העירייה מזהירה: בקרוב יופקעו עוד 3,500 מקומות חניה כחול לבן

בעוד חודש תיאלץ העירייה להקצות אלפי מקומות חניה פרטיים חדשים לנכים. אפילו הנכים מוטרדים שזה יותר מדי

שלט חניית נכים בתל אביב
שלט חניית נכים בתל אביב
28 בפברואר 2018

 

לא צריך לספר לתל אביבים כמה חמורה מצוקת החניה בעיר. כן ראוי לספר להם שבקרוב היא עומדת להיות חמורה פי כמה: בעוד חודש בדיוק ייכנס לתוקפו חוק חדש שיזם ח"כ דוד אמסלם, המחייב את כל הרשויות המקומיות להקצות מקומות חניה פרטיים ואישיים לכל נכה שמחזיק בתו נכה של יותר מ־ 90 אחוזי נכות. הכוונה מאחורי החוק טובה, וכפי שנכתב בדברי ההסבר לו, במצב הקיים, ״נוצר לעתים מצב שבו לא נמצא מקום חניה, והנכה נאלץ לחנות הרחק מביתו והדבר מקשה עליו את ההתניידות במקום מגוריו, אליו וממנו״. ובכל זאת, אי אפשר שלא לתהות: כמה מקומות חניה יופקעו?

>> מדוע מיזם האוטובוסים החשמליים של דן תקוע?
>> האשם האמיתי במצבה של התחנה המרכזית
>
> נוסעים מתלוננים על ג'וקים בקווי האוטובוס של דן

"נכון להיום מוקצים בעיר 1,400 מקומות חניה פרטיים ומסומנים לבעלי נכות", מסביר מנהל רשות התנועה והחניה בעירייה, אשר בן שושן, "אנחנו עושים את זה בנפש חפצה ובלב שלם". להערכתו, אם כל הנכים הזכאים אכן ידרשו מקום, תמצא עצמה העירייה מקצה לא פחות מ־5,000 מקומות חניה פרטיים לנכים – כמעט פי ארבעה מהמצב הקיים. "עד עכשיו קיבלנו עשרות בקשות, ואני צופה שעם כניסת החוק לתוקף נקבל הרבה יותר פניות ונצטרך להתייחס לכל בקשה בהתאם לחוק". המשמעות: הרבה פחות מקומות חניה לציבור, וגם פחות מקומות חניה כלליים לנכים – כלומר כאלה ששמורים לנכים אך לא לרכב ספציפי.

דוחות בערימות. בקרוב עוד יותר?
דוחות בערימות. בקרוב עוד יותר?

העלייה הדרמטית במספר מקומות החניה מטרידה את תושבי העיר, את קברניטיה ואפילו את ציבור הנכים. "הבעיה עם החוק הזה היא שכמו הסדרים אחרים בארץ, עשו כאן תהליך מואץ בלי לבדוק את הנתונים ובלי להסתכל על זה מספרית", אומר יובל וגנר, נשיא עמותת נגישות ישראל. "חניה היא משאב מאוד יקר בעיר, והאיזון העדין בין סימון חניות נכים ובין הצורך של הציבור הרחב בחניה נמצא בנקודת סיכון". לדבריו, החוק עלול להביא למצב שבו אנשים שלא באמת זקוקים למקום חניה צמוד לבית (גם אם הם מוגדרים בחוק כבעלי 90 אחוזי נכות) יזכו לחניה פרטית מסומנת, מה שעלול לגרום לנזק תדמיתי למאבק הנכים כולו: "אנחנו לא רוצים שזה יתהפך עלינו ויגרום לאנטגוניזם כלפי ציבור הנכים".

גם סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, מוטרדת מהמהלך. "מטרת החקיקה היא להיטיב עם הנכים, אך בפועל היא עלולה לגרום נזק לציבור ולנכים עצמם", היא אומרת. לדבריה, ההקצאה תבוא לא רק על חשבון הכחול־לבן שלנו אלא גם על חשבון חניית הנכים הכללית, נתיבי תנועה וגם מדרכות. "זה חוק ציני. מצד אחד מעכבים את דרישות הנכים להעלאת הקצבאות, מצד שני נותנים להם צ'ופר בדמות חניה שחלקם אפילו לא צריכים".