חם ביפת: מרכז צעירים חדש נפתח בדרום העיר

בעקבות ההצלחה של מרכז הצעירים במזא"ה 9, יחידת הצעירים בעירייה חונכת מרכז נוסף ביפו

מרכז הצעירים ביפת 83. צילום: עיריית תל אביב
מרכז הצעירים ביפת 83. צילום: עיריית תל אביב
31 במרץ 2015

יוקר המחיה, חוסר בתעסוקה, חשש מהעתיד, שכר דירה בלתי אפשרי ומשכורות נמוכות – אלה הן רק חלק מהתלונות השכיחות בקרב צעירי העיר, שלמרות הכל, נראה שאינם מתכוונים לזוז לשום מקום. שליש מתושבי העיר הם צעירים בני 18־35, שעבורם יחידת הצעירים של עיריית תל אביב־יפו, שהוקמה לפני כארבע שנים, מבקשת ליצור מדיניות עירונית סדורה. אחד מתפקידי היחידה הוא יצירת מרכזים שיקדמו את נושאי הליבה המעסיקים את הצעירים. בית הצעירים הראשון, מזא"ה 9, פועל כבר ארבע שנים בהצלחה יתרה, ולאחרונה יצא לדרך מרכז צעירים חדש ברחוב יפת, לטובתם ולרווחתם של תושבי יפו. "בחודשיים האחרונים היינו בהרצה וביום שני האחרון החלה הפעילות באופן רשמי", מספר עלי וואקד, מנהל המרכז.

14 אלף צעירים מתגוררים באזור הדרום מערבי של העיר, ובעקבות התפתחותו אפשר להניח שהמספר ילך ויגדל. מחקר שנערך בקרב צעירי יפו מצא כי השכלה ותעסוקה הם הנושאים שמטרידים במיוחד את האוכלוסייה המקומית, ועליהם מרכז הצעירים החדש שם דגש: "42 אחוז מהאוכלוסייה הערבית בישראל נושר ממכללות ואוניברסיטאות בין השנה הראשונה לשנייה. חשוב לנו להגיע למצב שמי שמתחיל תואר יצליח גם לסיים אותו", מפרט וואקד, "במסגרת הפעילות שלנו ניתן שירות של ייעוץ אקדמי בחינם ועשרות צעירים מיפו כבר קיבלו אותו. זה שירות שיכול להגיע למחיר של עד 1,500 ש"ח במוסדות ובמכונים. נוסף על כך, ישנם מרחבי לימוד הפתוחים לרשות הציבור בתקופות המבחנים".

מרכז הצעירים ביפת 83. צילום: עיריית תל אביב
מרכז הצעירים ביפת 83. צילום: עיריית תל אביב

כיום רוב צעירי יפו מתפרנסים מעבודות מזדמנות, ולכן בנוסף לדגש על השכלה גבוהה, המרכז שם לנגד עיניו את חשיבות הקריירה המקצועית. "תחום נוסף שבו אנו עוסקים הוא הכוון תעסוקתי, שבמסגרתו אנו מכינים צעירים לראיונות עבודה ועוזרים בכתיבת קורות חיים. הדגש על תחומי ההשכלה והתעסוקה נועד להגדיל את אחוז בוגרי האוניברסיטאות והמכללות באזור ולדאוג שיגיעו לעבודות מקדמות קריירה". המרכז פועל גם לטובת קידום יזמות עסקית וחברתית: "אנו עובדים בשיתוף עם כמה קרנות וגופים שידאגו להסביר לצעירים על עולם היזמות והעסקים וכיצד מתנהלים בו".

אוכלוסיית צעירי יפו מונה כ־9,000 יהודים וכ־5,000 ערבים והשבוע נפתח במקום קורס ערבית למתחילים בעלות מסובסדת. וואקד מעוניין שהמרכז ישמש אכסניה לשתי הקהילות, לא דרך ססמאות שחוקות אלא בעזרת פעילות משותפת וחיי קהילה. "היינו רוצים שהמקום ישמש נקודת מפגש שתוביל למחשבה ולחלום משותפים כדי שהחיים יחד יהיו חלק מההוויי היומיומי ולא משהו מאולץ. המרכז משמש פלטפורמה לתרבות ולפנאי ואנחנו שואפים לתת מקום לגופים שמקדמים ערכים חשובים כמו עמותת לצאת מהקופסה שעוסקת בתחום העיצוב, מפגישה צעירות ערביות ויהודיות, מארגנת להן הרצאות של מיטב המומחים ומלמדת כיצד אפשר להביא את חלום העיצוב לידי מימוש ואולי להתפרנס ממנו.

נוסף לעניין הדו קיום, המרכז משמש כאכסניה ללהקת דבקה מקומית שמופיעה בארץ ובחו"ל, אך מכיוון שאין לה מקום לערוך חזרות אנו מארחים אותה כאן". אחד הברגים המרכזיים בהקמתו של המרכז הוא סגן ראש העיר אסף זמיר שמברך על פתיחתו: "בעקבות ההצלחה האדירה של מזא"ה 9 וכחלק מהרצון להעניק שירותים לצעירי יפו יזמנו את הקמת מרכז הצעירים". זמיר, שליווה את הקמת המרכז עוד מהשלב הרעיוני, מוסיף כי "חלק מהחזון שלנו הוא לשרת את צעירי העיר ואני בטוח שהמקום יהווה מוקד לכל צעירי יפו ויהפוך את החיים שלהם לטובים יותר. בעתיד מתוכנן להיפתח מרכז צעירים נוסף בדרום העיר".

מרכז הצעירים ביפו , רחוב יפת 83. לפרטים נוספים: yefet83@gmail.com