הערב בתל אביב: שיבושי תנועה קשים צפויים בעקבות ההפגנות בעיר

מפגינים חוסמים את נתיבי איילון, מרץ 2024 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון, מרץ 2024 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

הערב (חמישי) ב-18:30: צעדת מחאת הנשים למען החזרת החטופים יוצאת מכיכר דיזנגוף לקריה // הערב ב-19:30: הפגנת הפורום לשיוויון בנטל סוחפת את ארגוני המחאה הגדולים ותשתלט על כיכר הבימה // צירי התנועה המרכזיים באזורי ההפגנה צפויים להיחסם לסירוגין. בקיצור, צאו מוקדם מהעבודה הביתה

המחאה חוזרת הערב (חמישי, 14.3) לרחובות של תל אביב בכוחות גדולים, כשהחל מהשעה 18:30 צפויות להתאסף אלפי נשים בכיכר דיזנגוף, משם תצא צעדת מחאה בדרישה להחזרת החטופים כל הדרך אל שער בגין בקריה, בעוד החל מהשעה 19:30 תתקיים בכיכר הבימה הפגנת הענק תחת הכותרת בהובלת אלוף (במיל.) נועם תיבון ופורום "לוחמים לשוויון בנטל", המסמנת את חזרתו של ארגון המחאה "אחים לנשק" אל הרחובות.

>> יש הרבה סיבות להפגין. שום דבר לא קריטי כמו החזרת החטופים מיד

צעדת מחאת הנשים אמורה לחלוף בסולידריות דרך הפגנת השוויון בנטל, כשהפערים בין מארגני ומארגנות המחאות נעוצים בכך שבמחאת הנשים מאמינות כי אין דבר קריטי יותר ממאבק ציבורי להחזרת החטופים, בעוד ב"אחים לנשק" ותנועות מחאה נוספות סבורים כי הגיע הזמן למנף את הקונצנזוס הציבורי סביב סוגיית השיוויון בגיוס כדי להרעיד את יסודות הממשלה ולהביא להפלתה.

הפגנה למען הדחת נתניהו, כיכר הבימה, 24.12.23 (צילום: טוויטר/RadmanMoshe)
הפגנה למען הדחת נתניהו, כיכר הבימה, 24.12.23 (צילום: טוויטר/RadmanMoshe)

מארגנות מחאת הנשים, יחד עם חלק ממשפחות החטופים, חסמו הבוקר את נתיבי איילון למשך זמן קצר וקראו לציבור להצטרף אל צעדת המחאה הערב. "במציאות בה נראה כי עולים על סדר היום עוד נושאים ועניינים, נשים מכל רחבי הארץ דורשות להזכיר שאין דבר חשוב ודחוף יותר מהחטופים", כך נמסר. "כשמקבלי ההחלטות מורחים את סגירת העסקה – אנחנו לא מוכנות להרגע. אנחנו לא מתייאשות, לא מוותרות וקוראות לכן ולכם ולהגיע לצעדת הענק ולהצטרף אלינו היום למחאה בכיכר דיזינגוף בת״א בשעה 18:30. לעמוד עם המשפחות, ולמען החטופות והחטופים. זו החובה שלנו, זו המדינה שלנו, זו האחריות שלנו".

במקביל, נערכים מארגני הפגנת השוויון בנטל לקהל שיא של מפגינים, זאת לאור כניסתם של "אחים לנשק" לאירוע, כשהם מקבלים לראשונה מאז שבעה באוקטובר תמיכה מסיבית בהפצת המידע על ההפגנה מארגוני מחאה גדולים אחרים כמו כוח קפלן, הדגלים השחורים ומחאת ההייטק שמקדמים את ההפגנה ברשתות החברתיות כבר מספר ימים.

מחאת הנשים בחסימת האיילון הבוקר, 14.3.24 (צילום: דור פזואלו)
מחאת הנשים בחסימת האיילון הבוקר, 14.3.24 (צילום: דור פזואלו)

מכוח קפלן נמסר: "ברור לכל שהצבא חייב להרחיב את השורות כדי לעמוד במשימות ולהגן על מדינת ישראל. גיוס החרדים הוא צורך לאומי. הפעולות של הממשלה הן יריקה בפרצופם של המשרתים ופגיעה מוחשית ומיידית בבטחון המדינה. חייבים להפסיק את האפליה בין דם לדם ואת חגיגת ההשתמטות על חשבוננו. זה הזמן לצאת לרחובות, להגן על מדינת ישראל ועל צבא ההגנה לישראל. נתראה בחמישי".

נכון לשעה זו, משטרת מחוז תל אביב ואגף התנועה של המשטרה טרם פירסמו את רשימת הרחובות שצפויים להיחסם בעקבות ההפגנה, אך מומלץ מאוד להימנע מהאזור שבין כיכר דיזנגוף, משם תצא צעדת מחאת הנשים ב-18:30, לבין כיכר הבימה, שם תיערך הפגנת השוויון בנטל.

שוטרים חוסמים את צומת קפלן-עזריאלי כדי שמפגינים לא יחסמו אותה. מרץ 2024 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
שוטרים חוסמים את צומת קפלן-עזריאלי כדי שמפגינים לא יחסמו אותה. מרץ 2024 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

בכפוף למספר הצועדות והצועדים, קיימת סבירות גבוהה שגם תוואי צעדת המחאה שבין כיכר הבימה לשער בגין בקריה (השער הראשי בדרך מנחם בגין), דרך רחוב מרמורק ורחוב קפלן, יהיה חסום חלקית לפרק זמן מסוים הערב. בשבל זה לא ברור אם מובילי מחאת השוויון בנטל מתכוונים להוציא צעדות ספונטניות מתוך כיכר הבימה, אבל לאור כמויות המפגינים הצפויות גם חסימת האיילון לזמן ממושך היא אפשרות סבירה ביותר.