות היום יומית, הליכה לעבודה, ההישרדות, הסיפור הגדול זאת מערכת בריאות הנפש הציבורית שקרסה. הבעיה המרכזית היא תודעה ומחויבות לנושא, וכמובן, תקציבים".

שרר מסכימה שבריאות הנפש היא היעד הגדול הבא: "עוררנו מודעות בשנים האחרונות לעניין החדרים האקוטים, אבל ב'לטם' רשימת ההמתנה לטיפול היא בין תשעה חודשים לשנתיים. אין תורים! אם המדינה עשתה רפורמה בבריאות הנפש ויש טיפול חינם אז זה נהדר, אבל צריך לדאוג שגם יהיו תקנים, שעות, מרכזים. בלטם ישנה המתנה של שנתיים וזה רק בתל אביב. תחשבי מה קורה בפריפריה״.

אורית סוליציאנו. "נשים קורסות נפשית ואין להן לאן ללכת". צילום: תמר סלומון
אורית סוליציאנו. "נשים קורסות נפשית ואין להן לאן ללכת". צילום: תמר סלומון

איך את מסבירה את הפער בין המודעות לאלימות מינית והטרדות, בהן ישראל היא בין המתקדמות בעולם המערבי בתחומי החקיקה, לבין החוסר בתקציבים?
שרר: "בעיני משרד הבריאות זה לא משהו ששווה להשקיע בו. הם לא חושבים שיש עדיפות עליונה לטיפול בנפגעות. לממשלה אין עדיפות עליונה להרשעה של אנסים. ברגע שזה לא בראש סדר העדיפויות זה פשוט מתפוגג. נשים צריכות להבין שהן אלקטורט ולהצביע כמו אלקטורט לנציגות ונציגים שישימו את הדברים האלה בראש סדר העדיפויות שלהם ויקדמו אותם. נשים לא התנהגו כמו אלקטורט אז הפוליטיקאים לא התייחסו אליהן ככה. זה מה שאנחנו עושות בלובי למלחמה באלימות מינית – מקדמות מודעות ומתרגמות אותה להשפעה בפועל על תקציבים.

בשנים האחרונות אנחנו רואות יותר ויותר אנשים שיוצאים ממחאות אזרחיות והולכים לכנסת. אנשים הבינו שלעמוד בקרן הרחוב עם עוד מאה אלף איש זאת תחושה נהדרת אבל אם לא יצא מזה נייר עמדה אין לזה שום משמעות. חשוב גם להגיד שהרבה דברים שקרו בשנה האחרונה לא היו קורים בלי חבר הכנסת עודד פורר שעמד בראש הוועדה לקידום מעמד האישה. הוא בא לעבוד".

מדוברות בית החולים איכילוב העדיפו שלא להגיב לפנייתנו. מדוברות בית החולים וולפסון נמסר כי "החדר האקוטי של וולפסון משרת אוכלוסייה רחבה של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית והשירות המקצועי והמקיף שהוא מעניק מסייע לקורבנות במישור הפיזי, הנפשי והפלילי. חשוב שהציבור יידע כי חדר 4 בוולפסון עומד לרשות הציבור 24/7 והצוות שלנו תמיד מוכן וערוך לסייע. אנחנו כמובן מעודדים את פתיחתם של חדרים אקוטיים נוספים בכל רחבי הארץ על מנת להרחיב את מתן המענה לכל קורבנות התקיפה המינית בישראל".