קנסות ורוכבים מבולבלים: כך נראה יום של אכיפת חוקי האופניים החשמליים

העירייה מתגברת את אכיפת חוקי האופניים החשמליים, והרוכבים פגועים כאצילים שנושלו מנכסיהם ללא הודעה מוקדמת. התלווינו למשמרת אכיפה מרובת אמוציות

אכיפת חוקי האופניים החשמליים. צילום: שלומי יוסף
אכיפת חוקי האופניים החשמליים. צילום: שלומי יוסף
22 בנובמבר 2018

בשבועות האחרונים החלה עיריית תל אביב־יפו מתגברת את אכיפת רכיבת האופניים החשמליים על ידי אגף הפיקוח. העיר שורצת אפוא ברוכבים מבוהלים הנתקלים בפקחים בצמתים מרכזיים, החל מעזריאלי, דרך כיכר רבין ועד הרחובות בן יהודה ודיזנגוף. הפאניקה גולשת לקבוצות הפייסבוק, שם מתריעים הרוכבים מפני הפקחים, מבלי לדעת שהפקחים חברים בקבוצות גם הם ושעינו של הפקח הגדול נמצאת בכל. הקנס על רכיבה אסורה במדרכה עומד על 250 ש"ח, וקנס על שימוש בטלפון נייד תוך רכיבה מגיע ל־1000 ש"ח. כרגע, מכיוון שאכיפת הקורקינטים חדשה יחסית, אלו זוכים באזהרות בלבד, אך בקרוב הם יזכו לקנסות באותו שיעור. במסגרת המבצע אופניים שאינם ממונעים נענים בסלחנות יחסית, אף שגם להם, ברחובות צרים או ברחובות שבהם יש שביל ייעודי, אסורה הרכיבה על המדרכה.

מעטים הם בני האדם שזכו לחזות במבטו התמה של איש שזה עתה קיבל דוח שתוקפו טרם מבוסס די הצורך, וכהולך רגל שכעסיו על הרוכבים אצורים בו זה מכבר, התעקשתי להתלוות למשמרת אכיפה שראשיתה בכיכר רבין. שלומי, צלם למוד קרבות, השתמש בטקטיקה צפון וייטנאמית ידועה והסווה עצמו בשיחים של פינת הישיבה העירונית, מחכה ללכוד בעדשתו את הרוכב האומלל שיעלה בחכת הפקחים. הראשון סירב להזדהות וניסה לנוס מהם עם אופניו. הפקחים, שבסמכותם לעכב את הרוכבים עד הגעת המשטרה, שלפו את המפתח מאופניו החשמליים (במידת הצורך הם יכולים גם להחרים אותם). גם כשהגיעה המשטרה, חזר הרוכב על ססמאות התום השגורות, ספק ממתין שיגאל שילון ייצא מן הניידת ויצביע על מצלמתו של שלומי האורבת לו מן השיחים. אחר הגעת המשטרה החליט להזדהות ומאז אבדו עקבותיו, ויש לקוות שגורלו עדין מזה של מר ק' הקפקאי.

צילום: שלומי יוסף
צילום: שלומי יוסף

לאחר מכן, ברחוב דיזנגוף, הילכו הפקחים אימים על הרחוב. משני הכיוונים החלו רוכבים לרדת מאופניהם בנונשלנטיות, לבלום ולדלג אחורנית, להזהיר זה את זה בסולידריות נבזית. הרוכבת שנתפסה בשעת אמת התלוצצה עם הפקחים, מבלי לדעת שזחיחותה נלכדת גם היא בעדשת המצלמה של שלומי, שהפעם התחזה לתייר הנהנה מן השמש התל אביבית בבית הקפה הסמוך. כך או כך, עם עזיבת הפקחים חזר הרחוב לסורו.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
שרדר: "בעבר ארגון להב"ה והצל הוציאו דין רודף נגדי"
איך האזרח הפשוט יהפוך את תל אביב לטובה יותר?
האם עיר חכמה באמת משתלמת לנו – או רק לעירייה?

מספר מצומצם של צוותים מופקד על אכיפת הרכיבה מדי יום, וההרתעה עדיין איננה חזקה בהרבה מההרתעה של צה"ל מול חמאס. עם זאת, ככל שיותר ויותר רוכבים מתבלבלים, מדלגים או סוטים מנתיבם למראה האוכפים, עברות האופניים נחקקות בתודעת התושבים כעברות בעלות משמעות, כפי שהן היו אמורות להיות מאז הושמשו בעיר האופניים החשמליים הראשונים.