כך הצליחה "חתונה ממבט ראשון" לרתק את כולנו למסך

הפורמט מניח את השיא כבר בתחילת העונה, כשההמשך הממוחזר דורש מהצופים סבלנות רבה. איך זה בכל זאת עובד?

חתונה ממבט ראשון עונה 2. צילום: אסף תמם
חתונה ממבט ראשון עונה 2. צילום: אסף תמם
23 ביוני 2019

"חתונה ממבט ראשון" תחתום היום (ראשון) את עונתה הנוכחית והמוצלחת מבין השתיים. בניגוד לכל תכנית אחרת המשובצת בלב הפריים טיים הישראלי, פרק הסיום מתיימר בקושי למצב עצמו כיעד האולטימטיבי של העונה. במידה רבה "חתונה ממבט ראשון" היא תכנית שהשיא נמצא תמיד בראשיתה. היא מתחילה מזוג מאושר תחת חופה ומשם ממשיכה לרגעי הדעיכה, לפרצים הנוירוטיים, לשתיקות המאוסות, עד ההחלטה הבלתי נמנעת להתפצל (כך אנחנו יודעים לפחות על מרבית הזוגות). מדובר בתכנית אנטי קתרטית במובהק, שרוב משתתפיה בלתי נסבלים, ואף על פי כן היא מושכת את צופיה עד לקו הסיום, מרותקים לבעיותיהם הארציות של הזוגות, וכמו בכל מערכות היחסים מדובר בבעיה אחת החוזרת על עצמה במספר אינסופי של התגלמויות.

כך החזירה התכנית למשבצת הפריים טיים את מלאכת הסבלנות האבודה. בימים שבהם הפורמט המועדף הוא האודישן ("דה ווייס", "מאסטר שף"), קפסולה מרוכזת של בניית מתח והתרתו, "חתונה ממבט ראשון" היא מסטיק לעוס וצמיגי שטעמו כולה כבר מזמן אולם חדוות הלעיסה לא מניחה לו. הדוגמה הטובה ביותר היא זו של שירי קופפרברג ולירן לוי, הזוג שהחל את דרכו ככישלון אדיר וכעת מסתמן אולי כהבטחה הרומנטית האופטימית ביותר בתכנית. גם כאן לא היה רגע אחד מכונן שלקראתו המתח התכנס, אלא תהליך שנבנה בשקט, באיטיות כמעט פתולוגית (בסוף השבוע המסכם הם אפילו ישנו זה לצד זו). קופפרברג הצליחה לפרוץ את סטריאוטיפ הנרקסיסטית המרשעת ולהפוך לדמות מורכבת, משום שבניגוד לפסיכולוגיית הצלחת של "מאסטר שף" – בה מאריכים בניתוח נפש המתמודד לפי שימוש ברטבים – הפסיכולגיה של "חתונה ממבט ראשון" איננה מנותקת לגמרי מן העולם האמיתי. בסופו של דבר, סבלנות הצופים השתלמה לפחות כמו הסבלנות הבלתי נדלית של לירן: בזכות ההמתנה הסבלנית הרווחנו סיפור לא רע בכלל.

>> "חתונה ממבט ראשון": באיזו זוגיות אתם נמצאים?

במובן הזה, בלי להתכוון, "חתונה ממבט ראשון" בנתה את עצמה כשיעור טוב לזוגיות. היא התחילה בשיא, ואז הלעיטה את צופיה ברגעים מתים ובסצנות ממוחזרות, שהן־הן הבסיס שממנו עשויות ככלות הכל כל מערכות היחסים. מי שצלח את העונה עד תומה קיבל את הזכות לראות את שירי מפגינה התמסרות בזעיר אנפין, אוחזת בידו של לירן ומחייכת. מחווה מזערית למראית עין, המייצגת באורח האותנטי ביותר את סיפורה האמיתי של אהבה מפוכחת.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"