חלון לים התיכון

השאפה מתחדשת: כריך דגים מעולה וקצת מוזיקה שמחה לפני העוצר

המוסד היפואי פותח חלון (ליטרלי) ביחד עם שף איתן ששון מגוצ'ה ומציע תפריט מצומצם על טהרת הדגים, איך לא. בחמישי ובשבת תהיה גם מעט מוזיקה (ותקווה)

בין יפו לאיסטנבול. כריך דייגים בשאפה (צילום: רן בירן)
בין יפו לאיסטנבול. כריך דייגים בשאפה (צילום: רן בירן)
24 בפברואר 2021

כבר 11 שנים שהשאפה הוא חלק בלתי נפרד משוק הפשפשים. מוסד שהוא בין בר למסעדה עם שיק ואווירה ייחודית, תמנונית חכמה ששולחת זרועות לכמה חללים ויודעת לחדור ללב. כעת נפתח בחלל ישן־חדש, שאכלס בעבר את הבר של מסעדת אסיה, פופ אפ ים תיכוני קטן וקולע ברוח התקופה. "בגלל שעדיין יש לנו את המקום חשבנו לפתוח את החלון לטייק אוויי", אומרות הבעלים שירה פטל ושירי אסא (יחד עם השחקן אורי גוטליב). "לא פתחנו מעדניה ומאפייה כמו כולם, אלא מקום של אוכל טעים שאפשר לאכול על ארגז".

כבסיס לתפריט נבחר באליק אקמק, כריך דגים טורקי. "כבר שנים שאנחנו נתלים בכל מיני תירוצים של אירועי מוזיקה ואורחים מיוחדים מטורקיה, כדי לפתוח דוכן רחוב של סנדוויץ' דג כמו שאוכלים באיסטנבול. עכשיו כשהתפנה לנו מקום חשבנו לתת לו בית". השף איתן ששון (גוצ'ה) גויס למלאכת הרכבת המנות. הקורונה פינתה לו זמן לפרויקטים צדדיים וחברות רבת שנים עם פטל ואסא הובילה למיזם המשותף. "ניסיתי לעשות מנות ששייכות לכאן – ליפו, יוון וטורקיה – מבחינת חומרי גלם. כמובן שהן מתאימות לתקופה, לאכילה בעמידה ובידיים".

צאי אל החלון. ששון והסנדוויץ' בשאפה (צילום: רן בירן)
צאי אל החלון. ששון והסנדוויץ' בשאפה (צילום: רן בירן)

לב התפריט הוא כאמור הבאליק אקמק בפרשנות אישית – פילה דג בפירורי לחם ועשבי תיבול עם איולי טרגון, בצל סגול מוחמץ בסומק וצ'ילי ירוק בלחמנייה חמה. הדג יוצא ישר מהטיגון פריך ועסיסי, ויחד עם האיולי והבצל הסגול מתקבל ביס טעים ומגוון, בדיוק האפקט שאוכל רחוב טוב אמור לספק. לצד הכריך מוגשות שלוש מנות בלבד: סביצ'ה מוסר יפואי – קוביות דג נא, עגבניות בצל כוסברה ופלפל חריף על לאבנה ממחלבת רג'ב ופיתה זעתר; בויאבז יווני – מרק דגים על גבול הנזיד עם עגבניות, שעועית לימה ותרד טורקי, כשאת הפסטיס המסורתי מחליף אוזו; ופיש אנד צ'יפס, מנת הדגים האולטימטיבית לאכילה על הדרך (38-58 ש"ח).

החלון לים התיכון יושק מחר (ה') בהקראת המגילה מפי גילרון שמע בליווי אלון אמאנו ואחריה מסיבה עם "הצמד המתוק והמרים בציון וביקום ZIONA RECORDS". שעת ההתחלה (17:00) נקבעה כדי להספיק למצות את השמחה עד לתחילת העוצר הלילי. בשבת בצהריים תתקיים הופעה של אלי אנד דה צ'וקולט פקטורי, הרכב שינגן מוזיקת סווינג בתופים ובחצוצרות, ובשעה 18:00 מתן דורמבוס נועל את פורים בתקלוט מרים.

סביצ'ה יפואי בחלון. שאפה בר (צילום: רן בירן)
סביצ'ה יפואי בחלון. שאפה בר (צילום: רן בירן)

שנת הדג: למה כולם פתאום אוכלים דגים?

במקביל להשקת החלון ובחסות שנת הקורונה עבר השאפה בר מתיחת פנים קולינרית. "רצינו לחזור לגבולות שלנו ולרענן את התפריט. במשך שנים האכלנו 1,000 איש ביום ועכשיו אנו יכולות לחזור לעצמנו עם תפריט מוקפד יותר. החלפנו את רוב התפריט, גם מנות שממש מזוהות איתנו. למשל סלט שאפה ומלך סיאם נשאר תאילנדי אבל הוא הרבה יותר טוב עכשיו", מסבירות אסא ופטל. בהרכבת התפריט שותפה השפית רבקה ויזנפלד (לשעבר ג'וז ולוז, תלפיות בחיפה) ובין המנות ניתן למצוא סנדוויץ' קציצות בקר וטלה ברוטב עגבניות טריות עם כוסברה, פלפל חריף ובצל סגול (54 ש"ח), שוקרוט חזיר ונקניקיית בקר גאודה בלחמנייה (54 ש"ח), פידה – סירת בצק מטורקיה במילוי בשר בקר וכבש טחון, צנוברים ופטרוזיליה (64 ש"ח), מסאח'ן מגולגל במילוי עוף צלוי ובצל בסומאק (42 ש"ח) ועוד.

פיצה מרגריטה (56 ש"ח) נכנסה לתפריט לאחר שעברה הרצה בתקופת הסגר, וכנראה תזכה בעתיד לחלון משלה. "הוצאנו פיצות מדהימות שהשקענו בהן. זה לא רעיון מקורי ואנחנו אוהבות להיות מיוחדות, אבל הוא מתאים לאווירת הבילוי ברחוב. ניקח קצת אוויר ונהדק את הקונספט ואז נייחד להן מקום". עד אז נחזור לעוד ביס מהבאליק אקמק.
חלון לים התיכון, רבי נחמן 2, יפו, שישי ושבת מ־12:00 (שעות פתיחה בהרצה. השאפה פתוח מ־09:00)