חיפשתם תחליף ל"הומלנד"? אתם חייבים לראות את "כפולים"

כל הקלישאות החיוביות על דרמת המתח החדשה של קשת נכונות. "כפולים" באמת עוצרת נשימה, באמת מורטת עצבים ובאמת מדביקה למסך

כפולים
כפולים
30 באוקטובר 2015

"כפולים", דרמת המתח החדשה מבית קשת, עלולה להוציא מהצופים בה כמה קלישאות בלתי נמנעות. אז בואו ניפטר מהן כבר עכשיו – "כפולים" היא עוצרת נשימה, מדביקה למסך ומורטת עצבים. את סיפור העלילה מזניקה – מבלי לבזבז זמן – חטיפתו של שר ההגנה האיראני ברוסיה, בה מואשם המוסד הישראלי. רק שלמוסד אין, לכאורה, שום קשר לעניין, ואנשיו תרים אחר חמישה ישראלים שצילומי דרכוניהם מרוחים בכל מהדורות החדשות כמי שעומדים מאחורי מעשה החטיפה.

היתרון המשמעותי של "כפולים" הוא בכך שהיא שומרת על הטוהר של ז'אנר הפעולה. הפרק הראשון והשני בסדרה, ששודרו בחמישי (29.10) זה לאחר זה, לא חושפים יותר מדי מידע על חייהם הפרטיים של חמשת האזרחים (ישי גולן, אניה בוקשטיין, מגי אזרזר, אנחל בונני ואורנה סלינג'ר) התמימים או האשמים מאוד. החיים הפרטיים שלהם לא חשובים כאן. הפרק הראשון, כמו גם השני, מתחיל באקשן תזזיתי הנמשך עד הרגע האחרון. היעילות מירבית: אין פרטים עודפים, אין רגע אחד משעמם, אין שתיקות מביכות. הזיקוק הזה הכרחי כדי ליצור סדרת אקשן טובה, כזו שהכל בה קורה מהר מדי והיא מפעילה את החושים והספקולציות של הצופים בכל רגע נתון. מי משקר? מי דובר אמת? איפה הטוויסט? מהם הרמזים המקדימים? מבחינה עריכתית ותסריטאית, שני הפרקים הפותחים של "כפולים" הם יצירת אקשן מהודקת מקסימלית. אין בהם אפילו שנייה אחת שהייתה צריכה להישאר על רצפת העריכה.

ל"כפולים" אחראים שני יוצרים – מריה פלדמן ועמית כהן. פלדמן היא מפיקה עסוקה שחברת ההפקות שלה עומדת מאחורי "חטופים", "פאודה", "הפרלמנט", כמו גם הפקת הצילומים של "הומלנד" בארץ. את הרעיון לסדרה היא הביאה לכהן, בעבר פרשן לענייני ערבים בעיתונות הכתובה וכיום תסריטאי שחי בלוס אנג'לס, והיה אחד מכותבי "תא גורדין". הניסיון של השניים ביצירת טלוויזיה מהסוג הזה ניכר, רק ש"כפולים", לפחות על פי שני הפרקים הראשונים, היא הפסגה של יצירת האקשן המקומית. לא מזיקה גם עבודת הליהוק המדויקת שנעשתה לסדרה: ההיצע המקומי של שחקני הטלוויזיה מוגבל, וכמעט בכל סדרה ישראלית ניתן למצוא שחקן או שניים שהיה מוטב אם היו מוחלפים באחרים. לא כאן. המשחק המצוין (והבימוי העילאי של עודד רסקין) מונע מהסדרה להיגרר לרגעים שמזיעים ממאמץ יתר. בולטים במיוחד ישי גולן, ככימאי שבאף רגע לא ברור אם הוא דובר אמת או משקר במצח נחושה, מגי אזרזר, שמבריקה בתור נטלי – הכלה שנשלפה על ידי המוסד לחקירה ביום חתונתה ומיקי ליאון, שבידיים פחות מיומנות, דמותו – זו של חוקר מוסד בכיר – הייתה יכולה בקלות ליפול למחוזות הפרודיה.

הטלוויזיה הישראלית, שהשתפרה בקצב מסחרר בשנים האחרונות, יכולה לרשום לזכותה, אם כך, נקודת ציון נוספת: דרמת אקשן מהודקת, מותחת, מסקרנת וכזו שפונה לקהל הרחב מבלי לזלזל באינטיליגנציה של צופים מתוחכמים יותר.

שורה תחתונה: סדרת האקשן המקומית שמגיעה לנו

ציון ביקורות - 9