בשביל לקבל חיבוק: ערב התרמה מרגש לעמותת חיבוק ראשון

עמותת חיבוק ראשון מנסה למלא את החלל הרגשי שנוצר אצל מאות תינוקות שננטשים מדי שנה בישראל. בשבת (30.7) תערוך אירוע התרמה כדי להמשיך להפיץ אהבת חינם

לכולם מגיעה אהבת הורים. צילום: shutterstock
לכולם מגיעה אהבת הורים. צילום: shutterstock
24 ביולי 2016

כ־300 תינוקות ננטשים מדי שנה בישראל. תינוק בריא שננטש יועמד לאימוץ בתקווה שיזכה למשפחה אוהבת, אך תינוקות שזקוקים לטיפול רפואי ולשהות ממושכת באשפוז מציבים את בתי החולים בישראל בבעיה. "כשעבדתי במחלקת ילדים לפני שנים, תינוקות חולים מאוד ונטושים היו שוכבים שבועות במיטה לבד. האחיות היו מאכילות אותם, אבל לא היה להן זמן לחבק אותם או אפילו לדבר אליהם", מספרת בכאב ר', אחות ותיקה.

כיום שום בית חולים בארץ לא מוכשר מבחינת כוח אדם להעניק לתינוק נטוש את הטיפול הרגשי שלו הוא זקוק: אין מי שיחבק, שייצור קשר עין, ידבר איתו או אפילו ייגש אליו כשהוא בוכה. משרד הרווחה מתערב רק לאחר שהתינוק משתחרר מבית החולים, והתינוקות הבודדים מטופלים במישור הפיזי־רפואי בלבד ולא זוכים להתייחסות אישית ורגשית ולחום. לתוך החלל העצוב הזה נכנסת עמותת חיבוק ראשון אשר מפעילה כיום כ־500 מתנדבות שעוברות הכשרה מיוחדת, ותפקידן הוא לחבק, לתקשר ולשמש תחליף למגע ההורי בחודשי החיים הראשונים.

ציור של נועם אורן, בת 9 מחיפה
ציור של נועם אורן, בת 9 מחיפה

"נפגעת אצלם החוליה הכי בסיסית של האמון בקשר אנושי", אומרת חדוה זלוטר, פסיכולוגית קלינית ומחברת הספר "הורות בהתאמה אישית". "מחקרים בילדים שגדלו בבתי יתומים מצאו שרובם אפילו לא בוכים, כי בשביל לבכות צריך להאמין שיש מי שישמע את הבכי. הילדים האלה מתנהלים בעקרות נפשית. האדם ברחוב עלול לחשוב שככל שהילד יותר קטן הוא פחות מודע, לא מבין ולא זוכר, ולכן מה שקורה בגילים האלה משליך עליו פחות. אבל בפועל ידוע שחסכים רגשיים בגילים האלה משפיעים על הבסיס של הנפש".

במוצאי שבת (30.7) יתקיים אירוע התרמה מיוחד, שיתוף פעולה בין עמותת חיבוק ראשון לבין גלריה ארטמיסיה בפלורנטין. במסגרת האירוע יוצעו למכירה עשרות יצירות אמנות שיצרו ילדים עד גיל 12 , וכל ההכנסות יועברו לפעילות השוטפת של העמותה. נוסף לתערוכה המיוחדת יוצגו גם עבודות של עשרות האמניות המציגות בגלריה, המתמקדת בקידום נשים, ו־20 אחוז ממחיר היצירות שיימכרו יהיו תרומה לעמותה.

תערוכת מכירה לעמותת חיבוק ראשון,
גלריה ארטמיסיה, אברבנאל 31 תל אביב, שבת (30.7)
החל מ־18:30

לגלריה ארטמיסיה